Ana içeriğe atla

Sağlık hizmetlerinden katılım payı alınmasına son verilmelidir.

 Tüm Emekli-Sen üyeleri yaşadıkları sorunları ve taleplerini hafta sonu Ankara’da yaptıkları mitingle gündeme getirdiler. Emeklilerin talepleri arasında sağlık hizmetine erişimde alınan katılım payının kaldırılması da mevcuttur.

Sosyal Güvenlik Kurumu’nun resmi verileri ve Sayıştay denetim raporu da göstermektedir ki; zaten kıt kanaat geçinen ve derin yoksulluk yaşayan vatandaştan alınan muayene, tetkik, tıbbi malzeme, reçeteden katılım payı alınmasına ihtiyaç duyulmayacak yeterlilikte kaynak SGK’nın sağlık fonunda mevcuttur.

Sağlık hizmetlerinden katılım payı alınmasına son verilmelidir.

Ekonomik krizin yoğun yaşandığı bu günlerde; Sosyal Güvenlik Kurumu kıt kanaat yaşam sürmekte olan vatandaşlardan muayene, tetkik, tıbbi malzeme ve reçeteden katılım payı alınmasına son vermelidir.

İşsizlik, pahalılık ve ekonomik belirsizliğin zirve yaptığı bugünlerde temel ihtiyaçlarını karşılayamayan ve hayatını sürdürmekte güçlük çeken milyonlarca vatandaş elektrik, su, doğalgaz faturalarını ödeyemez, ocağında aş kaynamaz durumdadır, gıda ihtiyaçlarını akşam pazarda çıkma gıdalarla veya tane ile satın alarak karşılamaya çalışmaktadır. Pek çoğu hâlihazırda borç yükü altında kalmakta, sağlık harcamaları cep yakmaktadır.

Yıllarca ülkeye hizmet eden ve sağlık primlerini düzenli olarak ödeyen, aldıkları maaşla zaten zor geçinen emekliler bir de katılım payı, ilaç fark ücreti ve randevu almak için yaptıkları telefon masrafları altında ezilmektedir.

Vatandaştan neden tedavi katılım payı alınmaktadır?

Katılım payı; sağlık hizmetlerinden yararlanabilmek için genel sağlık sigortalısı veya bakmakla yükümlü olduğu kişiler tarafından ödenecek tutarı ifade eder. 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 68.Maddesinde sağlık hizmetleri için kullanılan tıbbi malzemeler ile ayakta tedavide sağlanan ilaçlardan “gereksiz kullanımı azaltma” gerekçesiyle katılım payı alındığı belirtilmiştir.

Katılım payı uygulanacak sağlık hizmetleri;

a)      Aile hekimleri hariç olmak üzere ayakta tedavide hekim ve diş hekimi muayenesi.

 (İkinci basamak resmi sağlık hizmeti sunucularında 6 TL, Sağlık Bakanlığı eğitim ve araştırma hastanelerinde 7 TL, üniversite hastanelerine bağlı üçüncü basamak sağlık hizmeti sunucularında 8TL, özel sağlık hizmeti sunucularında 15 TL.)

b)     Vücut dışı protez ve ortezler.

(Vücut dışı protez ve ortezlerden, Kurumdan gelir ve aylık alanlar ile bakmakla yükümlü oldukları kişiler için %10, diğer kişiler için %20 oranında katılım payı alınır. Ancak katılım payı tutarı vücut dışı protez veya ortezin alındığı tarihteki brüt asgarî ücretin %75’ini geçemez. %75’lik üst sınırın hesaplanmasında her bir protez ve ortez bağımsız olarak değerlendirilir)

c)      Ayakta tedavide sağlanan ilaçlar.

        (Kurumca bedeli karşılanan ilaçlar için Kurumdan gelir ve aylık alanlar ile bakmakla yükümlü oldukları   kişilerden %10, diğer kişilerden %20 oranında katılım payı alınır. Ayrıca her bir reçete için; 3 kutuya kadar temin edilen ilaçlar için 3 TL,3 kutuya ilave temin edilen her bir kutu ilaç için 1 TL, olmak üzere katılım payı alınır.)

     d)  Kurumca belirlenecek hastalık gruplarına göre yatarak tedavide finansmanı sağlanan sağlık hizmetlerinden SGK tarafından katılım payı alınmaktadır.

     e) Yardımcı üreme yöntemi

(Üreme yöntemi tedavilerinde birinci denemede %30, ikinci denemede %25 üçüncü denemede %20 oranında olmak üzere bu tedaviler için belirlenen bedeller üzerinden katılım payı alınır.)

