Yoksa bu para şehir
hastanelerinin kira ve diğer müşteri garantili hizmet bedelleri için şirketlere
mi aktarıldı?
Sayıştay düzenlilik denetim raporuna göre; 2021
yılında Sosyal Güvenlik Kurumu, Sağlık Bakanlığına bağlı hastanelerde ayakta ve yatarak tedavi gören genel sağlık sigortalısı ve
bakmakla yükümlü olduğu hastaların sağlık hizmeti giderleri için Sağlık Bakanlığına
götürü bedel (global bütçe) olarak 81 milyar 160 milyon TL ödeme yapmıştır. Ancak
Sağlık Bakanlığı tarafından 2021 yılında Medula’ya girilen sağlık hizmetlerinin
toplam tutarının 38 milyar 858 milyon TL olduğu tespit edilmiştir. Toplam tahakkuk tutarı götürü bedel sözleşme tutarından düşük
olup aradaki fark 42
milyar 302 milyon TL’dir.
Birkaç bilgiyi tekraren
hatırlatmak gerekirse;
Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) genel sağlık sigortalısı
ve bakmakla yükümlü olduğu kişilere sunulan sağlık hizmetlerini kamu-özel tüm
sağlık hizmet sunucularından yapılan protokol ve sözleşmeler yoluyla satın
almaktadır. Bu yöntemde sağlık hizmet sunucularına verdikleri
sağlık hizmetlerinin bedelleri fatura karşılığı Sağlık Uygulama Tebliği ile
belirlenen fiyatlar üzerinden Sosyal Güvenlik Kurumunca ödenmektedir.
5510 sayılı Kanununun 73’üncü maddesinin 8’inci
fıkrasına göre Sosyal Güvenlik Kurumu, kamu idarelerince (kamu üniversite
sağlık hizmet sunucuları ile Sağlık Bakanlığı bünyesinde yer alan sağlık kurum
ve kuruluşları) verilecek sağlık hizmetlerini götürü bedel üzerinden hizmet
alım sözleşmesiyle sağlamaya yetkilidir.
Sosyal Güvenlik Kurumu ile Sağlık Bakanlığı arasında imzalanan “Sosyal Güvenlik Kurumu ile Sağlık Bakanlığı Arasında 2021 Yılı Götürü Bedel Üzerinden Sağlık Hizmeti Alım Sözleşmesi ve Usul Esasları” ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Sağlık Bakanlığı arasında imzalanan protokole göre 2021 yılında götürü bedel üzerinden sağlık hizmeti alımı yapılmıştır.
Sosyal Güvenlik Kurumu 2021 Yılı Sayıştay
Düzenlilik Denetim Raporunda;
“Bulgu 9:
Sağlık Bakanlığından sağlık hizmeti alımında götürü bedel olarak ödenen tutar
ile tahakkuk tutarı arasındaki farkın tahsil edilmesine ilişkin düzenleme
bulunmaması” ibaresi yer almaktadır.
Sözleşme ve Usul Esaslar ile Protokolle, Sağlık Bakanlığı bünyesinde yer alan sağlık kurum ve
kuruluşlarından 2021 yılında alınacak tedavi hizmetleri karşılığı olarak bu
kurum ve kuruluşlara 62 milyar 935 milyon TL ödenmesine, 2021 yılı Global Bütçe
tutarının 62 milyar 700 milyon TL’si Sosyal Güvenlik Kurumunca, 235 milyon
TL’si ise Merkezi Yönetim Bütçesinden Protokole ekli ödeme planı doğrultusunda
karşılanmasına karar verilmiştir.
Karar sonrası, söz konusu Protokolün 4’üncü maddesine
göre Hazine ve Maliye Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığının mutabakatı ile 2021 yılı Global Bütçe tutarı 81 milyar
395 milyon TL’ye yükseltilmiştir. Bu tutarın 81 milyar 160
milyon TL’si Sosyal Güvenlik Kurumunca, 235 milyon TL’si ise
Merkezi Yönetim Bütçesinden karşılanmıştır.
