Ana içeriğe atla

SOSYAL SİGORTA YÜKSEK SAĞLIK KURULU KARARINI VERDİ: COVID-19 MESLEK HASTALIĞIDIR.


ŞİMDİ SIRA SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNDA; İŞİ YOKUŞA SÜRMEYİN, TOPU TACA ATMAYIN!

COVID -19 pandemisi ile mücadelede yaşamını yitiren veya hastalanarak mağduriyet yaşayan sağlık çalışanlarının ve ailelerinin mağduriyetlerinin giderilmesi, zararlarının tazmin edilmesinin önünün yasal düzenleme ile açılması gerekmektedir. Oysa ki meslek hastalığı konusu teknik olarak değerlendirilmekte, sürüncemede bırakılarak yokuşa sürülmektedir.

Covid-19 enfeksiyonu nedeniyle yaşamını yitiren hastane şoförü olan bir sağlık çalışanının yakınlarının itirazı sonucu Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulu bir karar vermiştir. Buna göre Kurul, Covid-19 hastalığının meslek hastalığı olduğuna ve bunun sonucunda meydana gelmiş olan vefatının meslek hastalığına bağlı vefat olduğuna ve Covid-19 hastalığının meslek hastalıkları listesinin enfeksiyon hastalıkları bölümüne eklenmesinin uygun olacağına karar vermiştir.

2021 yılına girerken Covid-19 enfeksiyonu nedeniyle yaşamını yitiren bu sağlık çalışanı adına yapılan bireysel itiraz sonucu Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulunun aldığı bu karar önemlidir.

Meslek Hastalığına ilişkin yetki ve karar Sosyal Güvenlik Kurumuna aittir. Dolayısıyla, SGK’nın iradesini sağlık çalışanları lehine göstermesi önemlidir. Tek tek itirazlarla yetim kalan çocuklarının ve ailelerinin aylarca mağdur edilmesine izin verilmemeli; sağlık hizmeti sunarken Covid-19 tanısı alan sağlık çalışanlarının durumu, hastalığı nerede kaptı tartışmasına girmeden meslek hastalığı çerçevesinde değerlendirmeli ve bir an önce kararlar alınmalıdır. Sıra artık Sosyal Güvenlik Kurumundadır.

Çankırı Devlet Hastanesinde şoför olarak görev yapan çalışan sigortalı hakkında yürütülen işlemler özetle şöyledir:

-Sigortalının Covid-19 enfeksiyonu sonucu vefat etmesi üzerine Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kuruluna ölümün meslek hastalığına bağlı olup olmadığının tespiti için itiraz edilmiştir.

-Çankırı Devlet Hastanesinde şoför olarak uzman hekim, hemşire, ebe ve sağlık personelin ev-hastane arasındaki ulaşımlarını sağladığı,

-Sağlığında düzenlenmiş sağlık kurulu raporu bulunmamakla birlikte, PCR Covid-19 testinin pozitif olduğu, koroner yoğun bakım servisinde Covid-19 pnömonisi ile takip ve tedavisinin yapıldığı ve daha sonra vefat ettiği,

-Ölüm tutanağında Covid-19 pozitif viral pnömoni, diyabet tanılarının mevcut olduğu görülmüştür.

-Covid-19 hastalığı, ilgili yönetmeliğin Mesleki Bulaşıcı Hastalıklar Listesinde bulunmadığından 5510 Sayılı Kanun’un 14. Maddesi son fıkrası uyarınca dosyanın “Covid -19 hastalığının mesleki bulaşıcı hastalıklar listesine ilave edilip edilemeyeceğinin tespiti ve meslek hastalığı olarak kabul edildiği taktirde yükümlülük süresinin belirlenmesi” yönünden Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulunca incelenerek karar alınması istenmiştir.

Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulunca, düzenlenen ölüm belgesi ve diğer tıbbi belgelerin incelenmesi sonucunda oybirliği ile alınan kararlar şöyledir:

1.     Mevcut bilgi ve belgeler değerlendirildiğinde Sigortalı ’da gelişmiş olan Covid-19 hastalığının MESLEK HASTALIĞI olduğuna ve Covid-19 hastalığı sonucu meydana gelmiş olan vefatında MESLEK HASTALIĞINA BAĞLI VEFAT olduğuna karar verildi.

2.     Bu çerçevede Covid-19 hastalığının bir meslek hastalığı olarak Çalışma Gücü ve Meslekten Kazanma Gücü Kaybı Oranı Tespiti İşlemleri Yönetmeliğinin Ek-2’sinde yer alan Meslek Hastalıkları Listesinin D4 Meslek Gereği Enfeksiyon Hastalıklarına özellikle maruz kişilerdeki enfeksiyon hastalıkları bölümüne eklenmesinin uygun olacağına karar verildi.

3.     Çalışma Gücü ve Meslekten Kazanma Gücü Kaybı Oranı Tespiti İşlemleri Yönetmeliğinin 19.Maddesinin 2.fıkrasında bu listede yer almayan fakat görülen iş ve görev gereği olarak bulaşıcılığı kesin olarak saptanan diğer bulaşıcı hastalıklar da MESLEK HASTALIĞI sayılır, bu husustaki teşhisin laboratuvar deneyleriyle kanıtlanması gereklidir kararı verildi.

