Ana içeriğe atla

Sosyal yardım kapsamında yapılan yardım sayılarında manipülasyon mu var?

 Rakamlarla sabit olan Türkiye’de yaşayan vatandaşların giderek daha fazla yoksullaştıklarıdır. 6 Milyon hane yaşamlarını en asgari düzeyde sürdürebilmek için sosyal yardım programlarından destek almaktadırlar. Ana gruplar bazında sosyal yardım programları aile, barınma-gıda, engelli- yaşlı, sağlık, eğitim yardımları şeklinde yapılmaktadır.

Bu yazıda; En yüksek bütçeli kamu kurumu olan SGK ile Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığının mali rapor ve tablolarının doğru ve güvenilir bilgi içermediği, sağlık yardımları kapsamında yer alan genel sağlık sigortası (GSS) primi devlet tarafından karşılanan kişi sayısında 2 milyon fark görüldüğü, 2021 yılında sosyal güvenliği olmayan ve   prim ödeme gücü bulunmayan 9.482.940 kişi için SGK’ya  6,7 milyar TL daha fazla ödeme yapıldığı, AKP iktidarının söylemleri ve tüm engellemelerine rağmen belediye bütçelerinden de önemli miktarlarda sosyal yardım harcamaları yapıldığı yer alırken sosyal yardımların mali boyutları konusunda kamuoyunun daha ayrıntılı/tutarlı bir şekilde aydınlatmasını talep etmekteyiz.

Genel sağlık sigortası primini devletin karşıladığı kişi sayısında gerçek durum nedir?

İki bakanlığın verileri arasındaki 2 milyon fark nereden kaynaklanmaktadır?

Sosyal yardım programları ana grup bazında sağlık yardımları kapsamında yer alan genel sağlık sigortası (GSS) primi devlet tarafından karşılanan kişi sayısında Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı 2021 yılı verileri arasında 2 milyon fark görülmektedir.

Bu farkın nedeni nedir: Mükerrer kayıt mı söz konusu, yoksa sosyal yardım kapsamında yapılan yardım sayılarında manipülasyon mu var?

Tarım Bakanı yaptığı açıklamada her ne kadar Türkiye’de aç ve açıkta kimsenin olmadığını söylese de Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı 2021 verileri muhtaç durumda bulunan, temel ihtiyaçlarını karşılayamayan ve hayatını sürdürmekte güçlük çeken 6 milyon hanenin sosyal yardımlardan faydalandığını göstermektedir.

GSS priminin devlet tarafından ödenmesi ne demek?

5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu kapsamında sosyal güvenliği olmayan ve   prim ödeme gücü bulunmayan, kişi başına düşen gelir seviyesi brüt asgari ücretin üçte birinin altında olan vatandaşlar için genel bütçeden karşılanan genel sağlık sigortası primidir.

GSS primi devlet tarafından karşılanan kişi sayısında iki bakanlığın bildirdiği veriler arasında 2 milyon fark vardır.

Sosyal güvenliği ve GSS prim ödeme gücü olmayan vatandaşların kamu sağlık hizmetlerinden faydalanabilmesi için genel sağlık sigortası (GSS) primi sosyal yardım programları bazında sağlık yardımları kapsamında genel bütçeden Sosyal Güvenlik Kurumuna (SGK) ödenir. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı yıllık faaliyet raporlarında Türkiye’de sosyal yardım tablosunda GSS primi devlet tarafından ödenen kişi sayısı ve SGK’ya ödenen GSS prim desteği tutarı (TL) olarak yer alır. Ayrıca SGK aylık istatistik bülteni, sigortalı istatistikleri sosyal güvenlik kapsamı (Tablo-3) ile sosyal güvenlik kapsamında kişi sayısı ve Türkiye nüfusuna oranı (Tablo-19) yayımlanır.

Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı 2021 yılı verileri arasında GSS primi devlet tarafından ödenen kişi sayısında 2 milyon fark görülmektedir.

 

Soruyoruz?

-          GSS primi devlet tarafından ödenen kişi sayısını gösteren Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı 2021 faaliyet raporu ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı 2021 yılı aylık istatistik bülteni arasında 2 milyon fark görülmektedir. Bu fark nereden kaynaklanmaktadır?

-          Sosyal yardım kapsamında yapılan yardım sayılarında manipülasyon mu var?

-          Yardımlar gerçekten ihtiyaç sahiplerine mi yapılmaktadır? Yoksa mükerrer midir?

-           Yoksa yine seçim hazırlığı mı söz konusudur. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı faaliyet raporunda görülen fazla sayı seçim dönemlerinde vatandaşın siyasal tercihini belirlemek için adeta bir tür ‘siyasi rüşvet’ olarak ayni / nakdi yardım yapılacak haneler mi?

SGK’ya ödenen GSS prim desteği miktarında neden farklılıklar var?

Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı 2021 yılı faaliyet raporu sayfa 145’te ödeme gücü olmayan vatandaşların sağlık primi giderlerinin karşılanması bölümünde; 2021 yılında GSS primi Devlet tarafından ödenen kişi sayısı 9.482.940 olup GSS prim ödemeleri bağlamında SGK’ya 34,4 milyar TL ödeme bulunulmuştur. Bu ödemenin 15,5 milyar TL’si geriye dönük ek ödemeler olduğu açıklanmıştır. Yani GSS için 18,9 milyar TL ödeme yapılmıştır.

Oysa

2021 yılında sosyal güvenliği olmayan ve   prim ödeme gücü bulunmayan 9.482.940 kişi için yıl içinde yapılması gereken GSS tutarları 12.2 Milyar iken (9.482.940 x 107,32 x 12=12.212.509.450 TL) SGK’ya 6,7 milyar TL daha fazla ödeme yapıldığı görünmektedir.

Raporların hazırlanmasında gereken dikkat ve özenin gösterilemediği, faaliyet ve işlemlerinin mali tablolara doğru ve güvenilir bir şekilde yansıtılmadığı görülmektedir.

Hani belediyeleri muhalefet partileri kazanırsa sosyal yardımlar kesilecekti  

Siyasi iktidarın söylemleri ve tüm engellemelerine rağmen belediye bütçelerinden de önemli miktarlarda sosyal yardım harcamaları yapılmaktadır.

Mahalli idareler genel seçimlerine giderken AKP’li yöneticiler, muhalefet adaylarının kazanmaları durumunda sosyal yardımların kesileceğini iddia ederek yoksul vatandaşların siyasi tercihlerini değiştirmeye çalışmışlardı.

Oysa, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı 2021 yılı faaliyet raporunda rakamlarla Türkiye’de sosyal yardım (2021) tablosunda tüm kamu kurumları tarafından yapılan sosyal yardım harcama tutarı 97,8 Milyar TL olup, bunun 60,9 Milyar TL’si sosyal yardımlar genel müdürlüğünce yapılan sosyal yardım harcamasından (SYDT Fonu + Genel Bütçe) 36.9 Milyar TL’sinin ise belediyeler ve sivil toplum kuruluşlarınca (STK) tarafından yapılan sosyal yardım harcamalarının oluşturduğu görülmektedir.

 Belediyeler tarafından yapılan sosyal yardım harcamaları Bakanlık ile belediyeler arasında veri paylaşım eksikliği nedeniyle projeksiyon yöntemi ile elde edilmekte olup tahmini rakamları ifade etmektedir.

SONUÇ OLARAK;

En yüksek bütçeli kamu kurumu olan SGK’nın ve Bakanlıkların hesap alanları, mali rapor ve tablolarının doğru ve güvenilir bilgi içermemesi sorgulanmalıdır. Sosyal yardımların mali boyutları konusunda kamuoyunun daha ayrıntılı/tutarlı bir şekilde aydınlatmasında ve tüm siyasi partilerinde konunun yakın takipçisi olmasında yarar vardır.

Sosyal yardımların merkezi veri tabanından sorgulanması suretiyle gerçek ihtiyaç sahiplerine yapılmasının, kaynakların rasyonel, adil kullanımının sağlanması ve etkin denetiminin yapılması; bu amaçla merkezi veri tabanının paylaşıma açılması gerekmektedir.

Yoksulluk, işsizlik ve ekonomik belirsizlikle beraber temel ihtiyaçlarını karşılayamayan ve hayatını sürdürmekte güçlük çeken “fakru zaruret içinde ve muhtaç durumda’’ bulunan vatandaşların sayısı giderek artmaktadır. Milyonlarca hane elektrik, su, doğalgaz faturalarını ödeyemez, ocağında aş kaynamaz durumda olup gıda ihtiyaçlarını akşam pazarda çıkma gıdalarla veya tane ile satın alarak karşılamaya çalışmaktadır.

AKP iktidarı, sosyal yardımları sosyal bir hak olarak değil, seçim desteği karşılığında vatandaşlara yapılan birer lütuf ve korku unsuru olarak sunmaktadır.  Bilinmelidir ki sosyal yardımlar bir lütuf değil devletin karşılaması gereken yasal bir haktır.

AKP iktidarının sanal iyilik hali yaratmak için verileri makyajlamasına ve manipülasyonuna rağmen gerçekleri paylaşmaya devam edeceğiz.

 

                  Dr. Ergün DEMİR                                        Dr. Güray KILIÇ

 

Kaynak;

-          Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı 2021 yılı faaliyet raporu. Tablo 25: Rakamlarla Türkiye’de Sosyal Yardım (2021) Sayfa 130. 1.13.3. Ödeme Gücü Olmayan Vatandaşların Sağlık Primi Giderlerinin Karşılanması.S.145.

-          https://www.aile.gov.tr/media/100242/2021-yili-faaliyet-raporu.pdf

-          Mülga Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı 2020 yılı faaliyet raporu. Tablo 26: Rakamlarla Türkiye’de Sosyal Yardım.S.148.

