Ana içeriğe atla

7 Milyon seçmen yurttaş bugün bir kuru soğana muhtaç durumdadır.

 “Aile Destekleri Sigortası” bu duruma çare olabilir mi…

Bugün ülkemizde milyonlarca hane halkı, elektrik, su, doğalgaz faturalarını ve kiralarını ödeyemez halde, ocağında aş kaynatabilmek için gereken gıda ihtiyacını akşam pazarda çıkma gıdalarla veya tane ile satın alarak karşılamaya çalışır durumdadır.

Uyguladıkları politikalarla etin kilosunu 300 TL, kuru soğanın kilosunu 30 TL, bir ekmeği 5 TL, bir pide ekmeği 10 TL yapan iktidar partileri, 20 yıldır bu ülkeyi sanki yöneten kendileri değilmiş gibi seçim propagandalarında halka sahte mutluluk tablosu pazarlamaya çalışmaktadır.

Gelir tespitine göre sosyal yardım

Halen ihtiyaç sahibi kişilere, hanenin sosyo-ekonomik durumuna ilişkin “sosyal güvencesi olmayan ve hane içinde kişi başına düşen geliri net asgari ücretin 1/3’ünden az olma” şartı ile muhtaçlık kararı verilerek sosyal yardım yapılmaktadır.

Milyonlarca kişinin ocağında aş yerine yoksulluk kaynamaktadır.

Deprem öncesi SGK Ocak/ 2023 aylık sigortalı istatistiki verilerine göre herhangi bir kapsamda sosyal güvencesi olmayan, çalışmayan, 18 yaşını doldurmuş ve öğrenci olmayan, aylık geliri asgari ücretin üçte birinden az olan ve genel sağlık sigortası primi devlet tarafından ödenen kişi sayısı 7 milyondur. Deprem sonrasında bu sayının yaklaşık 8,5 milyona ulaşacağı tahmin edilmektedir.


SGK- Ocak/2023 sigortalı istatistiki verilerine göre GSS primleri devlet tarafından ödenen kişi sayısında Şanlıurfa ilk sırada yer almaktadır. Şanlıurfa’daki sayının İstanbul’dan bile çok fazla olması dikkat çekicidir.

İşsizlik, yoksulluk ve gelir dağılımındaki eşitsizlik her yerleşim bölgesinde görülebilmekle birlikte Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu bölgesinde daha derin ve yaygın hal almıştır.

AKP iktidarı sosyal yardımları vatandaşın siyasal tercihini belirlemek için adeta bir tür ‘siyasi rüşvet’ olarak kullanmaktadır. Oysa sosyal yardım harcamaları siyasetçilerin cebinde çıkmamaktadır. ‘Oy’ tehdidi ile siyasal tercihte bulunulmasını arzu eden siyasetçiler bilmelidirler ki sosyal yardımlar aslında bir lütuf değil devlet tarafından karşılanması gereken yasal bir haktır. Sosyal harcamaların finansmanı da devlet bütçesinin önemli gelir kaynaklarından olan vatandaşların verdiği vergilerle karşılanmaktadır.

“Fakru zaruret ve muhtaçlık durumuna” Aile Destekleri Sigortası çare olabilir mi?

Sosyal güvenlik sistemi sigortalılara ve hak sahiplerine prime dayalı katkılar üzerinden güvence sağlamaktadır. 5510 sayılı Kanun kapsamında uzun ve kısa vadeli sigorta kollarına tabi olanlar ile genel sağlık sigortası kapsamındaki kişilerden alınacak prim oranları Kanun’un 81. Maddesinde belirlenmiştir.

Yayımlanan Aile Destekleri Sigortası broşüründe kısaca şu özellikler öne çıkmaktadır;

-Aile Destekleri Sigortası Uluslararası Çalışma Örgütünün (ILO) kabul ettiği 9 sigorta dalından biridir. Türkiye bu 9 sigorta dalını (yaşlılık, emeklilik, iş kazası, meslek hastalığı, analık, işsizlik gibi…) uygulayacağını 1971 yılında taahhüt etmiştir.

- “Aile Destekleri Sigortası Kurumu” kurulacak. Böylece yardımlar tek elde toplanacak, israf önlenecek, uygulamadaki keyfiliğe son verilecektir.

- Aile Destekleri Sigortası, asgari ücretin altında geliri olan veya hiç geliri olmayan bütün haneleri kapsayacaktır.

- Aile destekleri Sigortası kapsamına giren aileler sigorta primi ödeyecek mi: Hayır! Bu ailelerden herhangi bir prim alınmayacak. Aile Destekleri Sigortası kapsamında yapılacak harcamaların tamamı devletin bütçesinden sağlanacaktır.

Aile destekleri sigortası hane halkına yapılan transferleri yani sosyal yardımı tarif etmektedir.

Broşürden de anlaşılmaktadır ki “Aile Destekleri Sigortası” sosyal güvenlik sistemi kapsamındaki sigorta kollarına bağlı bir uygulamadan çok gelir tespitine göre hane halkına yapılan transferleri yani sosyal yardım programını tarif etmektedir.

