Ana içeriğe atla

ACİL SERVİSLERDE İLAVE ÜCRET ALINABİLİR Mİ?

Kurumla sözleşmeli özel sağlık kuruluşlarının acil servise müracaat eden hastalardan ilave ücret almaları yasal mıdır?

Şehrin içindeki kamu hastanelerinin kapatılmasıyla acil hastalar özel hastanelerin insafına terk edilirken, özel hastane acil servislerinde çalışan hekimler vicdanlarıyla hastane sahiplerinin baskısı altında görev yapmaya çalışmaktadırlar.

Sosyal Güvenlik Kurumu il müdürlükleri şahıs ödemeleri bölümüne iletilen dilekçelerin büyük bir çoğunluğunu özel sağlık kurum ve kuruluşlarına başvuran kanser hastaları ile acil servise müracaat eden hastalardan ilave ücret alınması hakkındaki şikayet başvuruları oluşturmaktadır.

Özel hastane acil servisine müracaat eden veya bir yakınını götüren vatandaşlardan acil servislerde ilave ücret alındığı şikayetleri sıkça duyulmakta ve bunlar basına, kamuoyuna yansımaktadır.  Sağlık Bakanı ise çeşitli televizyon kanallarında yaptığı açıklamalarda bütün hastanelerde acil servis hizmetlerinin ücretsiz olduğunu söyleyerek, özel hastanelerin bu kural doğrultusunda işlem yapması gerektiğini ifade etmektedir.

Bakan’ın açıklamalarında belirtildiği gibi acil servis hizmetlerinden gerçekten ilave ücret alınmamakta mıdır?

5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve Sağlık Uygulama Tebliği’nin (SUT) ilgili maddelerinde bu konu ile ilgili hükümler nelerdir?

Kanun ve tebliğ hükümlerine göre acil hal kavramı

5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu- Madde .71; Acil hallerin ve acil sağlık hizmetlerinin neler olduğuna, hangi yöntem ve ölçütlerle tespit edileceğine ilişkin hususlar, Sağlık Bakanlığının uygun görüşü üzerine Kurum tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.

Sağlık Uygulama Tebliği (SUT) 2.3- Acil sağlık hizmetleri; Acil hal, ani gelişen hastalık, kaza, yaralanma ve benzeri durumlarda olayın meydana gelmesini takip eden ilk 24 saat içinde tıbbi müdahale gerektiren durumlar ile ivedilikle tıbbi müdahale yapılmadığı veya başka bir sağlık kuruluşuna nakli halinde hayatın ve/veya sağlık bütünlüğünün kaybedilme riskinin doğacağı kabul edilen durumlar ile pandemi süresince pandemi olgularına yönelik tanı ve tedavileri kapsamaktadır. Bu nedenle sağlanan sağlık hizmetleri acil sağlık hizmeti olarak kabul edilir.

Acil sağlık hizmeti vermekle yükümlü sağlık hizmeti sunucuları acil servis hizmetlerini Sağlık Bakanlığı düzenlemeleri ile konuya ilişkin yayımlanan genelge ve Kurum mevzuatı doğrultusunda yürütmek zorundadırlar.

Yataklı Sağlık Tesislerinde Acil Servis Hizmetlerinin Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Tebliğe göre acil servislerde hasta kabul, triyaj ve renk kodlama işlemleri:

Madde-11; Sağlık tesisleri kendilerine başvuran veya ambulansla getirilen tüm acil vakaları sağlık güvencesi ve ödeme gücü olup olmadığına bakmaksızın kabul etmek, ilk değerlendirme ve gerekli tıbbi müdahaleyi yapmakla yükümlüdür.

Madde-8.1- Triyaj uygulaması ve renk kodlaması (EK-4)

Triyaj işlemi; acil servis yoğunluğuna bağlı olarak hastaların zarar görmesini engellemek, ihtiyaç duydukları tıbbi bakıma gecikmeksizin ulaşmalarını sağlamak amacıyla bu Tebliğin Ek-4’ünde belirtilen hükümler çerçevesinde uygun sayıda personel ile yapılır.  Triyaj uygulaması için muayene, tetkik, tedavi, tıbbi ve cerrahi girişimler bakımından öncelik sırasına göre kırmızı, sarı ve yeşil renkler kullanılır.

Yeşil alan; Ayakta başvuran, genel durumu itibariyle stabil olan, akut semptomları sebebiyle beklemesi hayatı tehdit, morbidite veya komplikasyon oluşturmayacak basit sağlık sorunları bulunan hastalar.

