Ana içeriğe atla

Kan ve kan bileşenlerinin ücretleri %95 oranında arttı.

 Peki zammı kim yaptı: SUT’taki bedeli arttırarak SGK mı? Kızılay mı?

Sosyal Güvenlik Kurumu’nun Sağlık Uygulama Tebliğinde (SUT) yaptığı değişiklik ile kan ve kan bileşenlerinin ücretlerinde %95 oranında artış yapıldı.

Kamuoyuna yansıyan “kan bedeline Kızılay %100 zam yaptı” açıklaması yerine “16 Mart 2023 tarihli Resmi Gazete ’de yayımlanan Sağlık Uygulama Tebliğinde yapılan değişiklik ile kan ve kan ürünlerine %95 oranında artış yapılmıştır” şeklinde açıklama yapılması daha doğru olacaktır.

Kan’da asıl mesele;

-Bazı özel hastanelerin yasak olmasına rağmen ‘kan parası’ adı altında ilave ücret almaları ve bu hastanelerin SGK tarafından denetlenmemesi, cezai işlem uygulanmaması,

-Kızılay tarafından gönüllü kan bağışı ile toplanan kandan elde edilen plazmanın endüstriyel kan ürünleri (pıhtılaşma faktörleri/ilaçları) üretimi için ulusal bir kaynak, bir hammadde olarak değerlendirilmesi gerekirken ‘imtiyaz’ olarak bir inşaat firması ile bağlantılı ticari işletmeye geri alım garantisi ile birlikte verilmesidir.

Önce çok sık tekrarlanan yanlış bir bilgiyi düzeltmeyi tekraren hatırlatalım…

Genel sağlık sigortalı ve hak sahiplerine finansmanı sağlanacak sağlık hizmetlerinin türleri, miktarları ve kullanım süreleri, teşhis ve tedavi yöntemleri, ödeme usul ve esasları, Sağlık Bakanlığı veya Kızılay tarafından değil, Sosyal Güvenlik Kurumu’nun yayımladığı Sağlık Uygulama Tebliği aracılığı ile belirlenmektedir. Finansmanı sağlanan sağlık hizmetleri, Sosyal Güvenlik Kurumu’nun sağlık hizmeti sunucuları arasında sağlık hizmeti satın alımı sözleşmeleri yapılması suretiyle karşılanır.  

Sosyal Güvenlik Kurumu’nun Sağlık Uygulama Tebliği’nin (SUT) konu ile ilgili maddesinde kan ve kan bileşenlerinin temini ve bedellerinin ödenmesi konusunu kamuoyunun tekraren bilgisine sunuyoruz.

Sağlık Uygulama Tebliği- 4.6; Kan ve kan bileşenlerinin temini ve bedellerinin ödenmesi;

-          İkinci ve üçüncü basamak sağlık kurum ve kuruluşlarınca, hastalar için hekimler tarafından gerekli görülen kan ve kan bileşenleri (eritrosit süspansiyonu, tam kan, trombosit, plazma, vb.), Sağlık Bakanlığınca ruhsatlandırılmış kan hizmet birimleri ile Kızılay’a ait kan birimi bulunan yerlerde bu birimlerden temin edilir. Sağlık kurum ve kuruluşlarınca, hastalara kan temin ettirilmeyecektir. Sağlık kurum ve kuruluşlarınca temin edilmesi zorunlu olduğu halde temin edilmeyerek hastaya aldırılan kan ve kan bileşenlerine ait fatura bedeli hastaya ödenir ve ilgili sağlık kurum ve kuruluşlarından mahsup edilir.

-          SUT eki EK-2/B Listesi üzerinden faturalandırılan tedaviler için kullanılması gerekli görülen ve sağlık kurumlarınca temin edilen kan ve kan bileşenlerinin bedelleri epikrizde kan bileşeninin adı, sayısı, 128 kan barkod numaralarının belirtilmesi kaydıyla, SUT eki EK-2/B Listesi puanları esas alınarak Kurumca sağlık kurum ve kuruluşuna ödenir.

SGK’nun sağlık kurum ve kuruluşuna kan bileşenleri için ödediği fatura miktarı.

