Ana içeriğe atla

EMEKLİLERE MAAŞ ve İKRAMİYE ARTIŞI İÇİN SGK BÜTÇESİNDE YETERLİ KAYNAK VARMIŞ!

 Artık yeter! 15 Milyon 207 Bin 787 emekli ve hak sahibini oyalamaktan vazgeçin.

Milyonlarca emekli ve hak sahibi asgari ücretin çok altında aylık ve gelir ile yaşamını sürdürmek zorunda; öte yandan düşük gelir nedeniyle emeklilerin neredeyse yarısı ya çalışmakta ya da iş aramakta.

Aylardır emekli maaş ve ikramiyesine artış yapmamak için Sosyal Güvenlik Kurumu bütçesinin yetersizliği ve mali disiplininin korunmasını öne sürülmekte; Kasım-Aralık ayı olmadı, yeni yıl başında artış yapacağız diyerek milyonlarca emekli oyalanmaya çalışılmaktadır.

Oysa SGK 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporuna göre emekli aylıklarını ve sağlık giderlerini karşılayan Sosyal Güvenlik Kurumu’nun gelirleri giderlerini karşılamakta hatta fazla vermektedir.

SGK neyi gizlemeye çalışıyor?

 Sosyal Güvenlik Kurumu’nun, 2022 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporunda 2022 yılı bütçesi ve gelir – gider tablosu sonuçlarına göre, 2022 yılı bütçe gideri toplamı 1.032.718.600.200,39 TL’dir. Net bütçe geliri ise 1.042.631.519.177,16 TL’dir. Buna göre, bütçe gelir-gider farkı 9.912.918.976,77 TL’dir.

 Sosyal Güvenlik Kurumunun 2022 tarihli Faaliyet Raporunda ise 2022 yılı gerçekleşen gelirin 1.000.079 milyon TL, toplam giderin ise 1.039.811 milyon TL olduğu belirtilmektedir. Buna göre gelir- gider dengesinin ise – 39.732 milyon olarak gerçekleştiği yani 2022 yılında kurumun 39,7 milyar TL açık verdiği belirtilmektedir.

Kurumun faaliyet raporundaki 2022 yılı gelir-gider tablosu ile Sayıştay’ın 2022 yılı denetim raporundaki gelir-gider tablosu çok farklı olup, Faaliyet raporuna göre 2022 yılında Kurum – 39,7 milyar TL açık vermiş gözükürken Sayıştay raporuna göre 9,9 milyar TL fazlalık verdiği görülmektedir. Bu durum Türkiye’nin en yüksek bütçeli kurumunu mali rapor ve tablolarının doğru ve güvenilir olmadığını gösterir ki daha önceki yıllarda bu durum Sayıştay raporlarında yer almıştır.

Sosyal güvenlik sistemi sigortalılara ve hak sahiplerine prime dayalı katkılar üzerinden güvence sağlamaktadır. Sosyal Güvenlik Kurumu, uzun ve kısa vadeli sigorta kollarına tabi olanlar ile genel sağlık sigortası kapsamındaki kişilerden prim oranları karşılığında elde ettiği gelirler ve bunun 4 te 1’i oranındaki devlet katkısından oluşan bütçeden emekli aylıkları (malullük, yaşlılık ve ölüm aylıkları) ile genel sağlık sigortalısı ve hak sahiplerine sağlanan sağlık hizmetlerinin giderlerini karşılamaktadır

Emekliler insanca bir yaşam istemektedirler

Metropol kentlerde ev kiralarının minimum10-15 bin TL olduğu, işsizlik, pahalılık ve ekonomik belirsizliğin zirve yaptığı bugünlerde temel ihtiyaçlarını karşılayamayan ve hayatını sürdürmekte güçlük çeken milyonlarca emekli elektrik, su, doğalgaz faturalarını ödeyemez, ocağında aş kaynayamaz durumdadır. Gıda ihtiyaçlarını akşam pazarda çıkma gıdalarla veya tane ile satın alarak karşılamaya çalışmaktadır. Pek çoğu hâlihazırda borç yükü altında kalmakta, yaşamlarını çok zor şartlarda sürdürmektedirler.