Halen ihtiyaç sahibi kişilere, hanenin sosyo-ekonomik durumuna ilişkin “Sosyal güvencesi olmayan ve hane içinde kişi başına düşen geliri net asgari ücretin 1/3’ünden az olma” şartı, Aile Destekleri Sigortası’yla “asgari ücretin altında geliri olan veya hiç geliri olmayan bütün haneleri” kapsaması, yardım alan aileden banka hesabının kadın adına açılması, aile bireyleri arasında engelli ve yaşlı bakımına, okula giden öğrencilere destek güvencesi verilmesi olumlu gelişmelerdir. 

Bütçedeki kaynakların kullanımı bir siyasi tercihtir. Aile Destekleri Sigortası’yla bütçenin yoksul halktan yana kullanılması önemlidir. Aile Destekleri Sigortası, milyonlarca kişinin bir kuru soğana muhtaçlık durumunu ortadan kaldırabilir. Ancak bu projenin sadeleştirilmesi ve sigorta/sosyal yardım ikileminin netleşmesi gerekmektedir.

Ekonomik yoksulluğu, gelir dağılımındaki eşitsizliği ve işsizliği üreten bu ekonomik sistemin bunlara çare bulması beklenemez. Yoksulluğun en aza indirilmesi; ancak gelir dağılımındaki eşitsizliğin ortadan kaldırılması ve kaynakların eşit dağılımının sağlanması ile mümkündür.

 

                                Dr. Ergün DEMİR                                               Dr. Güray KILIÇ

 


 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Emekli hekim maaşları arasında sosyal güvenlik kurumu kaynaklı ayrımcılık son bulsun!

  Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Bütçe, Kesin Hesap, Sayıştay Raporu 11.11.2022 Cuma günü TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülecek. Görüşme öncesi Sayın Bakan Vedat Bilgine binlerce emekli hekim adına; Emekli hekim maaşları (4a/4b/4c statüsündeki) arasındaki uçurumun kapatılması ve sadece 4c’lı (Sağlık Bakanlığı) hekimlere yapılan ek ödeme düzenlemesinin tüm emekli hekimleri kapsaması, çalışan emekli hekimlere ek ödemenin kesilmemesi taleplerini iletiyoruz. Emekli hekimler arasında emekli olduğu sosyal güvenlik kurumuna göre emekli maaşları arasındaki farklılıklar bulunmaktadır. Emekli Sandığı, BAĞ-KUR ve SSK’ dan emekli olan hekimlerin emekli maaşları arasında büyük farklılıklar vardır.  SSK ve BAĞ-KUR’dan emekli olan hekimlerin Emekli Sandığından emekli olan hekimlere göre maaşları son derecede düşüktür. Bunun da en önemli nedeni emekli hekimlere ödenen ek ödemenin SSK ve BAĞ-KUR’dan emekli olan hekimlere ödenmemesidir. Emekli Sandığı emeklisi hekimlerin e...

KANSER TEDAVİSİ İÇİN İLAVE ÜCRET ALINABİLİR Mİ?

  Kanser hastalarından alınan ilave ücret sağlık hizmetine erişimlerini kısıtlamaktadır. Sosyal Güvenlik Kurumu il müdürlükleri şahıs ödemeleri bölümüne iletilen dilekçelerin büyük bir çoğunluğunu ö zel sağlık kurum ve kuruluşlarında özellikle kanser hastalarının başvurularında alınan ilave ücretler ve tedavi için ek olarak önerilen endikasyon dışı ilaç kullanım durumunda ilaç bedellerinin ödenmemesi oluşturmaktadır. Ayrıca acil servise müracaat eden hastalardan ilave ücret alınması da şikayet başvuruları arasında ön sırada gelmektedir. İlave ücret alınması 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu 73. Maddesi gereği ve Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliği’nin 1.9.1 maddesi uyarınca Kurumla sözleşmeli; vakıf üniversiteleri ile özel sağlık kurum ve kuruluşlarınca; Kurumca belirlenmiş sağlık hizmetleri bedelinin %200’ünü geçmemek kaydıyla kişilerden ilave ücret alınabilmektedir. Tüm sağlık hizmetlerinin sunumuna ilişkin olarak SGK tarafından ...

EMEKLİLERE MAAŞ ve İKRAMİYE ARTIŞI İÇİN SGK BÜTÇESİNDE YETERLİ KAYNAK VARMIŞ!

  Artık yeter! 15 Milyon 207 Bin 787 emekli ve hak sahibini oyalamaktan vazgeçin. Milyonlarca emekli ve hak sahibi asgari ücretin çok altında aylık ve gelir ile yaşamını sürdürmek zorunda; öte yandan düşük gelir nedeniyle emeklilerin neredeyse yarısı ya çalışmakta ya da iş aramakta. Aylardır emekli maaş ve ikramiyesine artış yapmamak için Sosyal Güvenlik Kurumu bütçesinin yetersizliği ve mali disiplininin korunmasını öne sürülmekte; Kasım-Aralık ayı olmadı, yeni yıl başında artış yapacağız diyerek milyonlarca emekli oyalanmaya çalışılmaktadır. Oysa SGK 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporuna göre emekli aylıklarını ve sağlık giderlerini karşılayan Sosyal Güvenlik Kurumu’nun gelirleri giderlerini karşılamakta hatta fazla vermektedir. SGK neyi gizlemeye çalışıyor?  Sosyal Güvenlik Kurumu’nun, 2022 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporu nda 2022 yılı bütçesi ve gelir – gider tablosu  sonuçlarına göre, 2022 yılı bütçe gideri toplamı 1.032.718.600.200,39 TL’dir. Ne...