Ana içeriğe atla

Suiistimal yapan şirketler korunmaya mı çalışılıyor?

 Sosyal Güvenlik Kurumu Rehberlik ve Teftiş Kurulu Başkanlığı Yönetmeliği Niçin Değiştirildi?

Suiistimal yapan şirketler korunmaya mı çalışılıyor?

2 Ekim 2021 tarihli Resmi Gazete ’de Sosyal Güvenlik Kurumu Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı Yönetmeliğinde değişiklik yapan Yönetmelik yayınlandı. Buna göre Rehberlik ve Teftiş Başkanlığına atama için gerekli olan “müfettiş nitelik ve yetkisini haiz bir başkan’’ ibaresi kaldırılmış, atama şartları için  “Kamuda ve/veya sosyal güvenlik kurumlarına tabi olmak kaydıyla uluslararası kuruluşlar ile özel sektörde veya serbest olarak en az beş yıl çalışmış olmak’’ koşulu getirilmiştir.

Bu değişiklik ile usulsüzlükler ve suiistimaller yoluyla Kurum’u zarara uğratanlara karşı mücadele eden Kurul’u zayıflatmak hedeflenmiştir. Kurum’un müfettişlerinden kıdemli olanının Rehberlik ve Teftiş Kurul Başkanı olması yerine Kurul dışından özel sektörde en az 5 yıl çalışmış olan birinin atanmasının yolu açılmıştır.

Özellikle ilaç ve tıbbi cihaz/malzeme alımlarına ve ödemelerine ilişkin usulsüzlükler ve suiistimaller ile ilgili olarak bazı Kabine üyeleri ile AKP yöneticilerinin yakınlarının da aralarında olduğu soruşturmalar kamuoyunun gündemine sıkça gelmektedir. Bu yönetmelik değişikliğinin bu haberler sonrası gündeme geldiği akla gelmiş olsa da aslında 2018 yılında Resmi Gazete’ de yayınlanan Cumhurbaşkanlığı Kararnamesine dayanılarak hazırlandığı unutulmamalıdır. Ne yazık ki, fikri takip yapılmadığı, araştırılmadığı için o dönem sessiz ve duyarsız kalınmıştır.

Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı Yönetmeliğinde neler değişti?

1-Bu Yönetmelik, “15/7/2018 tarihli ve 30479 sayılı Resmî Gazete ‘de yayımlanan 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 418 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.”

418’inci madde ise Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı’nın başkan adına yapacakları rehberlik ve teftiş görevleri tarif edilmektedir. Bu görevden bazıları şunlardır;

 - Sosyal güvenliğe ilişkin hükümlerin uygulanmasını; usulsüzlükleri önleyici, eğitici ve rehberlik yaklaşımını ön plâna çıkaran bir anlayışla denetlemek,

 -  Kayıt dışı istihdamı önlemek, sosyal sigorta suiistimalleri ile mücadele etmek, bu amaçla sektörel analizlere dayalı denetimleri yürütmek ve bu konularda alınması gerekli tedbirleri önermek,

 - Prim ödeme yükümlülerini gruplar ve sektörler itibarıyla analiz etmek,

 - Yıl boyunca müfettişler tarafından düzenlenen raporların sonuçlarını değerlendirmek,

  - Sosyal güvenlik mevzuatının verdiği yetkiye dayanılarak Kurumla sözleşme yapmış gerçek ve tüzel kişiler hakkında ise inceleme ve soruşturma yapmak.

2-SGK Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı Yönetmeliği Madde 5 – (1) Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı, müfettiş nitelik ve yetkisini haiz bir Başkan ile başmüfettiş, müfettiş ve müfettiş yardımcılarından oluşur. Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı doğrudan Başkana bağlı olup, müfettişler Başkan adına görev yapar.

Yönetmeliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “müfettiş nitelik ve yetkisini haiz bir Başkan” ibaresi “Rehberlik ve Teftiş Başkanı” şeklinde değiştirilmiştir

3- Yönetmeliğin 8 inci maddesi; ‘’Rehberlik ve Teftiş Başkanı, 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’ de yayımlanan 3 sayılı Üst Kademe Kamu Yöneticileri ile Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Atama Usullerine Dair Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi hükümleri uyarınca atanır.

