Ana içeriğe atla

Salgınla mücadele ederken, dağıtılamayan maske sorunu


COVID-19 salgını altıncı haftaya girerken maske başta olmak üzere kişisel koruyucu ekipman sağlanması sorunu hala çözülememiştir. Dağıtımında yaşanan sorunları ve organizasyonsuzluğu giderecek çözüm önerimiz şudur.
Süreci yöneten iktidar partisinin öncelikli hedefinin “her halükarda bir başarı hikâyesi” yazmak olduğu artık açıkça anlaşılmaktadır. Bu nedenle gereken önlemler gerektiği zamanda alınmamakta, ancak günlerce/haftalarca sonra kamuoyu beklentisi yükselince plansız, programsız, aceleyle zoraki adımlar atılmaktadır. Vatandaşlara dağıtılmak istenen maske meselesi de bunlardan biridir.
Yapılan resmi açıklamalara bakılırsa kişisel koruyucu ekipman stoku ve yönetimi, dağıtımı açısından sorun gözükmemektedir.
Oysa gelinen aşamada gerçek durum böyle değildir.
-          Halka maske dağıtıyoruz açıklamasından sonra, maske temininde ve dağıtımında eksiklik ve aksaklıkların olduğunu vatandaşların bizzat yaşayarak görmektedirler.
-          Özellikle salgının ilk günlerinde hastanelerde, özel sağlık kurumlarında, işyerlerinde, hastane acil servislerinde görev yapan hekim ve sağlık çalışanlarına kişisel koruyucu malzeme temin edilmesinde ve dağıtımında eksiklik ve aksaklıkların yaşandığı, bu eksikliğin çok sayıda hekim ve sağlık çalışanının hastalanmasına neden olduğu, eksiklerin birçoğunun giderilmesine rağmen dağıtım koordinasyon bozukluğunun hala var olduğu bir gerçekliktir. Bu eksiklik ve aksaklıklar çeşitli sağlık kurumlarında, hastanelerde, kliniklerde ve çalışanlar arasında da mevcuttur.

Vatandaşlara ve sağlık çalışanlarına kişisel koruyucu ekipman ve hijyen malzemelerinin düzenli, eksiksiz olarak sağlanması için yapılması gerekenler:
-          13.04.2020 Tarihli ve 2399 sayılı Cumhurbaşkanı kararı ile Sağlık Bakanlığınca temin edilerek dağıtımı yapılacak olan korunmaya yönelik kullanımı tavsiye edilen her türlü kişisel koruyucu ekipman ücretsiz verilecektir hükmü getirilmiştir.
-          Kişisel koruyucu ekipman ve hijyen malzeme paketinin temin ve dağıtımı kurumlar arası paylaşım ve dayanışma ile çözülebilir. Sorunun çözümü için malzeme paketinin temin ve tedarikinin SGK tarafından, dağıtım koordinasyonu ise Sağlık Bakanlığı, Eczaneler, Yerel Yönetimler tarafından yapılmalıdır.

-          SGK, kayıt altına alma ve mükerrerliği önlemek için kişisel koruyucu ekipman ve hijyen malzeme paketini,  pandemi sona erene kadar “birden fazla birimlerde kullanılan malzemeler” Ek-3/A listesine tanımlamalıdır.
                         T.C No ve Medulla sistemi üzerinden dağıtımının yapılması
Vatandaşlar için maske dağıtımı; Cerrahi maskenin kullanım ömrü yaklaşık 3-4 saattir. Kullanım ve dağıtım sayıları bilimsel verilere dayanmalıdır.
-20-65 yaş arasındaki vatandaşlar ile yaşına bakılmaksızın çalışmak zorunda bırakılan vatandaşlar eczanelere giderek T.C vatandaşlık numarası ile medulla/eczane sistemine kayıt edilerek 10 günlük  cerrahi maskelerini almalıdırlar.
-Eczaneye gidemeyecek durumda ve rahatsızlığı bulunan vatandaşlara ise yerel yönetimlerin evde bakım servisleri tarafından eczaneden temin edilerek götürülmelidir.
       - T.C no ve medulla/ eczane sistemine kayıt ile tıbbi cerrahi maskeyi kimin alıp almadığı ve hangi tarihte aldığı tespit edilmiş olacaktır.