Yıllarca ülkeye hizmet eden, sosyal sigorta ve sağlık primlerini düzenli olarak ödeyen, aldıkları maaşla zaten zor geçinen emeklilerin maaşı ve yılda 2 kez verilen ikramiye için yapılacak düzenlemeyi geciktirmeden hayata geçiriniz. Artık Kurum’un mali disiplinini ve bütçe açığını öne sürmemek gerekmektedir. Kurumun Sayıştay'a verdiği mali tablolarda gelirleri emekli aylıklarını ve sağlık giderlerini karşıladığı ve 9.9 Milyar TL fazla verdiği görülmektedir.

SONUÇ OLARAK

Sosyal Güvenlik Kurumunun 2022 yılı gelirleri merkezi yönetim bütçesinin 2/3’ü kadar olup Kurum bütçe gelirleri merkezi yönetim bütçesine dahil olmayan ve mali büyüklüğü bakımından en yüksek bütçeli kamu kurumlarından biridir.

Kurumun faaliyet raporundaki 2022 yılı gelir-gider tablosu ile Sayıştay’ın 2022 yılı denetim raporundaki gelir-gider tablosunun neden birbirinden çok farklı olduğunu, mali rapor ve tablolarının hangisinin doğru olduğu konusunda  Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı ile Kurum Başkanını gerçekleri açıklamaya davet ediyoruz.

Ayrıca tüm yıllar SGK faaliyet raporlarında yayımlanan bütçe gelirlerinin ve bütçe giderlerinin ekonomik sınıflandırma verileri, 2020 yılı ve sonraki yıllar da faaliyet raporlarında yayımlanmamıştır. Böylece Kurumun gelirlerinin miktar olarak nerelerden geldiği, harcamaların nerelere ve ne miktarda yapıldığı bilinmemekte ve gizlenmektedir.

Emekli, dul ve yetimlerin talepleri nelerdir?

-  Emekli maaşlarının ve bayram ikramiyelerinin miktarının artırılması,

- Emekli aylıklarındaki yapılan artıştan faydalanamayan 4 milyon 153 bin dul ve yetimin aylıklarında da artış yapılmasını,

- Emeklilerin sağlık hizmetlerinde ödedikleri muayene, tıbbi malzeme ve reçete katılım payı alınmasına son verilmesini,

- Emekli aylıklarının artışında sadece enflasyonun değil, büyümeden kaynaklı refah payının da hesaba katılmasını,

- Sigortalının çalıştığı süre arttıkça aylık bağlama oranın da arttığı ve daha uzun süre çalışanın daha fazla emekli aylığı almasını sağlayan bir sistem talep etmektedirler.

Sorun kaynak değil tercihtir.

Bütçedeki kaynakların nasıl kullanılacağı bir siyasi tercihtir. Yoksuldan, emekliden, dul ve yetimlerden yana kullanılmasından yana olan tercihten imtina edilmektedir. Milyonlarca emekli ve hak sahibi, asgari ücretin çok altında bir gelir ile yaşamını sürdürmek zorunda kalmakta, ekmek ve akşam pazarı kuyruklarında yoksulluğu iliklerine kadar hissetmektedir.

İşverenlere bugün 18 farklı prim, teşvik, destek ve indirim uygulanmaktadır. 2022 yılında ödenen toplam teşvik tutarı yaklaşık 109 milyar TL’dir.  İşverenlere geldiğinde kaynak sormayanlar, emekliye, hak sahibi dul ve yetimlere  gelince kaynak sormaktadırlar.

Yaşamlarının büyük kısmında çalışan, emek harcayan insanların yaşlılıklarında insanca bir emeklilik yaşamaları haklarıdır. Ancak ülkemizde hem emekli olmak hem de emeklilerin insanca bir yaşam sürmesi giderek zorlaşmaktadır. Bu zorluğu gidermenin bir yolu da emekli aylıkları ile ikramiyelerinin artırılmasıdır. Sayıştay denetim raporu emeklilerin durumunun düzeltilmesi için yeterli kaynağın mevcut olduğunu göstermektedir.

