Ana içeriğe atla

Kan ve kan bileşenlerinin ücretleri %95 oranında arttı.

 Peki zammı kim yaptı: SUT’taki bedeli arttırarak SGK mı? Kızılay mı?

Sosyal Güvenlik Kurumu’nun Sağlık Uygulama Tebliğinde (SUT) yaptığı değişiklik ile kan ve kan bileşenlerinin ücretlerinde %95 oranında artış yapıldı.

Kamuoyuna yansıyan “kan bedeline Kızılay %100 zam yaptı” açıklaması yerine “16 Mart 2023 tarihli Resmi Gazete ’de yayımlanan Sağlık Uygulama Tebliğinde yapılan değişiklik ile kan ve kan ürünlerine %95 oranında artış yapılmıştır” şeklinde açıklama yapılması daha doğru olacaktır.

Kan’da asıl mesele;

-Bazı özel hastanelerin yasak olmasına rağmen ‘kan parası’ adı altında ilave ücret almaları ve bu hastanelerin SGK tarafından denetlenmemesi, cezai işlem uygulanmaması,

-Kızılay tarafından gönüllü kan bağışı ile toplanan kandan elde edilen plazmanın endüstriyel kan ürünleri (pıhtılaşma faktörleri/ilaçları) üretimi için ulusal bir kaynak, bir hammadde olarak değerlendirilmesi gerekirken ‘imtiyaz’ olarak bir inşaat firması ile bağlantılı ticari işletmeye geri alım garantisi ile birlikte verilmesidir.

Önce çok sık tekrarlanan yanlış bir bilgiyi düzeltmeyi tekraren hatırlatalım…

Genel sağlık sigortalı ve hak sahiplerine finansmanı sağlanacak sağlık hizmetlerinin türleri, miktarları ve kullanım süreleri, teşhis ve tedavi yöntemleri, ödeme usul ve esasları, Sağlık Bakanlığı veya Kızılay tarafından değil, Sosyal Güvenlik Kurumu’nun yayımladığı Sağlık Uygulama Tebliği aracılığı ile belirlenmektedir. Finansmanı sağlanan sağlık hizmetleri, Sosyal Güvenlik Kurumu’nun sağlık hizmeti sunucuları arasında sağlık hizmeti satın alımı sözleşmeleri yapılması suretiyle karşılanır.  

Sosyal Güvenlik Kurumu’nun Sağlık Uygulama Tebliği’nin (SUT) konu ile ilgili maddesinde kan ve kan bileşenlerinin temini ve bedellerinin ödenmesi konusunu kamuoyunun tekraren bilgisine sunuyoruz.

Sağlık Uygulama Tebliği- 4.6; Kan ve kan bileşenlerinin temini ve bedellerinin ödenmesi;

-          İkinci ve üçüncü basamak sağlık kurum ve kuruluşlarınca, hastalar için hekimler tarafından gerekli görülen kan ve kan bileşenleri (eritrosit süspansiyonu, tam kan, trombosit, plazma, vb.), Sağlık Bakanlığınca ruhsatlandırılmış kan hizmet birimleri ile Kızılay’a ait kan birimi bulunan yerlerde bu birimlerden temin edilir. Sağlık kurum ve kuruluşlarınca, hastalara kan temin ettirilmeyecektir. Sağlık kurum ve kuruluşlarınca temin edilmesi zorunlu olduğu halde temin edilmeyerek hastaya aldırılan kan ve kan bileşenlerine ait fatura bedeli hastaya ödenir ve ilgili sağlık kurum ve kuruluşlarından mahsup edilir.

-          SUT eki EK-2/B Listesi üzerinden faturalandırılan tedaviler için kullanılması gerekli görülen ve sağlık kurumlarınca temin edilen kan ve kan bileşenlerinin bedelleri epikrizde kan bileşeninin adı, sayısı, 128 kan barkod numaralarının belirtilmesi kaydıyla, SUT eki EK-2/B Listesi puanları esas alınarak Kurumca sağlık kurum ve kuruluşuna ödenir.

SGK’nun sağlık kurum ve kuruluşuna kan bileşenleri için ödediği fatura miktarı.