4.     Hastalığın en uzun kuluçka süresi yükümlülük süresi olarak alınır, bu bağlamda Covid -19 hastalığının yükümlülük süresi için, hastalığın etkeni SARS- CoV- 2 virüsünün kuluçka süresi olan 2-14 gün kabul edilmekle birlikte, içinde bulunduğumuz pandemi döneminin özel koşullar sebebiyle bu sürenin 30 güne kadar uzayabileceğine karar verildi.

Sonuç olarak;

Covid-19 pandemisinden sigortalı kapsamı bakımından birçok meslek grubu etkilenmiş olmakla birlikte en fazla etkilenen sağlık çalışanları olmuştur. Son açıklamalarda 130 bin sağlık çalışanının hastalandığı ve bunlardan 318 hekim ve sağlık çalışanının yaşamını yitirdiği bildirilmiştir.

Salgına karşı hayatlarını ortaya koyarak mücadele eden hekim ve sağlık çalışanlarının Covid-19’un meslek hastalığı sayılması konusundaki talebini/itirazını Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulu Covid-19 hastalığının meslek hastalığı olduğuna karar vererek yanıtlamıştır. Sıra artık Sosyal Güvenlik Kurumundadır.

Acilen yapılması gerekenler: 

1.     Covid-19 hastalığının Meslek Hastalıkları Sınıflandırması D -4 Mesleki Bulaşıcı Hastalıkları bölümüne eklenmelidir.

2.     Covid-19 nedeniyle hastalanan ve/veya vefat eden, fiilen sağlık hizmeti sunumuna katılan tüm sağlık çalışanlarının ölümünün ve hastalığının başkaca bir araştırmaya veya illiyet bağı tartışmasına gerek kalmaksızın doğrudan meslek hastalığı olarak kabul edilmesi ve bu kabule göre de yasada belirtilen meslek hastalığı haklarından yararlanmasını, yakınlarına tazminat ödenmesini ve gelir bağlanmasını sağlayacak bir yasal düzenleme yapılmalı veya Cumhurbaşkanlığı Kararı hızlıca yayımlanmalıdır.

 

                       Dr. Ergün DEMİR                                  Dr. Güray KILIÇ

 

Ek Bilgi;

1-      Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu Madde 58^de Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulu tanımlanmıştır.

A-    Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulu, Millî Savunma Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Yüksek Öğretim Kurulu, en fazla üyeye sahip işveren, işçi ve kamu çalışanlarını temsil eden konfederasyonlar, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu, Türk Tabipleri Birliği, Türkiye Ziraat Odaları Birliği ile Kurum tarafından görevlendirilecek birer uzman hekimden oluşur.

Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulunun görev, yetki, çalışma, usul ve esasları hakkında yönetmelik 2 Temmuz Salı günü 28695 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

B-    Kurulun görevleri

Sigortalılar hakkında iş kazası ve meslek hastalığı sonucu sürekli iş göremezlik derecesi tespiti ile çalışma gücünün malûliyeti gerektirecek derecede kaybına ilişkin Kurumca verilen kararlardan itiraza konu olanları inceleyerek karara bağlar. Kurul, sigortalı veya hak sahiplerinin talebi üzerine görevlendirdiği uzman bir hekimi dinlemek zorundadır.

Çalışma Gücü ve Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Oranı Tespit İşlemleri Yönetmeliğinde tespit edilmiş olan hastalıklar dışında herhangi bir hastalığın meslek hastalığı sayılıp sayılmayacağına,

Çalışma Gücü ve Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Oranı Tespit İşlemleri Yönetmeliğinin 17 inci maddesinde yazılı hallerde yükümlülük süresi aşılmış olsa bile söz konusu hastalığın meslek hastalığı sayılıp sayılmayacağını karar vermek.

Daire Başkanlığının talebi halinde, görev alanına giren konularda yazılı tıbbi görüş vermek.

Kanunda yazılı görevlerle sınırlı olmak kaydıyla, mahkemelerden intikal eden ve bilirkişi sıfatıyla rapor düzenlenmesi talep edilen dava dosyaları hakkında, gerekli incelemeleri yaparak görüş bildirir.

C-    Kurul dosyalarının incelenme süresi; Kurulda incelenmek üzere gönderilen dosya ve evraklar en geç 60 gün içerisinde sonuçlandırılır.

2-      Meslek Hastalığı

- Sigortalının çalıştığı veya yaptığı işin niteliğinden dolayı tekrarlanan bir sebeple veya işin yürütüm şartları yüzünden uğradığı geçici veya sürekli hastalık, bedensel veya ruhsal özürlülük halleridir.

3-      Yükümlülük Süresi:

- Sigortalının meslek hastalığına sebep olan işinden fiilen ayrıldığı tarih ile meslek hastalığının meydana çıktığı tarih arasında geçen en uzun süreyi, ifade eder.

