Ana içeriğe atla

Toplam sağlık harcamasında %41,6 oranında artış oldu.

 TÜİK verilere göre toplam sağlık harcamasında 2021 yılında, 2020 yılına göre %41,6 oranında artış oldu.

2020 yılında 249 932 TL olan toplam sağlık harcaması 2021 yılında 353 milyar 941 milyon TL olarak gerçekleşti.

ü  Toplam sağlık harcaması 2021 yılında bir önceki yıla göre %41,6 artarak 353 milyar 941 milyon TL'ye yükseldi. Genel devlet sağlık harcaması %41,5 artarak 280 milyar 220 milyon TL'ye ulaştı. Özel sektör sağlık harcaması ise %42,1'lik bir artış oranı ile 73 milyar 721 milyon TL olarak tahmin edildi.

ü  Kişi başına sağlık harcaması 2020 yılında 2 bin 997 TL iken, 2021 yılında %40,3 artarak 4 bin 206 TL'ye yükseldi.

ü  Toplam sağlık harcamasının GSYH'ye oranı 2020 yılında %5,0 iken, 2021 yılında %4,9 oldu. Cari sağlık harcamasının GSYH'ye oranı ise 2020 ve 2021 yıllarında %4,6 olarak gerçekleşti.


Toplam sağlık harcamalarında miktar olarak belirgin artış olurken, oransal olarak anlamlı bir değişiklik olmadı.

Sağlık hizmetlerinin finansmanı Sosyal Güvenlik Kurumu/genel sağlık sigortası, merkezi yönetim ve kurum bütçeleri, yerel yönetimler, hane halkı ceplerinden ve özel sigorta şirketleri tarafından sağlamaktadırlar.
2021 yılında toplam sağlık harcamasının %79,2’si genel devlet harcaması, %20,8 ise özel sektör sağlık harcaması olarak gerçekleşti.

Sağlık harcamalarının finansmanının en önemli kaynağı Sosyal Güvenlik Kurumudur.

TÜİK 2021 yılı sağlık harcaması verilerine göre Türkiye’de toplam sağlık harcamalarının %79,2’si kamu kaynağıdır (vergi ve GSS primi). Kamu kaynakları içerisinde merkezi devletin payı %31,4, mahalli idarenin %0,6 iken, SGK payı ise %47,2’dir.  Özel sektör harcama kaynaklarının en önemlisi de %15,9 ile hane halklarının cebidir.  Özel sigorta şirketlerinin payı ise yalnızca %2,6’dır.

Toplam sağlık harcamalarında, Sosyal Güvenlik Kurumunun payı bir önceki yıla göre %4 düşmüştür

2021 yılı toplam sağlık harcamalarında miktar olarak artış olmakla birlikte, Genel devlet ve özel sektörün alt bileşenlerine bakıldığında harcamaların dağılımında oransal olarak anlamlı bir değişiklik olmamıştır.  En önemli oransal değişiklik Sosyal Güvenlik Kurumunda payında olmuştur. 2020 yılında Sosyal Güvenlik Kurumunun sağlık harcamaları içindeki payı %51 iken 2021 yılında bu oran %47.2’ye düşmüştür. Bu durum, Kurumun sağlık hizmetini karşılamada kapsam olarak daralmaya gittiğine işaret etmektedir.

 


Sonuç olarak

Ülkemizde 20 yıl önce başlatılan sağlıkta dönüşüm programı ile sağlık ortamının gelmiş olduğu son durumu özellikle son aylarda vatandaşların bazı ilaçlara ulaşamaması, birçok kamu hastanesinde tıbbi malzeme eksikliği nedeniyle ameliyatların yapılamaması, hastaların birçok branşta ve yan dallarda Merkezi Hekim Randevu Sistemi (MHRS) üzerinden randevu alamamaları yani vatandaşların kamu sağlık hizmetine ulaşmasında yaşanan sıkıntılar yansıtmaktadır. Parası olanların veya borç para bulabilenlerin muayene ve ameliyat olabilmek için özel sağlık kuruluşlarına yöneldiği, bu arada da özel sağlık sektörünün giderek başat hale geldiği de görülmektedir.

Toplam sağlık harcamalarındaki miktar olarak artışın en önemli nedenleri:

-Pandemi sonrası ertelenmiş ve dolayısıyla artmış olan sağlık sorunları için yapılan harcamalar,

- İlaç ve tıbbi malzemede büyük oranda dışa bağımlılıktan kaynaklanan döviz kurundaki artış gösterilebilir.

Hane halkının cepten yapmış olduğu sağlık harcamalarındaki miktar olarak artışın nedenleri:

2020 yılında hane halkının cepten yapmış olduğu sağlık harcaması 40 milyar 105 milyon TL’den 2021 yılında 56 milyar 342 milyon TL’ye ulaştı.

Sağlık hizmetlerine ‘insana yaraşır bir biçimde’ ulaşabilmek için maalesef sadece Genel Sağlık Sigortası primi ödemek yeterli olmamaktadır. Vatandaş hastaneye adım attığı andan itibaren muayene, ilaç, reçete, tıbbi malzeme vs. adı altında ek olarak cepten SGK’ya katılım payı ve özel sağlık kurumuna da ilave ücret ödemek zorundadır.