                                                          Önceki fatura miktarı              Yeni fatura miktarı

Eritrosit Süspansiyonu, Kızılay'dan temin edilen      ₺543,07              ₺1058.98     

Aferez trombosit süspansiyonu                                  ₺656,64              ₺1280.43

Havuzlanmış trombosit süspansiyonu, dörtlü             ₺756,51             ₺1475.18

Havuzlanmış trombosit süspansiyonu, altılı               ₺1.064,18          ₺2075.14

(Eritrosit ve tam kan transfüzyonu öncesi uygunluk testleriyle alıcı kan grubu testleri ve diğer işlemler için ayrıca faturalandırılır.)

Kızılay, tüm hastanelerin ihtiyaç duyduğu kanı gönüllü bağışçılardan temin etmekte, bağış yolu ile alınan insan kanı, Sağlık Uygulama Tebliğinde belirlenen ücret karşılığı hastanelere verilmektedir. Kan ve kan bileşenlerinin fatura bedelini hastaneler Kızılay’a, SGK ise SUT’ta belirlenen tutar üzerinden hastanelere ödemektedir.

Bu mali alışveriş bir ticari süreç olmayıp güvenli kan bileşenlerinin kullanıma sunulabilmesi için gereken işlem ve testler ile Kızılay tarafından yürütülen diğer hizmetlerin karşılığı temel alınarak belirlenmektedir.

Özel sağlık kuruluşları hastalardan kan ve kan bileşenlerinden ilave ücret adı altında kan parası alamaz. Özel hastanelerin mevzuata aykırı işlemlerini denetleme/cezai işlem görevi de Sosyal Güvenlik Kurumundadır, Kızılay veya Sağlık Bakanlığında değil.

Kızılay’da Asıl sorgulanması gereken;

Plazma ürünlerinin temini, kullanımı ve satışına ilişkin olmalıdır.

Kan bağışı ile bir torbaya toplanan kan, çeşitli işlemlerden geçirilerek bileşenlerine ayrılmaktadır. Kan bileşenleri eritrosit konsantresi, trombosit konsantresi ve plazma olarak ayrıldıktan sonra eritrosit kısmı 42 gün, trombosit kısmı 5 gün ve plazma kısmı dondurularak iki yıl saklanabilmektedir.

Taze dondurulmuş plazma olarak saklanan bileşenden endüstriyel kan ürünleri (pıhtılaşma faktörleri) elde edilmektedir. Pıhtılaşma bozukluğu olan hastaların tedavileri açısından önemli olan bu ürünler endüstriyel bir üretim süreci gerektirmektedir. Bu amaçla Kızılay tarafından kamu veya kan ürünleri konusunda tecrübeli firmaların yerine inşaat sektöründe yatırımlarıyla tanınmış bir sermaye grubu bağlantılı özel sektör kuruluşu ile anlaşma sağlanmış, söz konusu firmaya üretim tesislerini kurması için bir arazi tahsis edilmiştir. Ancak yıllar içerisinde söz konusu firma tarafından endüstriyel kan ürünlerinin Türkiye’de üretimine ilişkin bir ilerleme sağlanmamıştır.

Ayrıca aynı firmanın Sağlık Bakanlığı tarafından yurtdışından ithal edilecek endüstriyel kan ürünleri konusunda tek yetkili olarak tanınmış olması da dikkat çekicidir.

- Plazmadan elde edilen endüstriyel kan ürünlerinin (pıhtılaşma faktörleri/ilaçları) fiyatları çok yüksek olup reçete bedeli hastaların yaş, kilo ve kanama durumlarına bağlı olarak değişmekte olup bir aylık profilaksi tedavisi için 50 bin-750 bin TL arası bir bedel SGK tarafından ödenmektedir. 

- Plazmadan elde edilen endüstriyel kan ürünleri (pıhtılaşma faktörleri/ilaçları) fiyatlarının çok yüksek olduğu, kanda rant kavgasının esas olarak plazma ürünlerinin temini, kullanımı ve satışı için verildiği görülmektedir.

