Ana içeriğe atla

Şehir hastaneleri için 2020 yılında müteahhitlik şirketlerine 8,7 milyar TL kira ve hizmet bedeli ödendi.

 

Sağlık Bakanlığı, Kamu-Özel İşbirliği (KÖİ) modeliyle yapılan şehir hastaneleri için 2020 yılında müteahhitlik şirketlerine 8,7 milyar TL kira ve hizmet bedeli ödedi.

AKP Genel Başkanı, salgınla mücadelede şehir hastanelerinin ne denli önemli olduğunu vurgulamakta ve sürekli reklamını yapmaktadır.

Şehrin içindeki hastaneleri kapatma pahasına, şehrin dışında inşa edilen ve abartılı büyüklükleri ile salgınla mücadelede rolleri tartışmalı olan bu hastanelerin öne çıkarılma gerekçesi müteahhitlik şirketlerine ödenen kira ve hizmet bedellerinin bütçeye, dolayısı ile halka getirdiği yükün görülmesinin, bilinmesinin ve tartışılmasının istenmemesidir.

Salgınla mücadele, hastanelerin yanı sıra esas olarak filyasyon ve aşılama hizmetlerinin verildiği birinci basamakta gerçekleşir. Bu alanın güçlendirilmesi için insan gücü takviyesi ve kaynak aktarımı gereklidir. Oysa AKP iktidarı yanlış bir tercihle kira ve hizmet bedeli adı altında Sağlık Bakanlığı bütçesinden giderek artan oranlarda kaynağı şehir hastanelerinin sahibi olan müteahhitlere vermektedir.

Şehir hastanelerinde kiracı olan Sağlık Bakanlığı, müteahhitlik şirketlerine 2018 yılında 2,2 milyar TL, 2019 yılında 5 milyar TL, 2020 yılında 8,7 milyar TL kira ve hizmet bedelleri olarak ödedi. 2021 yılı için de kira ve hizmet bedellerinin karşılığı olarak Sağlık Bakanlığı bütçesinde 16,4 milyar TL ödenek ayrıldı.

                    Sağlık Bakanlığının müteahhitlik şirketlerine ödediği kira ve hizmet bedeli.

.

T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğü tarafından yayımlanan Sağlık Bakanlığı bütçe giderlerinin fonksiyonel sınıflandırılması tablosuna göre; Şehir hastanelerinin kira ve hizmet bedelleri yıllar itibarıyla katlanarak arttığı görülmektedir. Kira ve hizmet bedelleri 25 yıl boyunca enflasyon ve döviz kuruna bağlı olarak, her yeni açılacak hastaneyle birlikte artarak ödeneceği düşünülürse, toplumun ne kadar büyük bir maliyetle karşı karşıya bırakıldığı daha iyi anlaşılacaktır.

Müteahhitlik şirketlerine bir yılda ödenen kira ve hizmet bedelleri ile 1000 yataklı 8 şehir hastanesi yapılabilmektedir.

Kamu-Özel İşbirliği (KÖİ) modeliyle yapılan şehir hastaneleri için 2020 yılında müteahhitlik şirketlerine ödediği toplam 8,7 milyar TL kira ve hizmet bedeli ile Sağlık Bakanlığı genel bütçe kapsamında 21/b usulüne göre 1000 yataklı 8 şehir hastanesi yaptırabilmektedir.  (2020 yılında genel bütçeden 21/b usulüyle ihale edilen 900 yataklı Samsun Şehir Hastanesi'ne gelen en düşük teklif 1 milyar 69 milyon TL iken 1000 yataklı Antalya Şehir Hastanesi'ne gelen en düşük teklif ise 1 milyar 21 milyon TL’dir.)

 %70 Hasta doluluk garantisi 

Kamu-Özel İşbirliği yönteminde, risk ve maliyet kamu üzerinde kalmakta, ancak gelir garantisi yöntemi ile kar özel şirketlere verilmektedir. Şehir hastanelerinin ihalelerini alan şirketlere, maliyet finansmanı için kiralar yoluyla hazine garantisi, miktara bağlı hizmetler için de hastanelerin %70 doluluk oranında çalıştırılacağı garantisi verilmektedir. Şehir hastanesi sözleşmeleri baştan beri titizlikle gizlendiği için hasta garantisi ile ilgili tartışmalarda AKP’li yöneticiler bu durumu sürekli inkar etmekteydiler.  

