Sosyal Güvenlik Kurumu Rehberlik ve Teftiş Kurulu Başkanlığı Yönetmeliği Niçin Değiştirildi?
Suiistimal yapan şirketler korunmaya mı
çalışılıyor?
2 Ekim 2021 tarihli Resmi Gazete ’de Sosyal
Güvenlik Kurumu Rehberlik
ve Teftiş Başkanlığı Yönetmeliğinde değişiklik yapan Yönetmelik
yayınlandı. Buna göre Rehberlik ve Teftiş Başkanlığına atama için gerekli olan
“müfettiş nitelik ve yetkisini haiz bir başkan’’ ibaresi kaldırılmış, atama
şartları için “Kamuda ve/veya sosyal
güvenlik kurumlarına tabi olmak kaydıyla uluslararası kuruluşlar ile özel
sektörde veya serbest olarak en az beş yıl çalışmış olmak’’ koşulu getirilmiştir.
Bu değişiklik ile usulsüzlükler ve suiistimaller yoluyla Kurum’u zarara
uğratanlara karşı mücadele eden Kurul’u zayıflatmak hedeflenmiştir. Kurum’un
müfettişlerinden kıdemli olanının Rehberlik ve Teftiş Kurul Başkanı olması
yerine Kurul dışından özel sektörde en az 5 yıl çalışmış olan birinin atanmasının
yolu açılmıştır.
Özellikle ilaç ve tıbbi cihaz/malzeme
alımlarına ve ödemelerine ilişkin usulsüzlükler ve suiistimaller ile
ilgili olarak bazı Kabine üyeleri ile AKP yöneticilerinin yakınlarının da aralarında
olduğu soruşturmalar kamuoyunun gündemine sıkça gelmektedir. Bu yönetmelik
değişikliğinin bu haberler sonrası gündeme geldiği akla gelmiş olsa da aslında 2018
yılında Resmi Gazete’ de yayınlanan Cumhurbaşkanlığı Kararnamesine dayanılarak
hazırlandığı unutulmamalıdır. Ne yazık ki, fikri takip yapılmadığı, araştırılmadığı
için o dönem sessiz ve duyarsız kalınmıştır.
Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı Yönetmeliğinde
neler değişti?
1-Bu Yönetmelik, “15/7/2018
tarihli ve 30479 sayılı Resmî Gazete ‘de yayımlanan 4 sayılı Bakanlıklara
Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların
Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 418 inci maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.”
418’inci madde ise Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı’nın
başkan adına yapacakları rehberlik ve teftiş görevleri tarif edilmektedir. Bu
görevden bazıları şunlardır;
- Sosyal
güvenliğe ilişkin hükümlerin uygulanmasını; usulsüzlükleri
önleyici, eğitici ve rehberlik yaklaşımını ön plâna çıkaran bir anlayışla
denetlemek,
- Kayıt dışı istihdamı önlemek, sosyal sigorta
suiistimalleri ile mücadele etmek, bu amaçla sektörel analizlere dayalı
denetimleri yürütmek ve bu konularda alınması gerekli tedbirleri önermek,
- Prim ödeme
yükümlülerini gruplar ve sektörler itibarıyla analiz etmek,
- Yıl boyunca
müfettişler tarafından düzenlenen raporların sonuçlarını değerlendirmek,
- Sosyal
güvenlik mevzuatının verdiği yetkiye dayanılarak Kurumla sözleşme yapmış gerçek
ve tüzel kişiler hakkında ise inceleme ve soruşturma yapmak.
2-SGK Rehberlik ve Teftiş
Başkanlığı Yönetmeliği Madde 5 – (1)
Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı, müfettiş nitelik ve
yetkisini haiz bir Başkan ile başmüfettiş, müfettiş ve müfettiş
yardımcılarından oluşur. Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı doğrudan Başkana bağlı
olup, müfettişler Başkan adına görev yapar.
Yönetmeliğin 5 inci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “müfettiş nitelik ve yetkisini haiz
bir Başkan” ibaresi “Rehberlik ve Teftiş Başkanı” şeklinde değiştirilmiştir
3- Yönetmeliğin 8 inci maddesi;
‘’Rehberlik ve Teftiş Başkanı, 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı
Resmî Gazete’ de yayımlanan 3 sayılı Üst Kademe Kamu Yöneticileri ile Kamu
Kurum ve Kuruluşlarında Atama Usullerine Dair Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesi hükümleri uyarınca atanır.