Örnek durumlar: Genel durumu ve hayati bulguları stabil olan hastada her türlü basit belirti, yüksek risk taşımayan ve hafif derecedeki her türlü ağrı, aktif yakınması olmayan düşük riskli hastalık öyküsü vs.   

Sarı alan; Hayatı tehdit etme olasılığı, uzuv kaybı riski ve önemli morbidite oranı olan durumlar. Orta ve uzamış dönem belirtileri olan ve ciddiyet potansiyeli taşıyan durumlar, basit kanamalar.

Örnek durumlar: Diastolik>110mmHg, Sistolik> 180mmHg olan kan basıncı yüksekliği, nöbet geçirme öyküsü, şiddetli olmayan karın ağrısı, kardiyak öykü ile uyumlu olmayan göğüs ağrısı vs.

 Kırmızı Alan: Hayatı tehdit eden, hızlı agresif yaklaşım, acil olarak eş zamanlı değerlendirme ve tedavi gerektiren durumlar. Hayatı tehdit etme olasılığı yüksek olan ve 10 dk içerisinde değerlendirilip tedavi edilmesi gerekli durumlar.

Örnek durumlar: Kardiyak arrest, solunumsal arrest, majör çoklu travma, kardiyak ağrıya benzer göğüs ağrısı, akut hemiparezi, majör fraktür veya amputasyon gibi ciddi lokalize travma, sadece ağrıya yanıt veren veya yanıtsız olan hastalar vs.

Bu itibarla, "520.021 Kodu ile tanımlanan; Yeşil alan muayenesi" ibaresinden;
1) Her ne boyutta olursa olun travma vakaları,
2) Acil Servis başvuruları sonrası hastaneye yatışı yapılan vakalar,
3) Tıbbi müdahale uygulanan vakalar,
4) Müşahede altına alınan vakalar,
5) Başka bir sağlık hizmet sunucusuna sevk edilen ya da başka bir sağlık hizmet sunucusundan sevkli gelen vakaların dışında kalan, sağlık hizmetlerinin anlaşılması gerekmektedir.

İlave ücret alınmayacak sağlık hizmetleri

Sağlık Uygulama Tebliği’nin (SUT) 1.9.3 maddesinin (a) bendinde Acil servislerde verilen ve SUT eki EK-2/B Listesinde yer alan 520.021 kod numaralı “Yeşil alan muayenesi” adı altında Kuruma fatura edilebilen sağlık hizmetleri hariç olmak üzere, acil haller nedeniyle sunulan sağlık hizmetleri için hiçbir ilave ücret alınamaz denmektedir. 




SUT eki “Acil halin sona ermesine ilişkin bilgilendirme formu (EK-1/D) kullanılarak yazılı ve imza karşılığı bilgi verilmesi zorunludur” hükmündeki acil hal kavramının özel sağlık kuruluşları tarafından hastaya ilk müdahalenin yapılmış olmasıyla sona erdiği şeklinde yorumlandığı ve acil hali oluşturan durumun tedavisinin tamamlanma sürecinin ilave ücrete tabi kılındığı görülmektedir. Bu durumun ise acil sağlık hizmeti sunumu ile bağdaşır yanı bulunmamaktadır.

Özel hastane acil servislerinde çalışan hekimler vicdanla sağlık işletme sahiplerinin baskısı altında!

Acil servislere başvuran tüm hastaların ilk müracaatta acil hasta olarak değerlendirilerek acil servislere kabul edilmesi ve buna göre işlem yapılması esastır. Ancak yapılan muayene sonucunda hekim değerlendirmesine göre hastaların hangi renk alan muayenesi kapsamına girdiği belirlenmekte ve kodlama işlemi yapılmaktadır. Bu nedenle de muayeneyi yapan doktorun buradaki değerlendirmesi oldukça önemlidir.

SUT hükümlerine göre özel sağlık hizmet sunucuları acil servislerinde kırmızı ve sarı alan muayenesine giren hastalardan ilave ücret alınmamaktadır. Yeşil alan muayenesine giren hastalardan ise ilave ücret alınmaktadır. Özel sağlık işletmesi sahipleri maliyet ve kâr hesabı içinde acil serviste görev yapan hekimlerin alan muayenesi değerlendirmesine etki yapmakta, birçok özel hastanede acil servislere başvuran hastalardan hangi alan muayenesine girerse girsin %200 ve ötesi ilave ücret alınabilmektedirler. İlave ücret ödeyemeyen veya ödemek istemeyen vakalar ise çeşitli mazeretlerle geri çevrilmektedir.

Özel sağlık kuruluşlarının acil servislerinde çalışan birçok hekim, görevlerini genelge ve mevzuata, iyi hekimlik değerlerine uyarak vicdanın sesiyle yapmaya çalışırken bir taraftan da işletme sahiplerinin ilave ücret alınması yönündeki baskısı altında kalmaktadırlar.