Ancak açıklanan Sağlık Bakanlığı 2019 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporu, AKP’li yöneticilerin iddiasını çökertmiştir. Bu raporda miktara bağlı hizmetlerde yıllık %70 (yüzde yetmiş) doluluk oranının dayanak gösterildiği belirtilmiştir.

Hizmet ödeme garantileri: “Ticari Sır’’  

Şehir hastanelerine ilişkin sözleşmelere göre hizmet bedellerinin ödemeleri miktara bağlı ve miktara bağlı olmayan hizmetler kapsamındaki işler şeklinde gerçekleşmektedir.

Miktara bağlı hizmetler kapsamındaki bazı işler: Tıbbi destek hizmetleri kapsamında gerçekleştirilen sterilizasyon ve dezenfeksiyon hizmetleri, yemek, çamaşır, tıbbi atık işleri, kemoterapi ilaç hazırlama, Total Parenteral Nutrition (TPN) hazırlama hizmetleri, laboratuvar, görüntüleme ile fizik tedavi ve rehabilitasyon hizmetleri için görevli şirkete %70 hasta yatak doluluk oranında talep garantisi verilmiştir.

Miktara bağlı olmayan hizmetler kapsamındaki bazı işler: Bina ve arazi hizmetleri, bakım ve onarım hizmeti, mefruşat hizmeti, yer ve bahçe bakım hizmetleri, ilaçlama hizmetleri, otopark hizmetleri, temizlik hizmetleri, güvenlik hizmetleri, hasta yönlendirme ve refakat, taşıma hizmetleri ve diğer tıbbi ekipman destek hizmetleri.

SON SÖZ;

Bugünlerde sık sık reklamı yapılan ve salgınla mücadelede bir başarı hikayesi yazdığı iddia edilen şehir hastanelerinin kökü dışarıdadır. Bunlar İngiltere’den ithal edilen Kamu-Özel İşbirliği (KÖİ) modeline göre yapılmaktadır.

AKP Genel Başkanı ve Sağlık Bakanı, pandemi süresince İngiltere’deki sağlık sistemindeki olumsuzlukları ve ölüm oranı örnekleri vererek karşılaştırma yapmakta ve ülkemizin ne kadar başarılı olduğunu kamuoyuna anlatmakta; ancak 15 yıllık hayalim dedikleri şehir hastaneleri modelinin İngiltere’den ithal edildiğini hiç dile getirmemektedirler.

Dünya acaba neyimizi kıskanıyor?

Türkiye’nin pandemi ile geçirdiği bir yıllık süreçte bırakın salgını kontrol altına almayı hâlâ baskılamayı bile başaramamıştır. Erken dönemde başlatılan, ekonomik çıkarları insan yaşamına yeğleyerek gerçekleştirilen “yeni normalleşme” uygulamalarının ardından vaka ve ölüm sayılarındaki artış göz önüne alındığında tabii ki Türkiye’yi başarılı ülkeler arasında saymak mümkün görünmemektedir.

Vatandaşlarına 3- 5 maskeyi bile dağıtamayan, test için İBAN numarası veren, artan vaka ve ölüm sayılarını gizleyerek süreci şeffaf yönetmeyen ve böylece bilimsel uygulamaların önünü kapayan, aşı tedariki konusundaki acizlik içinde çelişkili ve birbirini tutmayan açıklamalar yapan bir salgın yönetiminin nesini dünya takdir etsin?

 

                      Dr. Ergün DEMİR                                                        Dr. Güray KILIÇ

 

Kaynak,

Sağlık Bakanlığı strateji geliştirme başkanlığı mali tablolar. Bütçe giderlerinin fonksiyonel sınıflandırılması tablosu

https://sgb.saglik.gov.tr/TR,59239/mali-tablolar.html

https://dosyamerkez.saglik.gov.tr/Eklenti/39970,butce-giderlerinin-fonksiyonel-siniflandirilmasi-2020-aralikpdf.pdf?0&_tag1=54BDBCF571A7A0F6F1E58282FE28CC85CA6909B4

Sağlık Bakanlığı 2019 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporu, Bulgu 20 miktara bağlı hizmet ödemeleri S. 91.

https://www.sayistay.gov.tr/tr/?p=2&ContentID=13001

Çiğdem Toker. Şehir hastaneleri gerçeği

https://www.sozcu.com.tr/2020/yazarlar/cigdem-toker/sehir-hastaneleri-gercegi-6021667/

 





Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Emekli hekim maaşları arasında sosyal güvenlik kurumu kaynaklı ayrımcılık son bulsun!

  Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Bütçe, Kesin Hesap, Sayıştay Raporu 11.11.2022 Cuma günü TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülecek. Görüşme öncesi Sayın Bakan Vedat Bilgine binlerce emekli hekim adına; Emekli hekim maaşları (4a/4b/4c statüsündeki) arasındaki uçurumun kapatılması ve sadece 4c’lı (Sağlık Bakanlığı) hekimlere yapılan ek ödeme düzenlemesinin tüm emekli hekimleri kapsaması, çalışan emekli hekimlere ek ödemenin kesilmemesi taleplerini iletiyoruz. Emekli hekimler arasında emekli olduğu sosyal güvenlik kurumuna göre emekli maaşları arasındaki farklılıklar bulunmaktadır. Emekli Sandığı, BAĞ-KUR ve SSK’ dan emekli olan hekimlerin emekli maaşları arasında büyük farklılıklar vardır.  SSK ve BAĞ-KUR’dan emekli olan hekimlerin Emekli Sandığından emekli olan hekimlere göre maaşları son derecede düşüktür. Bunun da en önemli nedeni emekli hekimlere ödenen ek ödemenin SSK ve BAĞ-KUR’dan emekli olan hekimlere ödenmemesidir. Emekli Sandığı emeklisi hekimlerin e...

KANSER TEDAVİSİ İÇİN İLAVE ÜCRET ALINABİLİR Mİ?

  Kanser hastalarından alınan ilave ücret sağlık hizmetine erişimlerini kısıtlamaktadır. Sosyal Güvenlik Kurumu il müdürlükleri şahıs ödemeleri bölümüne iletilen dilekçelerin büyük bir çoğunluğunu ö zel sağlık kurum ve kuruluşlarında özellikle kanser hastalarının başvurularında alınan ilave ücretler ve tedavi için ek olarak önerilen endikasyon dışı ilaç kullanım durumunda ilaç bedellerinin ödenmemesi oluşturmaktadır. Ayrıca acil servise müracaat eden hastalardan ilave ücret alınması da şikayet başvuruları arasında ön sırada gelmektedir. İlave ücret alınması 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu 73. Maddesi gereği ve Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliği’nin 1.9.1 maddesi uyarınca Kurumla sözleşmeli; vakıf üniversiteleri ile özel sağlık kurum ve kuruluşlarınca; Kurumca belirlenmiş sağlık hizmetleri bedelinin %200’ünü geçmemek kaydıyla kişilerden ilave ücret alınabilmektedir. Tüm sağlık hizmetlerinin sunumuna ilişkin olarak SGK tarafından ...

EMEKLİLERE MAAŞ ve İKRAMİYE ARTIŞI İÇİN SGK BÜTÇESİNDE YETERLİ KAYNAK VARMIŞ!

  Artık yeter! 15 Milyon 207 Bin 787 emekli ve hak sahibini oyalamaktan vazgeçin. Milyonlarca emekli ve hak sahibi asgari ücretin çok altında aylık ve gelir ile yaşamını sürdürmek zorunda; öte yandan düşük gelir nedeniyle emeklilerin neredeyse yarısı ya çalışmakta ya da iş aramakta. Aylardır emekli maaş ve ikramiyesine artış yapmamak için Sosyal Güvenlik Kurumu bütçesinin yetersizliği ve mali disiplininin korunmasını öne sürülmekte; Kasım-Aralık ayı olmadı, yeni yıl başında artış yapacağız diyerek milyonlarca emekli oyalanmaya çalışılmaktadır. Oysa SGK 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporuna göre emekli aylıklarını ve sağlık giderlerini karşılayan Sosyal Güvenlik Kurumu’nun gelirleri giderlerini karşılamakta hatta fazla vermektedir. SGK neyi gizlemeye çalışıyor?  Sosyal Güvenlik Kurumu’nun, 2022 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporu nda 2022 yılı bütçesi ve gelir – gider tablosu  sonuçlarına göre, 2022 yılı bütçe gideri toplamı 1.032.718.600.200,39 TL’dir. Ne...