 

                           Dr. Ergün DEMİR                               Dr. Güray KILIÇ

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

EMEKLİLERE MAAŞ ve İKRAMİYE ARTIŞI İÇİN SGK BÜTÇESİNDE YETERLİ KAYNAK VARMIŞ!

  Artık yeter! 15 Milyon 207 Bin 787 emekli ve hak sahibini oyalamaktan vazgeçin. Milyonlarca emekli ve hak sahibi asgari ücretin çok altında aylık ve gelir ile yaşamını sürdürmek zorunda; öte yandan düşük gelir nedeniyle emeklilerin neredeyse yarısı ya çalışmakta ya da iş aramakta. Aylardır emekli maaş ve ikramiyesine artış yapmamak için Sosyal Güvenlik Kurumu bütçesinin yetersizliği ve mali disiplininin korunmasını öne sürülmekte; Kasım-Aralık ayı olmadı, yeni yıl başında artış yapacağız diyerek milyonlarca emekli oyalanmaya çalışılmaktadır. Oysa SGK 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporuna göre emekli aylıklarını ve sağlık giderlerini karşılayan Sosyal Güvenlik Kurumu’nun gelirleri giderlerini karşılamakta hatta fazla vermektedir. SGK neyi gizlemeye çalışıyor?  Sosyal Güvenlik Kurumu’nun, 2022 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporu nda 2022 yılı bütçesi ve gelir – gider tablosu  sonuçlarına göre, 2022 yılı bütçe gideri toplamı 1.032.718.600.200,39 TL’dir. Net bütçe geliri ise

Binlerce aile huzursuz ve tedirgin!

  Bakıma ihtiyacı olan ağır engellilerin evde bakım yardımının durdurulması ve sonlandırılması mı söz konusu? 569 bin ağır engelliye ailenin gelirine göre yapılan evde bakım yardımının, çalışan maaşlarına yapılan son zamlar ile gelirin görece artmış olması ve evde bakım yardımı yönetmeliğinde yapılan değişik ile durdurulacağı korkusu aileleri huzursuz hale getirdi. Evde Bakım Yardımı 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunun ek 7'nci maddesi uyarınca Engelli Sağlık Kurulu Raporunda tam bağımlı/ağır engelli ibaresi olan ve hanede kişi başına düşen geliri net asgari ücretin 2/3’ünün altında bulunan engelli bireylerin evde bakımlarının sağlanması için Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığınca Evde Bakım Yardımı yapılmaktadır. Faydalanıcı sayısı ve nakdi yardım tutarı Evde bakım yardımı uygulaması 2006 yılında başlatılmış olup, 2023 yılı Ocak-Temmuz dönemi için tam bağımlı durumdaki engellisine evde bakmak isteyen ailelere aylık 4.336 TL nakdi yardım yapılmaktadır. 2023 yılı Nisan

İlaç tedarikinde kriz kapıda!

  Multipl Skleroz hastaları, Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilaç firmaları arasındaki gerilim nedeniyle mağdur edilmemeli, duyguları sömürülmemelidir. Roche firması kamuoyuna yaptığı bir açıklama ile ruhsat sahibi oldukları ve 2018 yılından beri Türkiye’de bir grup Multipl Skleroz (MS) hastasında kullanılan Ocrevus isimli ilacının Sosyal Güvenlik Kurumu tarafında ‘pasiflendiğini’ ve bu durumun MS hastalarının tedavisinde aksamaya yol açacağını bildirerek SGK’yı bu girişiminden vaz geçirmek üzere kamuoyunu tepki vermeye davet etmiştir. SGK ise MS hastalarının ilaca erişim konusundaki kaygılarını giderecek bir açıklamayı henüz yapmamıştır. Türkiye’nin en kritik seçimlerinde bile maalesef gündem olamayan sağlık ve tıbbi hizmetler ancak vatandaşın canı yandığı zaman tartışılabilmektedir. Sağlık alanında sorunlar seçim döneminde de tüm ağırlığıyla süregeldi. Ancak vatandaşların bazı ilaçlara erişememesi, birçok kamu hastanesinde tıbbi malzeme eksikliği nedeniyle ameliyatların yapılama