4-      Maruziyet Süresi:

- Zararlı etkenin başlamasıyla hastalık belirtilerinin ortaya çıkması için gereken en az süreyi ifade eder.
- Yönetmelikte belirlenmiş hastalıklar dışında herhangi bir hastalığın meslek hastalığı sayılıp sayılmaması hususunda çıkabilecek uyuşmazlıklar, Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulunca karara bağlanır.

5-      Türkiye’de Meslek Hastalıkları Sınıflandırması

A Grubu: Kimyasal maddelerle olan meslek hastalıkları

B Grubu: Mesleki cilt hastalıkları

C Grubu: Pnömokonyozlar ve diğer mesleki solunum sistemi hastalıkları

D Grubu: Mesleki Bulaşıcı Hastalıkları

E Grubu: Fiziksel etkenlerle olan meslek hastalıkları

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Emekli hekim maaşları arasında sosyal güvenlik kurumu kaynaklı ayrımcılık son bulsun!

  Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Bütçe, Kesin Hesap, Sayıştay Raporu 11.11.2022 Cuma günü TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülecek. Görüşme öncesi Sayın Bakan Vedat Bilgine binlerce emekli hekim adına; Emekli hekim maaşları (4a/4b/4c statüsündeki) arasındaki uçurumun kapatılması ve sadece 4c’lı (Sağlık Bakanlığı) hekimlere yapılan ek ödeme düzenlemesinin tüm emekli hekimleri kapsaması, çalışan emekli hekimlere ek ödemenin kesilmemesi taleplerini iletiyoruz. Emekli hekimler arasında emekli olduğu sosyal güvenlik kurumuna göre emekli maaşları arasındaki farklılıklar bulunmaktadır. Emekli Sandığı, BAĞ-KUR ve SSK’ dan emekli olan hekimlerin emekli maaşları arasında büyük farklılıklar vardır.  SSK ve BAĞ-KUR’dan emekli olan hekimlerin Emekli Sandığından emekli olan hekimlere göre maaşları son derecede düşüktür. Bunun da en önemli nedeni emekli hekimlere ödenen ek ödemenin SSK ve BAĞ-KUR’dan emekli olan hekimlere ödenmemesidir. Emekli Sandığı emeklisi hekimlerin e...

KANSER TEDAVİSİ İÇİN İLAVE ÜCRET ALINABİLİR Mİ?

  Kanser hastalarından alınan ilave ücret sağlık hizmetine erişimlerini kısıtlamaktadır. Sosyal Güvenlik Kurumu il müdürlükleri şahıs ödemeleri bölümüne iletilen dilekçelerin büyük bir çoğunluğunu ö zel sağlık kurum ve kuruluşlarında özellikle kanser hastalarının başvurularında alınan ilave ücretler ve tedavi için ek olarak önerilen endikasyon dışı ilaç kullanım durumunda ilaç bedellerinin ödenmemesi oluşturmaktadır. Ayrıca acil servise müracaat eden hastalardan ilave ücret alınması da şikayet başvuruları arasında ön sırada gelmektedir. İlave ücret alınması 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu 73. Maddesi gereği ve Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliği’nin 1.9.1 maddesi uyarınca Kurumla sözleşmeli; vakıf üniversiteleri ile özel sağlık kurum ve kuruluşlarınca; Kurumca belirlenmiş sağlık hizmetleri bedelinin %200’ünü geçmemek kaydıyla kişilerden ilave ücret alınabilmektedir. Tüm sağlık hizmetlerinin sunumuna ilişkin olarak SGK tarafından ...

EMEKLİLERE MAAŞ ve İKRAMİYE ARTIŞI İÇİN SGK BÜTÇESİNDE YETERLİ KAYNAK VARMIŞ!

  Artık yeter! 15 Milyon 207 Bin 787 emekli ve hak sahibini oyalamaktan vazgeçin. Milyonlarca emekli ve hak sahibi asgari ücretin çok altında aylık ve gelir ile yaşamını sürdürmek zorunda; öte yandan düşük gelir nedeniyle emeklilerin neredeyse yarısı ya çalışmakta ya da iş aramakta. Aylardır emekli maaş ve ikramiyesine artış yapmamak için Sosyal Güvenlik Kurumu bütçesinin yetersizliği ve mali disiplininin korunmasını öne sürülmekte; Kasım-Aralık ayı olmadı, yeni yıl başında artış yapacağız diyerek milyonlarca emekli oyalanmaya çalışılmaktadır. Oysa SGK 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporuna göre emekli aylıklarını ve sağlık giderlerini karşılayan Sosyal Güvenlik Kurumu’nun gelirleri giderlerini karşılamakta hatta fazla vermektedir. SGK neyi gizlemeye çalışıyor?  Sosyal Güvenlik Kurumu’nun, 2022 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporu nda 2022 yılı bütçesi ve gelir – gider tablosu  sonuçlarına göre, 2022 yılı bütçe gideri toplamı 1.032.718.600.200,39 TL’dir. Ne...