                                                          Önceki fatura miktarı              Yeni fatura miktarı

Eritrosit Süspansiyonu, Kızılay'dan temin edilen      ₺543,07              ₺1058.98     

Aferez trombosit süspansiyonu                                  ₺656,64              ₺1280.43

Havuzlanmış trombosit süspansiyonu, dörtlü             ₺756,51             ₺1475.18

Havuzlanmış trombosit süspansiyonu, altılı               ₺1.064,18          ₺2075.14

(Eritrosit ve tam kan transfüzyonu öncesi uygunluk testleriyle alıcı kan grubu testleri ve diğer işlemler için ayrıca faturalandırılır.)

Kızılay, tüm hastanelerin ihtiyaç duyduğu kanı gönüllü bağışçılardan temin etmekte, bağış yolu ile alınan insan kanı, Sağlık Uygulama Tebliğinde belirlenen ücret karşılığı hastanelere verilmektedir. Kan ve kan bileşenlerinin fatura bedelini hastaneler Kızılay’a, SGK ise SUT’ta belirlenen tutar üzerinden hastanelere ödemektedir.

Bu mali alışveriş bir ticari süreç olmayıp güvenli kan bileşenlerinin kullanıma sunulabilmesi için gereken işlem ve testler ile Kızılay tarafından yürütülen diğer hizmetlerin karşılığı temel alınarak belirlenmektedir.

Özel sağlık kuruluşları hastalardan kan ve kan bileşenlerinden ilave ücret adı altında kan parası alamaz. Özel hastanelerin mevzuata aykırı işlemlerini denetleme/cezai işlem görevi de Sosyal Güvenlik Kurumundadır, Kızılay veya Sağlık Bakanlığında değil.

Kızılay’da Asıl sorgulanması gereken;

Plazma ürünlerinin temini, kullanımı ve satışına ilişkin olmalıdır.

Kan bağışı ile bir torbaya toplanan kan, çeşitli işlemlerden geçirilerek bileşenlerine ayrılmaktadır. Kan bileşenleri eritrosit konsantresi, trombosit konsantresi ve plazma olarak ayrıldıktan sonra eritrosit kısmı 42 gün, trombosit kısmı 5 gün ve plazma kısmı dondurularak iki yıl saklanabilmektedir.

Taze dondurulmuş plazma olarak saklanan bileşenden endüstriyel kan ürünleri (pıhtılaşma faktörleri) elde edilmektedir. Pıhtılaşma bozukluğu olan hastaların tedavileri açısından önemli olan bu ürünler endüstriyel bir üretim süreci gerektirmektedir. Bu amaçla Kızılay tarafından kamu veya kan ürünleri konusunda tecrübeli firmaların yerine inşaat sektöründe yatırımlarıyla tanınmış bir sermaye grubu bağlantılı özel sektör kuruluşu ile anlaşma sağlanmış, söz konusu firmaya üretim tesislerini kurması için bir arazi tahsis edilmiştir. Ancak yıllar içerisinde söz konusu firma tarafından endüstriyel kan ürünlerinin Türkiye’de üretimine ilişkin bir ilerleme sağlanmamıştır.

Ayrıca aynı firmanın Sağlık Bakanlığı tarafından yurtdışından ithal edilecek endüstriyel kan ürünleri konusunda tek yetkili olarak tanınmış olması da dikkat çekicidir.

- Plazmadan elde edilen endüstriyel kan ürünlerinin (pıhtılaşma faktörleri/ilaçları) fiyatları çok yüksek olup reçete bedeli hastaların yaş, kilo ve kanama durumlarına bağlı olarak değişmekte olup bir aylık profilaksi tedavisi için 50 bin-750 bin TL arası bir bedel SGK tarafından ödenmektedir. 

- Plazmadan elde edilen endüstriyel kan ürünleri (pıhtılaşma faktörleri/ilaçları) fiyatlarının çok yüksek olduğu, kanda rant kavgasının esas olarak plazma ürünlerinin temini, kullanımı ve satışı için verildiği görülmektedir.

 

                           Dr. Ergün DEMİR                               Dr. Güray KILIÇ

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Emekli hekim maaşları arasında sosyal güvenlik kurumu kaynaklı ayrımcılık son bulsun!

  Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Bütçe, Kesin Hesap, Sayıştay Raporu 11.11.2022 Cuma günü TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülecek. Görüşme öncesi Sayın Bakan Vedat Bilgine binlerce emekli hekim adına; Emekli hekim maaşları (4a/4b/4c statüsündeki) arasındaki uçurumun kapatılması ve sadece 4c’lı (Sağlık Bakanlığı) hekimlere yapılan ek ödeme düzenlemesinin tüm emekli hekimleri kapsaması, çalışan emekli hekimlere ek ödemenin kesilmemesi taleplerini iletiyoruz. Emekli hekimler arasında emekli olduğu sosyal güvenlik kurumuna göre emekli maaşları arasındaki farklılıklar bulunmaktadır. Emekli Sandığı, BAĞ-KUR ve SSK’ dan emekli olan hekimlerin emekli maaşları arasında büyük farklılıklar vardır.  SSK ve BAĞ-KUR’dan emekli olan hekimlerin Emekli Sandığından emekli olan hekimlere göre maaşları son derecede düşüktür. Bunun da en önemli nedeni emekli hekimlere ödenen ek ödemenin SSK ve BAĞ-KUR’dan emekli olan hekimlere ödenmemesidir. Emekli Sandığı emeklisi hekimlerin e...

KANSER TEDAVİSİ İÇİN İLAVE ÜCRET ALINABİLİR Mİ?

  Kanser hastalarından alınan ilave ücret sağlık hizmetine erişimlerini kısıtlamaktadır. Sosyal Güvenlik Kurumu il müdürlükleri şahıs ödemeleri bölümüne iletilen dilekçelerin büyük bir çoğunluğunu ö zel sağlık kurum ve kuruluşlarında özellikle kanser hastalarının başvurularında alınan ilave ücretler ve tedavi için ek olarak önerilen endikasyon dışı ilaç kullanım durumunda ilaç bedellerinin ödenmemesi oluşturmaktadır. Ayrıca acil servise müracaat eden hastalardan ilave ücret alınması da şikayet başvuruları arasında ön sırada gelmektedir. İlave ücret alınması 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu 73. Maddesi gereği ve Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliği’nin 1.9.1 maddesi uyarınca Kurumla sözleşmeli; vakıf üniversiteleri ile özel sağlık kurum ve kuruluşlarınca; Kurumca belirlenmiş sağlık hizmetleri bedelinin %200’ünü geçmemek kaydıyla kişilerden ilave ücret alınabilmektedir. Tüm sağlık hizmetlerinin sunumuna ilişkin olarak SGK tarafından ...

EMEKLİLERE MAAŞ ve İKRAMİYE ARTIŞI İÇİN SGK BÜTÇESİNDE YETERLİ KAYNAK VARMIŞ!

  Artık yeter! 15 Milyon 207 Bin 787 emekli ve hak sahibini oyalamaktan vazgeçin. Milyonlarca emekli ve hak sahibi asgari ücretin çok altında aylık ve gelir ile yaşamını sürdürmek zorunda; öte yandan düşük gelir nedeniyle emeklilerin neredeyse yarısı ya çalışmakta ya da iş aramakta. Aylardır emekli maaş ve ikramiyesine artış yapmamak için Sosyal Güvenlik Kurumu bütçesinin yetersizliği ve mali disiplininin korunmasını öne sürülmekte; Kasım-Aralık ayı olmadı, yeni yıl başında artış yapacağız diyerek milyonlarca emekli oyalanmaya çalışılmaktadır. Oysa SGK 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporuna göre emekli aylıklarını ve sağlık giderlerini karşılayan Sosyal Güvenlik Kurumu’nun gelirleri giderlerini karşılamakta hatta fazla vermektedir. SGK neyi gizlemeye çalışıyor?  Sosyal Güvenlik Kurumu’nun, 2022 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporu nda 2022 yılı bütçesi ve gelir – gider tablosu  sonuçlarına göre, 2022 yılı bütçe gideri toplamı 1.032.718.600.200,39 TL’dir. Ne...