Ülkemizde bulunan yabancılara maske dağıtımı; Geçici koruma altına alınan ve bu kapsamda geçici kimliği olan Suriyeli vatandaşlara eczanelerden, geçici koruma altında kayıtlı olmayan Suriye, Irak, İran, Tunus, Afganistan, Bangladeş, Pakistan ve diğer Asya/Afrika ülkelerinden gelen göçmen vatandaşlara ise AFAD Göç idaresi tarafından dağıtılmalıdır.
     Hekim ve sağlık çalışanları için kişisel koruyucu ekipman ve hijyen malzemesi dağıtımın
Sağlık çalışanlarının COVID-19 hastalığından korunamaması ileride salgınla mücadeleyi aksatabilecek risk etkenlerinin başında yer almaktadır.
 Hastanelerde Kişisel Koruyucu Ekipman (KKE) dağıtım merkezi kurulmalıdır. Kişisel koruyucu ekipman ve hijyen malzemesi kullanım gün ve süreleri sağlık kurumlarının özelliklerine, hastane servislerinin önceliklerine (Acil servis, enfeksiyon hastalıkları polikliniği, göğüs hastalıkları polikliniği, endoskopik inceleme odası (gastrointestinal endoskopi, bronkofibroskopi, laringoskopi gibi.v.s.) göre bilim kurulu, meslek örgütleri ve ilgili uzmanlık derneklerinin koordinasyonunda belirlenmelidir.
-Sağlık çalışanları çalıştığı kurum, servis ve T.C No ile hastanelerde kurulacak Kişisel Koruyucu Ekipman dağıtım merkezinde birim yöneticilerinin denetiminde, hastane/medulla sistemine giriş yapılarak,
-Hastane dışında çalışan sağlık çalışanları ise belirlenen serbest eczanelerde Medula /eczane sistemine girişi yapılarak ve bu şekilde kayıt altına alınarak paketlerini alabilmelidirler.
Sonuç olarak;
Dünyanın bir çok ülkesine  kişisel koruyucu ekipman ve ilaç yardımı  yapmak şüphesiz olumludur. Ancak bunun için öncelikle vatandaşlarımızın ve sağlık çalışanlarımızın sorununun giderilmiş olması gerekmektedir. Oysa  yaşadığımız gerçeklik şudur; vatandaşlara dağıtımına karar verilen cerrahi maskelerin temini ve  dağıtımında koordinasyon bozukluğu sonucu eksiklik ve aksaklıklar yaşanmaktadır.
Kişisel koruyucu malzeme eksikliği nedeniyle çok sayıda hekim ve sağlık çalışanının hastalanmaması, vatandaşların eczane önlerinde bulaşa neden olmaması ve mağdur edilmemesi için yukarıda belirttiğimiz çözüm önerilerimizi bir kez daha paylaşıyor ve hayata geçmesini diliyoruz.

                     Dr. Ergün DEMİR                                             Dr. Güray KILIÇ

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Emekli hekim maaşları arasında sosyal güvenlik kurumu kaynaklı ayrımcılık son bulsun!

  Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Bütçe, Kesin Hesap, Sayıştay Raporu 11.11.2022 Cuma günü TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülecek. Görüşme öncesi Sayın Bakan Vedat Bilgine binlerce emekli hekim adına; Emekli hekim maaşları (4a/4b/4c statüsündeki) arasındaki uçurumun kapatılması ve sadece 4c’lı (Sağlık Bakanlığı) hekimlere yapılan ek ödeme düzenlemesinin tüm emekli hekimleri kapsaması, çalışan emekli hekimlere ek ödemenin kesilmemesi taleplerini iletiyoruz. Emekli hekimler arasında emekli olduğu sosyal güvenlik kurumuna göre emekli maaşları arasındaki farklılıklar bulunmaktadır. Emekli Sandığı, BAĞ-KUR ve SSK’ dan emekli olan hekimlerin emekli maaşları arasında büyük farklılıklar vardır.  SSK ve BAĞ-KUR’dan emekli olan hekimlerin Emekli Sandığından emekli olan hekimlere göre maaşları son derecede düşüktür. Bunun da en önemli nedeni emekli hekimlere ödenen ek ödemenin SSK ve BAĞ-KUR’dan emekli olan hekimlere ödenmemesidir. Emekli Sandığı emeklisi hekimlerin e...

KANSER TEDAVİSİ İÇİN İLAVE ÜCRET ALINABİLİR Mİ?

  Kanser hastalarından alınan ilave ücret sağlık hizmetine erişimlerini kısıtlamaktadır. Sosyal Güvenlik Kurumu il müdürlükleri şahıs ödemeleri bölümüne iletilen dilekçelerin büyük bir çoğunluğunu ö zel sağlık kurum ve kuruluşlarında özellikle kanser hastalarının başvurularında alınan ilave ücretler ve tedavi için ek olarak önerilen endikasyon dışı ilaç kullanım durumunda ilaç bedellerinin ödenmemesi oluşturmaktadır. Ayrıca acil servise müracaat eden hastalardan ilave ücret alınması da şikayet başvuruları arasında ön sırada gelmektedir. İlave ücret alınması 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu 73. Maddesi gereği ve Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliği’nin 1.9.1 maddesi uyarınca Kurumla sözleşmeli; vakıf üniversiteleri ile özel sağlık kurum ve kuruluşlarınca; Kurumca belirlenmiş sağlık hizmetleri bedelinin %200’ünü geçmemek kaydıyla kişilerden ilave ücret alınabilmektedir. Tüm sağlık hizmetlerinin sunumuna ilişkin olarak SGK tarafından ...

EMEKLİLERE MAAŞ ve İKRAMİYE ARTIŞI İÇİN SGK BÜTÇESİNDE YETERLİ KAYNAK VARMIŞ!

  Artık yeter! 15 Milyon 207 Bin 787 emekli ve hak sahibini oyalamaktan vazgeçin. Milyonlarca emekli ve hak sahibi asgari ücretin çok altında aylık ve gelir ile yaşamını sürdürmek zorunda; öte yandan düşük gelir nedeniyle emeklilerin neredeyse yarısı ya çalışmakta ya da iş aramakta. Aylardır emekli maaş ve ikramiyesine artış yapmamak için Sosyal Güvenlik Kurumu bütçesinin yetersizliği ve mali disiplininin korunmasını öne sürülmekte; Kasım-Aralık ayı olmadı, yeni yıl başında artış yapacağız diyerek milyonlarca emekli oyalanmaya çalışılmaktadır. Oysa SGK 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporuna göre emekli aylıklarını ve sağlık giderlerini karşılayan Sosyal Güvenlik Kurumu’nun gelirleri giderlerini karşılamakta hatta fazla vermektedir. SGK neyi gizlemeye çalışıyor?  Sosyal Güvenlik Kurumu’nun, 2022 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporu nda 2022 yılı bütçesi ve gelir – gider tablosu  sonuçlarına göre, 2022 yılı bütçe gideri toplamı 1.032.718.600.200,39 TL’dir. Ne...