Hastanelerin kapatılmasıyla acil hastalar özel hastanelerin insafına terk edilmektedir!

Şehir hastanelerinin şehrin dışında yapılmış olması hastaların ulaşımını zorlaştırmaktadır. Türkiye’de 13 şehir hastanesinin açılmasına karşılık şehrin içindeki mevcut 30 devlet hastanesi kapatılmıştır. Şehir merkezinde herkesin kolayca ulaşabileceği bir noktada yıllardır hizmet veren hastanelerin kapatılması, özellikle akşamları kilometrelerce yolu ve pek çok aktarmayı göze alamayan ve acil sağlık hizmetlerine gereksinimi olan hastalar için sağlığa erişimi olanaksız hale getirmekte ve böylece de özel sağlık kuruluşlarının insafına terk edilmesine yol açmaktadır.

Acile Serviste İlave Ücret Talep Edilen Hasta Ne Yapmalı?

Kurumla sözleşmeli birçok vakıf üniversitesi ile özel sağlık kurum ve kuruluşlarının acil servislerinde sarı ve kırmızı alan muayenesine giren hastalardan ilave ücret talep edilmesi durumunda; Genelge ve Kurum mevzuatına aykırı uygulamalar yapan özel hastane/ sağlık kuruluşları hakkında SGK İl müdürlüğü şahıs ödemeleri bölümüne iletilmek üzere konuya ilişkin dilekçe verilmelidir.  Ödenen bedele ilişkin alınan makbuz/fatura veya kredi kartı ekstresi de dilekçeye eklenmelidir.

Bu durumu suiistimal eden hastaneleri denetleme görevi Sosyal Güvenlik Kurumuna ve Sağlık Bakanlığına aittir.

SON SÖZ;

Sosyal Güvenlik Kurumu, tüm sağlık hizmet sunucularına acil haller nedeniyle sunulan sağlık hizmeti işlem bedelini ve tedavi giderlerini ödemektedir.

Sözleşmeli ve sözleşmesiz sağlık hizmeti sunucuları acil servislerde acil haller nedeniyle sunulan sağlık hizmetleri için kişilerden veya Kurumdan herhangi bir ilave ücret talep edemez.

SUT hükümlerine göre özel sağlık hizmet sunucuları acil servislerinde kırmızı ve sarı alan muayenesine giren hastalardan ilave ücret alınmamaktadır. Sadece yeşil alan muayenesine giren hastalardan ilave ücret alınmaktadır.

Pratik yaşanmışlıklardan bilinmektedir ki, vatandaşlar/hastalar can derdine düşmüşken birçok özel hastane ve sağlık kuruluşu acil servise müracaat eden tüm hastalardan %200 ve ötesi ilave ücret alabilmektedirler.

Sağlık hizmeti sunucusu, acil serviste sunduğu sağlık hizmetleri öncesinde alacağı ilave ücrete ilişkin olarak hasta veya hasta yakınının yazılı onayını almak zorundadır. Bu yazılı onay alınmadan yapılan işlemler sonrasında herhangi bir gerekçe ileri sürerek ilave ücret talebinde bulunamaz.

Hayati tehlikesi bulunan, dakikalarla yarışılarak ölümün kıyısından çekilen pek çok hasta veya hasta yakını o anın sıcaklığı içinde ilave ücreti bu yazılı onam olmadan ödemektedir.

Sağlık Bakanının açıklamalarında belirttiği acil servislerin tamamen ücretsiz olduğu bilgisi gerçeği yansıtmamaktadır.  Halen özel hastanelerin acil servisine müracaat eden hastaların yeşil alana girenlerinden ilave ücret alınmamasına ilişkin SUT ve eki listesinde herhangi bir değişiklik yapılmamıştır. Aksine acil servislerde hangi koşullarda ilave ücret alınabileceğine ilişkin kurallara dair yeni düzenlemeler yapılmıştır. Acil servislerden kabul edilerek doğrudan uygulanan acil girişimsel işlemler ile 24 saat sonra hastaya/hasta yakınına “Acil Halin Sona Ermesine İlişkin Bilgilendirme Formu” şeklindeki yazılı bilginin imza karşılığı verilmesi sonucunda ilave ücret alınabilmesinin yolu açılmıştır.

                         Dr. Ergün DEMİR                                       Dr. Güray KILIÇ

Kaynak;

ü  5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu Madde 71.Acil haller.

ü  5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu Madde 73- Sağlık hizmetlerinin sağlanma yöntemi ve sağlık giderlerinin ödenmesi.