Sayıştay soruyor?
Söz konusu Sözleşme ve Usul Esasları ile Protokolde SGK tarafından Sağlık Bakanlığına 2021 yılında
ödenen global bütçe tutarı olan 81 milyar 160 milyon TL’nin hangi kriterlere
göre belirlendiği belirtilmemiştir.
Sağlık hizmeti sunucuları (hastaneler), verdikleri
sağlık hizmetlerine ilişkin bilgileri Sağlık Uygulama Tebliğinde belirtilen
kodlar itibarıyla SGK’nın MEDULA isimli yazılımına girmektedirler. Sağlık
Bakanlığı tarafından 2021 yılında MEDULA’ya girilen sağlık
hizmetlerinin toplam tutarı 38.858.199.010 TL’dir.
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanunu’nun Geçici 86’nci maddesinde Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık
hizmeti sunucularından (hastanelerden) alınan tedavi hizmetlerine ilişkin
toplam tahakkuk tutarının götürü bedel sözleşme tutarından düşük olması
durumunda aradaki farkın kamu üniversite sağlık hizmeti sunucularında olduğu
gibi tahsil edileceğine dair herhangi bir yasal düzenleme bulunmamaktadır.
Sayıştay ne öneriyor?
Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık hizmet sunucularından
götürü bedel üzerinden sağlık hizmeti alımında da kamu üniversite sağlık
hizmeti sunucularında olduğu gibi toplam tahakkuk tutarının götürü bedel
sözleşme tutarından düşük olması durumunda aradaki farkın tahsil
edilmesine ilişkin protokole hüküm konulması veya yasal düzenleme yapılması ya
da
tahakkuk bazlı ödeme/fatura bedellerinin incelenerek ödenmesi yöntemine
geçilmesi ve Sözleşme ve Usul Esasları ile Protokolde global bütçe tutarının
hangi kriterlere göre belirlendiğinin belirtilmesi gerekmektedir.
Oysa bu belirsizliğin yasal alt
yapısı önceden hazırlanmış!
Madde- 11 – 31/5/2006 tarihli
ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
Geçici madde- 86; 2021
yılında götürü bedel üzerinden hizmet alım sözleşmesi yapılmış kamu
üniversite sağlık hizmeti sunucularının
Kuruma 31/12/2021 tarihine kadar bu sözleşme
kapsamında verdikleri tedavi hizmetlerine ilişkin toplam tahakkuk
tutarının götürü bedel sözleşme tutarından düşük olması durumunda, aradaki fark
terkin edilir. Terkin edilen tutar, Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığı bütçesine bu amaçla tahsis edilecek ödenekten karşılanır.
Toplam tahakkuk tutarının belirlenen
götürü bedel bütçesinin altında olması nedeniyle oluşan fazla ödemenin terkin
edilmesi ve Kuruma aktarılması hükmü kamu
üniversite sağlık hizmet sunucularına uygulanırken Sağlık Bakanlığı bünyesinde
yer alan sağlık kurum ve kuruluşları bundan muaf tutulmuştur. Bunun
anlaşılabilir bir gerekçesini kanun koyucu belirtmemiştir.
Bu miktar 2021 yılı Sosyal
Güvenlik Kurumu gelir-gider farkı (açık) tutarından daha fazla
2021 yılında SGK gelir-gider dengesi 21 milyar 613
milyon TL açık vermiştir. SGK 2021 faaliyet raporunda bir önceki yıla göre gelir-gider
farkı (açık) tutarının azalması; sigortalı sayılarında gözlenen artış, asgari
ücretin öngörülen üzerinde artırılması, prim yapılandırma
gelirlerinde meydana gelen artışlar, üniversite hastanelerine
ödenen fazla ödemenin terkin edilmesi sonucu Hazinece aktarılan ilgili
tutarları SGK gelirlerini olumlu yönde etkilediği belirtilmiştir.
