Ana içeriğe atla

Fikri takip, ısrar ve çözüm önerilerimiz sonuç verdi. COVİD-19 pandemisi nedeniyle Sağlık Uygulama Tebliğinde ( SUT) değişiklik yapıldı.


Sosyal Güvenlik Kurumu, meslek örgütlerinin ve kamuoyunun baskısına kulak verdi: Covid-19 hastalarından özel hastanelerde hiçbir durumda ilave ücret alınamayacak.
Pandemi döneminde vatandaşlar can derdine düşmüş iken özel sağlık işletme sahipleri ise maliyet derdine düşmüş, AKP iktidarının yıllardır kamu aleyhine destekleyip büyüttüğü özel sağlık sektörü pandemi döneminde bile COVİD-19 hastalığına “maliyet” ve “kâr” penceresinden bakarak özel hastanelere müracaat eden COVIT-19 öntanı/tanılı hastalardan her türlü işlem/girişim/tetkik/tahlil /yatak için ilave ücret almaktaydı.

Pandemi döneminde vatandaşlar can derdinde iken pandemi hastanesi ilan edilmesine rağmen özel hastanelerin covıt-19 öntanı/tanılı hastalarda yüksek miktarlarda ilave ücret almalarına itiraz ettik ve çözüm önerilerimizi sunduk. Çözüm önerilerimizi SGK ve sağlık giderleri karşılanmak için yayımlanan Sağlık Uygulama Tebliği (SUT) üzerinden yaptık.
04 Nisan 2020 tarihli ve 31089 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ ile;
COVİT-19 olası/kesin tanılı hastaların özel hastanelerde yoğun bakım sürecinden önce ve sonra serviste yatış sürecinde yapılacak her türlü işlem/girişim/tetkik/tahlil için ilave ücret alınmamasına ilişkin bir düzenleme yapılmadı.
Yine itiraz ettik ve çözüm önerilerimizi tekrarladık.

09 Nisan 2020 tarihli ve 31094 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ ile;
1- Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliğinin 1.7 numaralı maddesinin (Provizyon işlemleri) üçüncü fıkrasında yer alan “(*) Acil hal;” tanımı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(*) Acil hal; ani gelişen hastalık, kaza, yaralanma ve benzeri durumlarda olayın meydana gelmesini takip eden ilk 24 saat içinde tıbbi müdahale gerektiren durumlar ile ivedilikle tıbbi müdahale yapılmadığı veya başka bir sağlık kuruluşuna nakli halinde hayatın ve/veya sağlık bütünlüğünün kaybedilme riskinin doğacağı kabul edilen durumlar ile pandemi süresince pandemi olgularına yönelik tanı ve tedavileri kapsamaktadır. Bu nedenle sağlanan sağlık hizmetleri acil sağlık hizmeti olarak kabul edilir.”
Covit 19 öntanı/tanılı hastalar acil hal Provizyon işlemlerinde tanımı içine alınmıştır.
2-Aynı Tebliğin 1.9.3 numaralı maddesinin birinci fıkrasının (j) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı fıkraya aşağıdaki bent eklenmiş ve aynı fıkranın sonuna “ile bu işlemlere ilişkin sunulan sağlık hizmetlerinden.” ibaresi eklenmiştir.
“j) SUT eki EK-2/G Listesinde yer alan işlemler,”
“k) Pandemi süresince pandemi olgularının tanı ve tedavileri,”
j) SUT eki EK-2/G Listesinde yer alan işlemler ile bu işlemlere ilişkin sunulan sağlık hizmetlerinden.
Bu genelge ile Covit 19 öntanılı/tanılı hastalar ( SUT 1.9.3 - İlave ücret alınmayacak sağlık hizmetleri içeren EK-2/G Listesinde) İLAVE ÜCRET ALINMAYACAK İŞLEMLER LİSTESİNDE yer almıştır.
 Bu durumda özel hastanelerde pandemi süresince pandemi olgularının tanı ve tedavilerinden  ve bu işlemlere ilişkin sunulan sağlık hizmetlerinden ilave ücret alınamayacağı kesin hükme bağlanmıştır.
3-Aynı Tebliğin 2.1.2.B numaralı maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde yer alan “tanımlı ilaçlar,” ibaresinden sonra gelmek üzere “Sağlık Bakanlığı tarafından pandemi süresince hastanelerce temin edileceği bildirilen pandemi tedavisine yönelik ilaçlar,” ibaresi eklenmiştir.
2.1.2.B: Günübirlik  Tedavilerde ( tedavi kapsamındaki işlemler; sağlık kurumlarında yatış ve taburcu işlemi yapılmadan 24 saatlik zaman dilimi içinde yapılan aşağıda belirtilen işlemlerdir.) kan ve kan ürünleri ve  “Hastanelerce Temini Zorunlu Kemoterapi İlaçları Listesi”ne yapılan ek ile de pandemi süresince pandemi tedavisine yönelik ilaçlar  eklenmiştir.
4- Aynı Tebliğin 2.4.4.H numaralı maddesinin dördüncü fıkrasında yer alan “plazmaferez tedavileri,” ibaresinden sonra gelmek üzere “immün plazma tedarik ve uygulama,” ibaresi eklenmiştir.
2.4.4.H (Yoğun bakım tedavisinde) “immün plazma tedarik ve uygulama,”ları işlem puanı üzerinden ayrıca faturalandırılabilecektir.


 Bu Tebliğin;
a) 3 üncü ve 4 üncü maddeleri 1/4/2020 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
b) Diğer maddeleri ise yayımı tarihinde, yürürlüğe girer.