-          https://www.aile.gov.tr/media/73627/2020-faaliyet-raporu.pdf

-          SGK aylık istatistik bülteni 2021/ Aralık, sigortalı istatistikleri sosyal güvenlik kapsamı (Tablo-3) sosyal güvenlik kapsamında kişi sayısı ve Türkiye nüfusuna oranı (Tablo-19).

-          http://www.sgk.gov.tr/wps/portal/sgk/tr/kurumsal/istatistik/aylik_istatistik_bilgileri

-          SGK aylık istatistik bülteni 2020 / Aralık, sigortalı istatistikleri sosyal güvenlik kapsamı (Tablo-3) sosyal güvenlik kapsamında kişi sayısı ve Türkiye nüfusuna oranı (Tablo-19).

-          http://www.sgk.gov.tr/wps/portal/sgk/tr/kurumsal/istatistik/aylik_istatistik_bilgileri

 

 

 

 

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Emekli hekim maaşları arasında sosyal güvenlik kurumu kaynaklı ayrımcılık son bulsun!

  Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Bütçe, Kesin Hesap, Sayıştay Raporu 11.11.2022 Cuma günü TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülecek. Görüşme öncesi Sayın Bakan Vedat Bilgine binlerce emekli hekim adına; Emekli hekim maaşları (4a/4b/4c statüsündeki) arasındaki uçurumun kapatılması ve sadece 4c’lı (Sağlık Bakanlığı) hekimlere yapılan ek ödeme düzenlemesinin tüm emekli hekimleri kapsaması, çalışan emekli hekimlere ek ödemenin kesilmemesi taleplerini iletiyoruz. Emekli hekimler arasında emekli olduğu sosyal güvenlik kurumuna göre emekli maaşları arasındaki farklılıklar bulunmaktadır. Emekli Sandığı, BAĞ-KUR ve SSK’ dan emekli olan hekimlerin emekli maaşları arasında büyük farklılıklar vardır.  SSK ve BAĞ-KUR’dan emekli olan hekimlerin Emekli Sandığından emekli olan hekimlere göre maaşları son derecede düşüktür. Bunun da en önemli nedeni emekli hekimlere ödenen ek ödemenin SSK ve BAĞ-KUR’dan emekli olan hekimlere ödenmemesidir. Emekli Sandığı emeklisi hekimlerin e...

KANSER TEDAVİSİ İÇİN İLAVE ÜCRET ALINABİLİR Mİ?

  Kanser hastalarından alınan ilave ücret sağlık hizmetine erişimlerini kısıtlamaktadır. Sosyal Güvenlik Kurumu il müdürlükleri şahıs ödemeleri bölümüne iletilen dilekçelerin büyük bir çoğunluğunu ö zel sağlık kurum ve kuruluşlarında özellikle kanser hastalarının başvurularında alınan ilave ücretler ve tedavi için ek olarak önerilen endikasyon dışı ilaç kullanım durumunda ilaç bedellerinin ödenmemesi oluşturmaktadır. Ayrıca acil servise müracaat eden hastalardan ilave ücret alınması da şikayet başvuruları arasında ön sırada gelmektedir. İlave ücret alınması 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu 73. Maddesi gereği ve Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliği’nin 1.9.1 maddesi uyarınca Kurumla sözleşmeli; vakıf üniversiteleri ile özel sağlık kurum ve kuruluşlarınca; Kurumca belirlenmiş sağlık hizmetleri bedelinin %200’ünü geçmemek kaydıyla kişilerden ilave ücret alınabilmektedir. Tüm sağlık hizmetlerinin sunumuna ilişkin olarak SGK tarafından ...

EMEKLİLERE MAAŞ ve İKRAMİYE ARTIŞI İÇİN SGK BÜTÇESİNDE YETERLİ KAYNAK VARMIŞ!

  Artık yeter! 15 Milyon 207 Bin 787 emekli ve hak sahibini oyalamaktan vazgeçin. Milyonlarca emekli ve hak sahibi asgari ücretin çok altında aylık ve gelir ile yaşamını sürdürmek zorunda; öte yandan düşük gelir nedeniyle emeklilerin neredeyse yarısı ya çalışmakta ya da iş aramakta. Aylardır emekli maaş ve ikramiyesine artış yapmamak için Sosyal Güvenlik Kurumu bütçesinin yetersizliği ve mali disiplininin korunmasını öne sürülmekte; Kasım-Aralık ayı olmadı, yeni yıl başında artış yapacağız diyerek milyonlarca emekli oyalanmaya çalışılmaktadır. Oysa SGK 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporuna göre emekli aylıklarını ve sağlık giderlerini karşılayan Sosyal Güvenlik Kurumu’nun gelirleri giderlerini karşılamakta hatta fazla vermektedir. SGK neyi gizlemeye çalışıyor?  Sosyal Güvenlik Kurumu’nun, 2022 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporu nda 2022 yılı bütçesi ve gelir – gider tablosu  sonuçlarına göre, 2022 yılı bütçe gideri toplamı 1.032.718.600.200,39 TL’dir. Ne...