ü  Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Acil Sağlık Hizmetlerinde Yeşil Alan Uygulaması Genelge 2012/10

ü  Yataklı Sağlık Tesislerinde Acil Servis Hizmetlerinin Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Tebliğ EK-4 Renk kodlaması ve Triyaj uygulaması. 13 Eylül 2022 Tarihli Resmi Gazete.

ü  Sağlık Uygulama Tebliği (SUT) 2.3- Acil sağlık hizmetleri,

ü  Sağlık Uygulama Tebliği (SUT) 1.9.3- İlave ücret alınmayacak sağlık hizmetleri

 


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

EMEKLİLERE MAAŞ ve İKRAMİYE ARTIŞI İÇİN SGK BÜTÇESİNDE YETERLİ KAYNAK VARMIŞ!

  Artık yeter! 15 Milyon 207 Bin 787 emekli ve hak sahibini oyalamaktan vazgeçin. Milyonlarca emekli ve hak sahibi asgari ücretin çok altında aylık ve gelir ile yaşamını sürdürmek zorunda; öte yandan düşük gelir nedeniyle emeklilerin neredeyse yarısı ya çalışmakta ya da iş aramakta. Aylardır emekli maaş ve ikramiyesine artış yapmamak için Sosyal Güvenlik Kurumu bütçesinin yetersizliği ve mali disiplininin korunmasını öne sürülmekte; Kasım-Aralık ayı olmadı, yeni yıl başında artış yapacağız diyerek milyonlarca emekli oyalanmaya çalışılmaktadır. Oysa SGK 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporuna göre emekli aylıklarını ve sağlık giderlerini karşılayan Sosyal Güvenlik Kurumu’nun gelirleri giderlerini karşılamakta hatta fazla vermektedir. SGK neyi gizlemeye çalışıyor?  Sosyal Güvenlik Kurumu’nun, 2022 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporu nda 2022 yılı bütçesi ve gelir – gider tablosu  sonuçlarına göre, 2022 yılı bütçe gideri toplamı 1.032.718.600.200,39 TL’dir. Net bütçe geliri ise

Binlerce aile huzursuz ve tedirgin!

  Bakıma ihtiyacı olan ağır engellilerin evde bakım yardımının durdurulması ve sonlandırılması mı söz konusu? 569 bin ağır engelliye ailenin gelirine göre yapılan evde bakım yardımının, çalışan maaşlarına yapılan son zamlar ile gelirin görece artmış olması ve evde bakım yardımı yönetmeliğinde yapılan değişik ile durdurulacağı korkusu aileleri huzursuz hale getirdi. Evde Bakım Yardımı 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunun ek 7'nci maddesi uyarınca Engelli Sağlık Kurulu Raporunda tam bağımlı/ağır engelli ibaresi olan ve hanede kişi başına düşen geliri net asgari ücretin 2/3’ünün altında bulunan engelli bireylerin evde bakımlarının sağlanması için Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığınca Evde Bakım Yardımı yapılmaktadır. Faydalanıcı sayısı ve nakdi yardım tutarı Evde bakım yardımı uygulaması 2006 yılında başlatılmış olup, 2023 yılı Ocak-Temmuz dönemi için tam bağımlı durumdaki engellisine evde bakmak isteyen ailelere aylık 4.336 TL nakdi yardım yapılmaktadır. 2023 yılı Nisan

İlaç tedarikinde kriz kapıda!

  Multipl Skleroz hastaları, Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilaç firmaları arasındaki gerilim nedeniyle mağdur edilmemeli, duyguları sömürülmemelidir. Roche firması kamuoyuna yaptığı bir açıklama ile ruhsat sahibi oldukları ve 2018 yılından beri Türkiye’de bir grup Multipl Skleroz (MS) hastasında kullanılan Ocrevus isimli ilacının Sosyal Güvenlik Kurumu tarafında ‘pasiflendiğini’ ve bu durumun MS hastalarının tedavisinde aksamaya yol açacağını bildirerek SGK’yı bu girişiminden vaz geçirmek üzere kamuoyunu tepki vermeye davet etmiştir. SGK ise MS hastalarının ilaca erişim konusundaki kaygılarını giderecek bir açıklamayı henüz yapmamıştır. Türkiye’nin en kritik seçimlerinde bile maalesef gündem olamayan sağlık ve tıbbi hizmetler ancak vatandaşın canı yandığı zaman tartışılabilmektedir. Sağlık alanında sorunlar seçim döneminde de tüm ağırlığıyla süregeldi. Ancak vatandaşların bazı ilaçlara erişememesi, birçok kamu hastanesinde tıbbi malzeme eksikliği nedeniyle ameliyatların yapılama