İlave ücret alınması uygulaması; Kurumla sözleşmeli, vakıf üniversiteleri ile özel sağlık kurum ve kuruluşlarınca; Kurumca belirlenen oranı (%200) geçmemek kaydıyla kişilerden ilave ücret alınabilir.

Hastalandığında günlerce, haftalarca hastane randevusu alamayan emekliler özel sağlık kuruluşlarına yönelmek zorunda kaldıklarında ise %200 ilave ücreti nasıl ödeyeceklerini kara kara düşünmektedirler.

Katılım payı alınmasına ihtiyaç duyulmayacak yeterlilikte kaynak SGK’nın sağlık fonunda mevcuttur. 


2017-2018-2019 yılları SGK faaliyet raporları Ek 5 bütçe gelir ve Ek 2 bütçe giderlerinin ekonomik sınıflandırma tabloları ile SGK 2020 Sayıştay denetim raporundaki bulgular ışığında; Genel sağlık sigortası fon gelirleri, genel sağlık sigortası kapsamında sağlanan sağlık hizmetlerini karşılamak için yeterli gelmekte ve artmaktadır.

Sosyal Güvenlik Kurumu 2013-2016-2020 yılı Sayıştay denetim raporlarında genel sağlık sigortasından sağlanan ve sağlık hizmetleri dışında başka bir amaçla kullanılmaması gereken genel sağlık sigortası fonunun 5510 ve 5502 Sayılı Kanunlara aykırı olarak sosyal sigorta fonu açıklarını kapatmak için kullanıldığı tespit edilmiştir.

Sonuç olarak;

SGK’nın vatandaşlardan sağlık hizmetlerine erişirken aldığı muayene, tetkik, tıbbi malzeme, reçete adı altında tedavi katılım payına SON! Verilmelidir.

Ekonomik kriz giderek derinleşmekte ve başta yoksullar olmak üzere toplumun tamamını etkiler hale gelmektedir. İşsizlikle boğuşan ve yoksulluk sınırının altında kıt kanaat yaşam sürmekte olan yurttaşlardan ise, sağlık hizmetlerine ihtiyaç duyduğunda rakamların açıkça gösterdiği gibi, SGK tarafından hiç de gerek olmadığı halde katılım payı alınmaktadır. Sosyal Güvenlik Kurumu, GSS fon varlığı fazla vermesine rağmen gözünü hâlâ yoksullukla yaşam mücadelesi veren vatandaşın cebindeki üç kuruşa dikmekten çekinmemektedir.

Tüm Emekliler Sendikası üyelerinin taleplerinden biri olan emeklilerin sağlık hizmetine erişiminde katılım payı ücreti alınmaması talebi karşılanabilir bir taleptir. SGK’nın resmi verilerine ve Sayıştay denetim raporuna göre, yoksulluk içinde yaşayan vatandaştan muayene, tetkik, tıbbi malzeme, reçete katılım payı alınmasına ihtiyaç duyulmayacak yeterlilikte kaynak mevcuttur.                                                 

                       Dr. Ergün DEMİR                                Dr. Güray KILIÇ

Kaynak

5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu Md.68 Katılım payı alınması.

https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5510-20120101.pdf (Erişim; 19.04.2022)

Sosyal güvenlik kurumu 2020 yılı Sayıştay denetim raporu. Kurum tarafından sunulan mali tablo dosyası.

https://www.sayistay.gov.tr/reports/downloadMt/3727-sosyal-guvenlik-kurumu (Erişim; 19.04.2022)

2017-2018-2019 yılları SGK faaliyet raporları Ek 5 bütçe gelir ve Ek 2 bütçe giderlerinin ekonomik sınıflandırma tabloları

http://www.sgk.gov.tr/2019FaaliyetRaporu.pdf (Erişim; 19.04.2022)

http://www.sgk.gov.tr/2018FaaliyetRaporu.pdf (Erişim; 19.04.2022)

http://www.sgk.gov.tr/2017FaaliyetRaporu.pdf (Erişim; 19.04.2022)

Tüm Emekliler Sendikası Genel Başkanı Zeynel Abidin Ergenin Ankara miting konuşması; ‘Sağlık ücretsiz, erişilebilir ve güvenli olsun’ dedik, sağlıkta katkı payları almaya devam ediliyor…sağlık hizmetlerinde katılım payı uygulamasına son verilmelidir.

https://www.birgun.net/amp/haber/emekliler-haklari-icin-ankara-da-bir-araya-geldi-384471

 



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Emekli hekim maaşları arasında sosyal güvenlik kurumu kaynaklı ayrımcılık son bulsun!

  Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Bütçe, Kesin Hesap, Sayıştay Raporu 11.11.2022 Cuma günü TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülecek. Görüşme öncesi Sayın Bakan Vedat Bilgine binlerce emekli hekim adına; Emekli hekim maaşları (4a/4b/4c statüsündeki) arasındaki uçurumun kapatılması ve sadece 4c’lı (Sağlık Bakanlığı) hekimlere yapılan ek ödeme düzenlemesinin tüm emekli hekimleri kapsaması, çalışan emekli hekimlere ek ödemenin kesilmemesi taleplerini iletiyoruz. Emekli hekimler arasında emekli olduğu sosyal güvenlik kurumuna göre emekli maaşları arasındaki farklılıklar bulunmaktadır. Emekli Sandığı, BAĞ-KUR ve SSK’ dan emekli olan hekimlerin emekli maaşları arasında büyük farklılıklar vardır.  SSK ve BAĞ-KUR’dan emekli olan hekimlerin Emekli Sandığından emekli olan hekimlere göre maaşları son derecede düşüktür. Bunun da en önemli nedeni emekli hekimlere ödenen ek ödemenin SSK ve BAĞ-KUR’dan emekli olan hekimlere ödenmemesidir. Emekli Sandığı emeklisi hekimlerin e...

KANSER TEDAVİSİ İÇİN İLAVE ÜCRET ALINABİLİR Mİ?

  Kanser hastalarından alınan ilave ücret sağlık hizmetine erişimlerini kısıtlamaktadır. Sosyal Güvenlik Kurumu il müdürlükleri şahıs ödemeleri bölümüne iletilen dilekçelerin büyük bir çoğunluğunu ö zel sağlık kurum ve kuruluşlarında özellikle kanser hastalarının başvurularında alınan ilave ücretler ve tedavi için ek olarak önerilen endikasyon dışı ilaç kullanım durumunda ilaç bedellerinin ödenmemesi oluşturmaktadır. Ayrıca acil servise müracaat eden hastalardan ilave ücret alınması da şikayet başvuruları arasında ön sırada gelmektedir. İlave ücret alınması 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu 73. Maddesi gereği ve Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliği’nin 1.9.1 maddesi uyarınca Kurumla sözleşmeli; vakıf üniversiteleri ile özel sağlık kurum ve kuruluşlarınca; Kurumca belirlenmiş sağlık hizmetleri bedelinin %200’ünü geçmemek kaydıyla kişilerden ilave ücret alınabilmektedir. Tüm sağlık hizmetlerinin sunumuna ilişkin olarak SGK tarafından ...

EMEKLİLERE MAAŞ ve İKRAMİYE ARTIŞI İÇİN SGK BÜTÇESİNDE YETERLİ KAYNAK VARMIŞ!

  Artık yeter! 15 Milyon 207 Bin 787 emekli ve hak sahibini oyalamaktan vazgeçin. Milyonlarca emekli ve hak sahibi asgari ücretin çok altında aylık ve gelir ile yaşamını sürdürmek zorunda; öte yandan düşük gelir nedeniyle emeklilerin neredeyse yarısı ya çalışmakta ya da iş aramakta. Aylardır emekli maaş ve ikramiyesine artış yapmamak için Sosyal Güvenlik Kurumu bütçesinin yetersizliği ve mali disiplininin korunmasını öne sürülmekte; Kasım-Aralık ayı olmadı, yeni yıl başında artış yapacağız diyerek milyonlarca emekli oyalanmaya çalışılmaktadır. Oysa SGK 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporuna göre emekli aylıklarını ve sağlık giderlerini karşılayan Sosyal Güvenlik Kurumu’nun gelirleri giderlerini karşılamakta hatta fazla vermektedir. SGK neyi gizlemeye çalışıyor?  Sosyal Güvenlik Kurumu’nun, 2022 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporu nda 2022 yılı bütçesi ve gelir – gider tablosu  sonuçlarına göre, 2022 yılı bütçe gideri toplamı 1.032.718.600.200,39 TL’dir. Ne...