Vatandaşlar birçok branşta ve yan dallarda Merkezi Hekim Randevu Sistemi (MHRS) üzerinden randevu alamadıkları için kamu sağlık hizmetine ulaşmakta güçlük çekmektedirler.

- Kamu sağlık kurumlarından muayene, tetkik, girişimsel işlem ve ameliyatlar için randevu almakta güçlük çeken hastalardan parası olanlar veya borç para bulabilenler özel sağlık kuruluşlarına yönelmek zorunda kalmaları,

- Özel sağlık kuruluşları da artan taleple birlikte, yeterli denetlenme ve caydırıcı ceza da olmadığından her türlü tıbbi işlem için yasal olan SUT bedelinin %200’ü olan ilave ücretin çok ötesinde rakamları talep etmeleri,

-   İlaç fiyatlarındaki artışlar, vatandaşların ödediği ilaç fark ücretlerinin giderek artması, özellikle kronik hastaların bulunamayan ilaçlarının yurtdışında temin etmeye çalışılması,

-  Ağız ve diş sağlığı sorunu olan vatandaşların zorunlu olarak özel diş hekimliği merkezlerine yönelmesi hane halkının cepten yapmış olduğu sağlık harcamalarındaki artışın nedenleri olarak görülmektedir.

 

                          Dr. Ergün DEMİR                           Dr. Güray KILIÇ

 


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

EMEKLİLERE MAAŞ ve İKRAMİYE ARTIŞI İÇİN SGK BÜTÇESİNDE YETERLİ KAYNAK VARMIŞ!

  Artık yeter! 15 Milyon 207 Bin 787 emekli ve hak sahibini oyalamaktan vazgeçin. Milyonlarca emekli ve hak sahibi asgari ücretin çok altında aylık ve gelir ile yaşamını sürdürmek zorunda; öte yandan düşük gelir nedeniyle emeklilerin neredeyse yarısı ya çalışmakta ya da iş aramakta. Aylardır emekli maaş ve ikramiyesine artış yapmamak için Sosyal Güvenlik Kurumu bütçesinin yetersizliği ve mali disiplininin korunmasını öne sürülmekte; Kasım-Aralık ayı olmadı, yeni yıl başında artış yapacağız diyerek milyonlarca emekli oyalanmaya çalışılmaktadır. Oysa SGK 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporuna göre emekli aylıklarını ve sağlık giderlerini karşılayan Sosyal Güvenlik Kurumu’nun gelirleri giderlerini karşılamakta hatta fazla vermektedir. SGK neyi gizlemeye çalışıyor?  Sosyal Güvenlik Kurumu’nun, 2022 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporu nda 2022 yılı bütçesi ve gelir – gider tablosu  sonuçlarına göre, 2022 yılı bütçe gideri toplamı 1.032.718.600.200,39 TL’dir. Net bütçe geliri ise

Binlerce aile huzursuz ve tedirgin!

  Bakıma ihtiyacı olan ağır engellilerin evde bakım yardımının durdurulması ve sonlandırılması mı söz konusu? 569 bin ağır engelliye ailenin gelirine göre yapılan evde bakım yardımının, çalışan maaşlarına yapılan son zamlar ile gelirin görece artmış olması ve evde bakım yardımı yönetmeliğinde yapılan değişik ile durdurulacağı korkusu aileleri huzursuz hale getirdi. Evde Bakım Yardımı 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunun ek 7'nci maddesi uyarınca Engelli Sağlık Kurulu Raporunda tam bağımlı/ağır engelli ibaresi olan ve hanede kişi başına düşen geliri net asgari ücretin 2/3’ünün altında bulunan engelli bireylerin evde bakımlarının sağlanması için Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığınca Evde Bakım Yardımı yapılmaktadır. Faydalanıcı sayısı ve nakdi yardım tutarı Evde bakım yardımı uygulaması 2006 yılında başlatılmış olup, 2023 yılı Ocak-Temmuz dönemi için tam bağımlı durumdaki engellisine evde bakmak isteyen ailelere aylık 4.336 TL nakdi yardım yapılmaktadır. 2023 yılı Nisan

İlaç tedarikinde kriz kapıda!

  Multipl Skleroz hastaları, Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilaç firmaları arasındaki gerilim nedeniyle mağdur edilmemeli, duyguları sömürülmemelidir. Roche firması kamuoyuna yaptığı bir açıklama ile ruhsat sahibi oldukları ve 2018 yılından beri Türkiye’de bir grup Multipl Skleroz (MS) hastasında kullanılan Ocrevus isimli ilacının Sosyal Güvenlik Kurumu tarafında ‘pasiflendiğini’ ve bu durumun MS hastalarının tedavisinde aksamaya yol açacağını bildirerek SGK’yı bu girişiminden vaz geçirmek üzere kamuoyunu tepki vermeye davet etmiştir. SGK ise MS hastalarının ilaca erişim konusundaki kaygılarını giderecek bir açıklamayı henüz yapmamıştır. Türkiye’nin en kritik seçimlerinde bile maalesef gündem olamayan sağlık ve tıbbi hizmetler ancak vatandaşın canı yandığı zaman tartışılabilmektedir. Sağlık alanında sorunlar seçim döneminde de tüm ağırlığıyla süregeldi. Ancak vatandaşların bazı ilaçlara erişememesi, birçok kamu hastanesinde tıbbi malzeme eksikliği nedeniyle ameliyatların yapılama