Özet olarak yapılan bu SUT değişikliği ile COVİD-19 ön tanılı/tanılı hastalar, acil hal tanımı içerisine ve ilave ücret alınmayacak işlemler listesine alınmıştır. Bu şekilde COVİD-19 öntanı/tanılı hastalardan özel hastanelerde yasal olarak hiçbir suretle  yapılacak her türlü işlem/girişim/tetkik/tahlil /yatak için ilave ücret alınamayacaktır. Daha önce yapılan SUT değişikliği ile de özel hastanelere pandemi süresince covid ön tanılı hastalara yönelik ödemelerde ciddi artışlar getirilmişti. Yoğun bakıma alınan hastalar içinde günlük bedel yaklaşık iki katına ulaşmıştı. Yoğun bakım dışı servislerde yatış süresince günlük yatak bedeline 660 TL eklenmişti. ( 30+660 TL) Ayrıca bu hastalarda yapılacak her türlü tetkik, tahlil ve diğer işlemler içinde SUT’ta belirtilen bedeller eklenince ortaya çıkan “COVİD-19 paketi” tatmin edici bir düzeye ulaşmıştı.
Bugün yayımlanan SUT değişikliğine kadar geçen süre boyunca ayrıca COVİD-19 öntanılı/tanılı hastalardan %200’e ulaşan ilave ücret alınmasını kabul etmek mümkün değildi. Nitekim kamuoyunun yoğun baskıları sonuç verdi ve bu genelge ile özel hastanelerin pandemi süresince ilave ücret almalarının önüne geçilmiş oldu.
                               Dr. Ergün DEMİR                             Dr. Güray KILIÇ



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KANSER TEDAVİSİ İÇİN İLAVE ÜCRET ALINABİLİR Mİ?

  Kanser hastalarından alınan ilave ücret sağlık hizmetine erişimlerini kısıtlamaktadır. Sosyal Güvenlik Kurumu il müdürlükleri şahıs ödemeleri bölümüne iletilen dilekçelerin büyük bir çoğunluğunu ö zel sağlık kurum ve kuruluşlarında özellikle kanser hastalarının başvurularında alınan ilave ücretler ve tedavi için ek olarak önerilen endikasyon dışı ilaç kullanım durumunda ilaç bedellerinin ödenmemesi oluşturmaktadır. Ayrıca acil servise müracaat eden hastalardan ilave ücret alınması da şikayet başvuruları arasında ön sırada gelmektedir. İlave ücret alınması 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu 73. Maddesi gereği ve Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliği’nin 1.9.1 maddesi uyarınca Kurumla sözleşmeli; vakıf üniversiteleri ile özel sağlık kurum ve kuruluşlarınca; Kurumca belirlenmiş sağlık hizmetleri bedelinin %200’ünü geçmemek kaydıyla kişilerden ilave ücret alınabilmektedir. Tüm sağlık hizmetlerinin sunumuna ilişkin olarak SGK tarafından Sağl

Özel sağlık kurumlarında (SGK sözleşmeli-sözleşmesiz) pandemi süresince COVİD-19 hastalarının ücretlendirilmesi Bilgi Notu

- Özel sağlık kurumlarda COVİD-19 olası/kesin tanılı hastalardan ilave ücret talep edilmesi, -COVİD-19 pandemisi nedeniyle Sağlık Uygulama Tebliğinde yapılan değişiklikler, -13.04.2020 Tarihli ve 2399 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararı,   -Yabancı hastalara sunulan tedavilerin ne şekilde ücretlendirileceğine ilişkin mevcut bilgiler çerçevesinde bilgi notudur. -           Özel sağlık kurumlarının COVİD-19 olası/kesin tanılı hastalardan ilave ücret talep etmesi önünde yasal engel var mıydı? COVID-19 salgını nedeniyle birçok vatandaşımız kamu ve özel hastanelerde tedavi görmektedir. Özel hastanelerin de pandemi hastanesine dönüştürülmesine ve Sağlık Bakanının test ve hasta yatış sürecine ilişkin kamu ya da özel hiçbir sağlık kuruluşunun ücret talep edemeyeceğini açıklamasına rağmen, bazı özel hastanelerin COVİD-19 tanısı alan yatan hastalar ile test yaptırmak isteyenlerden ücret talep ettiği bilgisi kamuoyunun gündemine gelmişti. 9 Nisanda COVİD-19 pan demisi nedeniyle Sağlık Uygu

SGK TARİHİNİN EN BÜYÜK YOLSUZLUĞU KARŞISINDA KURUM VE KAMUOYU NEDEN SESSİZ?

  Sosyal güvenlik Kurumu’nun İzmir'in Menemen ilçesinde özel bir hastanede periferik anjiyoplasti (damarın genişletilmesi) işlemi için kullanılan tıbbi malzeme ve endikasyon dışı uygulamalardan dolayı 147 milyon TL zarara uğratıldığı bilgisi basın yayın kuruluşları aracılığıyla kamuoyuna yansımıştır.  SGK denetim raporuna göre ise aynı yöntemle tüm Türkiye’de Sosyal Güvenlik Kurumunun 500 -600 milyon dolar zarara uğratıldığı tahmin edilmektedir. Tıbbi cihaz üretimi yapan şirket, hastaneler ve hekimlerin yer aldığı üçlü bir ayak tarafından gerçekleştirilen bu yolsuzluk ve usulsüzlük Kurum tarihinin sağlık alanındaki en büyük yolsuzluğu olarak değerlendirilmektedir. 3 yıl önce başlatılan yolsuzluk soruşturmasında muhakkik/denetim raporunda diğer il ve ilçelerde de denetim yapılması konusunda Rehberlik Daire Başkanlığına dosyanın gönderilmesine rağmen sadece bir ilçede mali şube operasyon yapıldığı diğer il/ilçelerde yapılmadığı görülmektedir. Öyle anlaşılmaktadır ki bu konu soğutul