Bu Cumhurbaşkanlığı Kararnamesine ekli (I) sayılı
cetvelde yer alan Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı Rehberlik
ve Teftiş Başkanı’nda olduğu birçok kadro, pozisyon ve görevlere atanacaklarda atama şartları arasında; ‘’Kamuda ve/veya sosyal güvenlik
kurumlarına tabi olmak kaydıyla uluslararası kuruluşlar ile özel sektörde veya
serbest olarak en az beş yıl çalışmış olmak’’ yer almaktadır.
4-SGK Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı
Yönetmeliği Madde 10 – (1) Rehberlik ve Teftiş
Başkanı’nın teklifi ve Başkanın onayı ile Rehberlik ve
Teftiş Başkanına yardımcı olmak üzere yeterli sayıda müfettiş Refakat Müfettişi
olarak görevlendirilir. Görevlendirilecek müfettişlerden en az birisinin 12
yıllık müfettişlik kıdeminin bulunması zorunludur.
Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer
alan “12” ibaresi “10” şeklinde değiştirilmiştir.
SONUÇ OLARAK;
Uzunca bir süredir SGK’nın bazı ilaç ve tıbbi malzeme/cihaz
alım ve ödemelerinde usulsüzlükler ve suiistimaller kamuoyu
gündemindedir. Ayrıca devam eden soruşturmaların soruşturulan firmalar lehine
sonuçlandırılması amacıyla birçok bürokratın görevden alındığı da
bilinmektedir. Usulsüzlükler ve suiistimallere karşı çıkan bürokratların
görevden alınması yeterli olmamış olacak ki şimdi de Türkiye’nin en büyük kamu
bütçesine sahip kurumu olan Sosyal
Güvenlik Kurumu Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı yönetmeliğinde değişiklik
yapılmış ve Rehberlik ve Teftiş Başkanı’nda aranan “müfettiş nitelik ve yetkisini haiz olma’’ şartı
kaldırılarak “Kamuda ve/veya
sosyal güvenlik kurumlarına tabi olmak kaydıyla uluslararası kuruluşlar ile özel sektörde veya serbest olarak en az beş yıl çalışmış
olmak’’ şartı
getirilmiştir.
Ayrıca Rehberlik ve Teftiş Başkanına yardımcı olacak
müfettişler için aranan en az 12 yıllık müfettişlik kıdemi 10 yıla indirilmiş
bulunmaktadır.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Vedat Bilgin’i
soruları cevaplamaya ve kamuoyunu bilgilendirmeye davet ediyoruz.
-
83 milyon kişinin hastalık, işsizlik,
sakatlık, ölüm ve analık halinde korunmasını sağlamakla, emekli aylıklarını ve
sağlık harcamalarını ödemekle yükümlü olan, Türkiye’nin en büyük kamu bütçesine
sahip kurumu olan Sosyal Güvenlik Kurumu neden müfettiş denetiminden ve
teftişinden kaçırılmak istenmektedir?
-
Hangi şirketler için bu yönetmelik
değişikliğini yapılmıştır? Bu şirketler hangi siyasetçinin yakınlarıdır?
-
Kurumda görevden alınan bürokratlar, Kurumu
zarara uğratan, usulsüzlük ve suiistimal yapan şirketlerin soruşturulması
nedeniyle mi görevden alınmıştır?
-
Bir yandan kamuyu zarara uğratan firmalar,
haksız şekilde elde ettiği ödemeler diğer yandan kamu ve üniversite hastanelerinden
alacağını alamayan ve iflasa sürüklenen firmalar konusunda herhangi bir
girişimde bulunacak mısınız?
-
Kurumun internet sitesinde her yıl
yayınlanmakta olan Sosyal Güvenlik Kurumu Faaliyet Raporu neden 2018 yılından
sonra yayınlanmamaktadır? Faaliyet
raporları özellikle finansman harcamaları için çok önemlidir. Tüm kamu
kurumları faaliyet raporlarını yayınlarken neden 2019-2020 yılına ait SGK
faaliyet raporlarını yayınlanmamıştır?
Dr. Ergün DEMİR Dr. Güray
KILIÇ
Yorumlar
Yorum Gönder