Söz konusu etkenlerden dolayı 2021 yılı gelir gider dengesinde iyileşme
meydana gelmiştir. Sağlık Bakanlığına fazladan ödenen 42,3 milyar TL avans
terkin edilip Kuruma aktarılsa idi 2021 yılında Sosyal Güvenlik Kurumunun gelir
gider farkı “açık” vermemiş olacaktı.
SONUÇ OLARAK
Sosyal Güvenlik Kurumu 2021 Yılı Sayıştay Düzenlilik
Denetim Raporu tespitine göre;
2021 yılında, Sağlık Bakanlığı bünyesinde yer alan
sağlık kurum ve kuruluşları, ayakta ve yatarak tedavi gören genel sağlık
sigortalısı ve bakmakla yükümlü olduğu hastaların sağlık hizmeti giderleri için
38 milyar 858 milyon TL hizmet üretmesine karşın Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık
Bakanlığına 81 milyar 160 milyon TL avans ödemesi yapmıştır. Toplam
tahakkuk tutarı götürü bedel sözleşme tutarından düşük olup aradaki fark 42
milyar 302 milyon TL’dir. Bu farkın
terkin edilmemiş ve Kurum bütçesine aktarılmamış olmasının yanı sıra nereye
harcandığı da bilinmemektedir.
Sağlık Bakanı Fahrettin Koca’ya
sorular?
-
Sağlık Bakanlığı genel sağlık
sigortalısı ve bakmakla yükümlü olduğu hastaların sağlık hizmeti giderleri için
38 milyar TL hizmet üretmesine karşın, SGK tarafından Sağlık Bakanlığına 2021
yılında ödenen global bütçe tutarı hangi gerekçe ve kriterlere göre 62 milyar
TL’den 81 milyar TL’ye yükseltilmiştir?
-
Sağlık Bakanlığı, genel sağlık
sigortalısı ve bakmakla yükümlü olduğu hastaların tedavisi için Sosyal Güvenlik
Kurumundan fazladan almış olduğu 42,3 milyar TL’yi hastaların tedavisi dışında hangi
amaçla kullanmıştır?
-
Yoksa bu aradaki fark, kamu-özel
ortaklığı ile yapılan 13 adet şehir hastanesinin öngörülemeyen ve dövizdeki
aşırı artışa bağlı olarak artan kira ve diğer müşteri garantili hizmet
bedelleri için mi kullanılmıştır?
-
Sayıştay’ın tespiti sonrası Sağlık
Bakanlığına fazla ödenen bu tutar terkin edilecek ve Sosyal Güvenlik Kurumuna
iade edilecek midir?
Dr. Ergün DEMİR Dr. Güray
KILIÇ
Kaynak
-
Sosyal
Güvenlik Kurumu 2021 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporu.
Bulgu-9.S.36-37
https://www.sayistay.gov.tr/reports/download/4125-sosyal-guvenlik-kurumu
-
Sağlık
Bakanlığı 2021 Yılı Global Bütçe Protokolü
https://www.saglikaktuel.com/haber/saglik-bakanligi-2021-yili-global-butce-protokolu-74332.htm
-
25/12/2021
tarihli ve 31700 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 7349 sayılı Gelir Vergisi Kanunu
ile Bazı Kanunlarda Değişiklik yapılmasına Dair Kanun. Madde-11
https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/12/20211225-2.htm
-
Sosyal
Güvenlik Kurumu 2021 Yılı Faaliyet Raporu. Bütçe gerçekleşme, Gelir- Gider
Dengesi Bütçe Transferleri S.41-42
file:///C:/Users/HP/Downloads/545709ac-9407-4773-871b-026acaf70c94%20(2).pdf
-
Üniversite
Hastaneleri ve Diş Hekimliği Fakültesi Hastanelerinin Dikkatine. 30.12.2021
http://www.hudsim.hacettepe.edu.tr/hudsim/hudsim3/index.php?sayfa=1&kayitID=93
.
Yorumlar
Yorum Gönder