Bu Cumhurbaşkanlığı Kararnamesine ekli (I) sayılı cetvelde yer alan Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanı’nda olduğu birçok kadro, pozisyon ve görevlere atanacaklarda atama şartları arasında; ‘’Kamuda ve/veya sosyal güvenlik kurumlarına tabi olmak kaydıyla uluslararası kuruluşlar ile özel sektörde veya serbest olarak en az beş yıl çalışmış olmak’’ yer almaktadır.

4-SGK Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı Yönetmeliği Madde 10 – (1) Rehberlik ve Teftiş Başkanı’nın teklifi ve Başkanın onayı ile Rehberlik ve Teftiş Başkanına yardımcı olmak üzere yeterli sayıda müfettiş Refakat Müfettişi olarak görevlendirilir. Görevlendirilecek müfettişlerden en az birisinin 12 yıllık müfettişlik kıdeminin bulunması zorunludur.

Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan “12” ibaresi “10” şeklinde değiştirilmiştir.

SONUÇ OLARAK;

Uzunca bir süredir SGK’nın bazı ilaç ve tıbbi malzeme/cihaz alım ve ödemelerinde usulsüzlükler ve suiistimaller kamuoyu gündemindedir. Ayrıca devam eden soruşturmaların soruşturulan firmalar lehine sonuçlandırılması amacıyla birçok bürokratın görevden alındığı da bilinmektedir. Usulsüzlükler ve suiistimallere karşı çıkan bürokratların görevden alınması yeterli olmamış olacak ki şimdi de Türkiye’nin en büyük kamu bütçesine sahip kurumu olan Sosyal Güvenlik Kurumu Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı yönetmeliğinde değişiklik yapılmış ve Rehberlik ve Teftiş Başkanı’nda aranan “müfettiş nitelik ve yetkisini haiz olma’’ şartı kaldırılarak “Kamuda ve/veya sosyal güvenlik kurumlarına tabi olmak kaydıyla uluslararası kuruluşlar ile özel sektörde veya serbest olarak en az beş yıl çalışmış olmak’’ şartı getirilmiştir.

Ayrıca Rehberlik ve Teftiş Başkanına yardımcı olacak müfettişler için aranan en az 12 yıllık müfettişlik kıdemi 10 yıla indirilmiş bulunmaktadır.

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Vedat Bilgin’i soruları cevaplamaya ve kamuoyunu bilgilendirmeye davet ediyoruz.

-          83 milyon kişinin hastalık, işsizlik, sakatlık, ölüm ve analık halinde korunmasını sağlamakla, emekli aylıklarını ve sağlık harcamalarını ödemekle yükümlü olan, Türkiye’nin en büyük kamu bütçesine sahip kurumu olan Sosyal Güvenlik Kurumu neden müfettiş denetiminden ve teftişinden kaçırılmak istenmektedir?

-          Hangi şirketler için bu yönetmelik değişikliğini yapılmıştır? Bu şirketler hangi siyasetçinin yakınlarıdır?

-          Kurumda görevden alınan bürokratlar, Kurumu zarara uğratan, usulsüzlük ve suiistimal yapan şirketlerin soruşturulması nedeniyle mi görevden alınmıştır?

-          Bir yandan kamuyu zarara uğratan firmalar, haksız şekilde elde ettiği ödemeler diğer yandan kamu ve üniversite hastanelerinden alacağını alamayan ve iflasa sürüklenen firmalar konusunda herhangi bir girişimde bulunacak mısınız?

-          Kurumun internet sitesinde her yıl yayınlanmakta olan Sosyal Güvenlik Kurumu Faaliyet Raporu neden 2018 yılından sonra yayınlanmamaktadır?  Faaliyet raporları özellikle finansman harcamaları için çok önemlidir. Tüm kamu kurumları faaliyet raporlarını yayınlarken neden 2019-2020 yılına ait SGK faaliyet raporlarını yayınlanmamıştır?

 

                    Dr. Ergün DEMİR                                          Dr. Güray KILIÇ

 

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Emekli hekim maaşları arasında sosyal güvenlik kurumu kaynaklı ayrımcılık son bulsun!

  Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Bütçe, Kesin Hesap, Sayıştay Raporu 11.11.2022 Cuma günü TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülecek. Görüşme öncesi Sayın Bakan Vedat Bilgine binlerce emekli hekim adına; Emekli hekim maaşları (4a/4b/4c statüsündeki) arasındaki uçurumun kapatılması ve sadece 4c’lı (Sağlık Bakanlığı) hekimlere yapılan ek ödeme düzenlemesinin tüm emekli hekimleri kapsaması, çalışan emekli hekimlere ek ödemenin kesilmemesi taleplerini iletiyoruz. Emekli hekimler arasında emekli olduğu sosyal güvenlik kurumuna göre emekli maaşları arasındaki farklılıklar bulunmaktadır. Emekli Sandığı, BAĞ-KUR ve SSK’ dan emekli olan hekimlerin emekli maaşları arasında büyük farklılıklar vardır.  SSK ve BAĞ-KUR’dan emekli olan hekimlerin Emekli Sandığından emekli olan hekimlere göre maaşları son derecede düşüktür. Bunun da en önemli nedeni emekli hekimlere ödenen ek ödemenin SSK ve BAĞ-KUR’dan emekli olan hekimlere ödenmemesidir. Emekli Sandığı emeklisi hekimlerin e...

KANSER TEDAVİSİ İÇİN İLAVE ÜCRET ALINABİLİR Mİ?

  Kanser hastalarından alınan ilave ücret sağlık hizmetine erişimlerini kısıtlamaktadır. Sosyal Güvenlik Kurumu il müdürlükleri şahıs ödemeleri bölümüne iletilen dilekçelerin büyük bir çoğunluğunu ö zel sağlık kurum ve kuruluşlarında özellikle kanser hastalarının başvurularında alınan ilave ücretler ve tedavi için ek olarak önerilen endikasyon dışı ilaç kullanım durumunda ilaç bedellerinin ödenmemesi oluşturmaktadır. Ayrıca acil servise müracaat eden hastalardan ilave ücret alınması da şikayet başvuruları arasında ön sırada gelmektedir. İlave ücret alınması 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu 73. Maddesi gereği ve Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliği’nin 1.9.1 maddesi uyarınca Kurumla sözleşmeli; vakıf üniversiteleri ile özel sağlık kurum ve kuruluşlarınca; Kurumca belirlenmiş sağlık hizmetleri bedelinin %200’ünü geçmemek kaydıyla kişilerden ilave ücret alınabilmektedir. Tüm sağlık hizmetlerinin sunumuna ilişkin olarak SGK tarafından ...

EMEKLİLERE MAAŞ ve İKRAMİYE ARTIŞI İÇİN SGK BÜTÇESİNDE YETERLİ KAYNAK VARMIŞ!

  Artık yeter! 15 Milyon 207 Bin 787 emekli ve hak sahibini oyalamaktan vazgeçin. Milyonlarca emekli ve hak sahibi asgari ücretin çok altında aylık ve gelir ile yaşamını sürdürmek zorunda; öte yandan düşük gelir nedeniyle emeklilerin neredeyse yarısı ya çalışmakta ya da iş aramakta. Aylardır emekli maaş ve ikramiyesine artış yapmamak için Sosyal Güvenlik Kurumu bütçesinin yetersizliği ve mali disiplininin korunmasını öne sürülmekte; Kasım-Aralık ayı olmadı, yeni yıl başında artış yapacağız diyerek milyonlarca emekli oyalanmaya çalışılmaktadır. Oysa SGK 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporuna göre emekli aylıklarını ve sağlık giderlerini karşılayan Sosyal Güvenlik Kurumu’nun gelirleri giderlerini karşılamakta hatta fazla vermektedir. SGK neyi gizlemeye çalışıyor?  Sosyal Güvenlik Kurumu’nun, 2022 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporu nda 2022 yılı bütçesi ve gelir – gider tablosu  sonuçlarına göre, 2022 yılı bütçe gideri toplamı 1.032.718.600.200,39 TL’dir. Ne...