 

                     Dr. Ergün DEMİR                                 Dr. Güray KILIÇ

Kaynak;

-          2022 Yılı Sosyal Güvenlik Kurumu Faaliyet Raporu. Mali Bilgiler Tablo-18. 2022 Yılı Bütçe Gerçekleşme.

-          file:///C:/Users/HP/Downloads/63c0742f-0cf1-4a14-a630-4d730c19c97d%20(22).pdf

-          Sosyal Güvenlik Kurumu 2022 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporu. Mali Yapı-Tablo.2-3. Ekonomik Sınıflandırmaya Göre 2022 Yılı Bütçelenen ve Gerçekleşen Gelir- Gider. S.5-6.

-          https://www.sayistay.gov.tr/reports/download/peYMqlvYd9-sosyal-guvenlik-kurumu

-          2023 Haziran Sigortalı İstatistikleri. Tablo-3. Pasif (Aylık ve Gelir alanlar.) Sigortalılar.

-          https://www.sgk.gov.tr/Istatistik/Aylik/42919466-593f-4600-937d-1f95c9e252e6

-          2022 Yılı Sosyal Güvenlik Kurumu Faaliyet Raporu. Tablo 23. Teşvik ve Destekler ile Ödenen Tutarlar.S-66.

-          file:///C:/Users/HP/Downloads/63c0742f-0cf1-4a14-a630-4d730c19c97d%20(23).pdf

 

 

 

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Emekli hekim maaşları arasında sosyal güvenlik kurumu kaynaklı ayrımcılık son bulsun!

  Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Bütçe, Kesin Hesap, Sayıştay Raporu 11.11.2022 Cuma günü TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülecek. Görüşme öncesi Sayın Bakan Vedat Bilgine binlerce emekli hekim adına; Emekli hekim maaşları (4a/4b/4c statüsündeki) arasındaki uçurumun kapatılması ve sadece 4c’lı (Sağlık Bakanlığı) hekimlere yapılan ek ödeme düzenlemesinin tüm emekli hekimleri kapsaması, çalışan emekli hekimlere ek ödemenin kesilmemesi taleplerini iletiyoruz. Emekli hekimler arasında emekli olduğu sosyal güvenlik kurumuna göre emekli maaşları arasındaki farklılıklar bulunmaktadır. Emekli Sandığı, BAĞ-KUR ve SSK’ dan emekli olan hekimlerin emekli maaşları arasında büyük farklılıklar vardır.  SSK ve BAĞ-KUR’dan emekli olan hekimlerin Emekli Sandığından emekli olan hekimlere göre maaşları son derecede düşüktür. Bunun da en önemli nedeni emekli hekimlere ödenen ek ödemenin SSK ve BAĞ-KUR’dan emekli olan hekimlere ödenmemesidir. Emekli Sandığı emeklisi hekimlerin e...

KANSER TEDAVİSİ İÇİN İLAVE ÜCRET ALINABİLİR Mİ?

  Kanser hastalarından alınan ilave ücret sağlık hizmetine erişimlerini kısıtlamaktadır. Sosyal Güvenlik Kurumu il müdürlükleri şahıs ödemeleri bölümüne iletilen dilekçelerin büyük bir çoğunluğunu ö zel sağlık kurum ve kuruluşlarında özellikle kanser hastalarının başvurularında alınan ilave ücretler ve tedavi için ek olarak önerilen endikasyon dışı ilaç kullanım durumunda ilaç bedellerinin ödenmemesi oluşturmaktadır. Ayrıca acil servise müracaat eden hastalardan ilave ücret alınması da şikayet başvuruları arasında ön sırada gelmektedir. İlave ücret alınması 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu 73. Maddesi gereği ve Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliği’nin 1.9.1 maddesi uyarınca Kurumla sözleşmeli; vakıf üniversiteleri ile özel sağlık kurum ve kuruluşlarınca; Kurumca belirlenmiş sağlık hizmetleri bedelinin %200’ünü geçmemek kaydıyla kişilerden ilave ücret alınabilmektedir. Tüm sağlık hizmetlerinin sunumuna ilişkin olarak SGK tarafından ...