ÇÖZÜM ÜRETİNİZ
Kamu hastanelerinde hastaların muayene
olabilmek için birçok branşta ve yan dallarda randevu alamadıklarını Sağlık
Bakanı itiraf etti.
Hekim emeğinin değersizleştirilmesi, çalışma koşulları
nedeniyle son dönemlerde özellikle istifa veya emeklilik yoluyla kamu
hastanelerinden ayrılan hekim sayısının artması ile kamu
üniversite hastaneleri ve Sağlık Bakanlığına bağlı tüm sağlık kurum ve
kuruluşlarında muayene randevu hizmeti
sunan Merkezî Hekim Randevu Sisteminde; cildiye, göz, psikiyatri, çocuk ,
kardiyoloji, KBB ve yan dallardan ( Algoloji, endokrin, immünoloji,
nefroloji, romatoloji, gastroenteroloji, tıbbi onkoloji vs.) randevu
alınamadığını Sağlık Bakanı itiraf etti.
25 Kasım 2021 tarihinde TBMM Plan Bütçe Komisyonu Sağlık Bakanlığı Bütçe görüşmelerinde komisyon üyesi milletvekillerinin hastaların Merkezi Hekim Randevu Sistemi (MHRS) üzerinden randevu alamadıkları bildirmiş ve bu konudaki bazı eleştirileri şu şekilde sıralamışlardır;
ü MHRS
sistemi üzerinden randevu almak isteyen hastaların birçok branşta randevu
alamadıklarını, ayrıca randevu alıp hastaneye giden bir hasta daha sonra aynı
hastanede başka bir branştaki hekime yönlendirildiğinde tekrardan randevu
alması gerektiği,
ü Her
sabah makamımıza gelmeye başlayan telefonların çoğu ya alınamayan randevular ya
da bulunamayan hasta yataklarıyla alakalı olduğu, vatandaşlar aylar sonra
verilen görüntüleme randevularını, haftalar sonraya verilen ameliyat
tarihlerini beş on gün önceye alabilmek için milletvekili aramak zorunda
kaldıkları,
ü Bu
sağlık sistemi milletvekillerini ve personelini MHRS yani Merkezi Hekim Randevu
Sistemi memuru hâline getirdiğini, kamu hastanelerinde randevu almak ne kadar
zor olduğunu,
ü Diş
polikliniklerinde randevu alınamıyor, randevu alınsa tedavi yapılamadığını,
ü “Biz
kuyrukları kaldırdık.” deniliyor. Kuyrukların hastanelerde olduğunu, Ankara
Şehir Hastanesinde safra kesesi ameliyatına üç ay sonrasına randevu verildiği,
randevu alamayanların özel sektöre yöneldiği ve bıçak parası alındığı,
ü SGK’nın
yeterince denetim yapmadığını, %200’den fazla ilave ücret alındığı, Arkadaşlarımızın
hepsine gelen telefonlarda “A yerinde
benden 50 bin fark isteniyor, 70 bin fark isteniyor.” Gibi şikayetlerin çok
artığını ve geçmişi arar hâle geldiklerini,
ü Ayrıca
birçok milletvekili seçim bölgelerinde belli branşlarda ve yan dal uzman hekim
olmadığın ifade etmişler ve hekim eksikliğini giderilmesi konusundaki
taleplerini Bakana iletmişlerdir.
Sağlık Bakanı
Fahrettin Koca’nın gelen eleştirilere verdiği cevap ise;
ü MHRS’deki ağırlıklı sorunun, cildiye, göz, psikiyatri, KBB,
kardiyoloji, özellikle çocuk ve yan dallar şeklinde karşılarına
çıktığını,
ü Kamu hastanelerinde günde ortalama 1,4 milyon hasta bakıldığını, bunun 1
milyonu polikliniklerde muayene edilen kişi sayısı, 400 binin ise acile gelen
hasta olduğu,
ü MHRS’ye 600 bin kişi için muayene sayısı açıldığını, ancak 450 bin kişini
randevu aldığını, toplamda bakılan hasta sayısının 1 milyon olduğu MHRS'yle
gelen hastanın %45 olduğu,
ü
Peki, sorun ne? Bazı branşlarda, özellikle ciddi anlamda eksikliğin olduğu,
ü MHRS, Merkezî Hekim Randevu Sistemi beş dakika değil, on dakika ile verildiğini, on dakikanın uygun bir zaman dilimi olmadığını? Cildiye gibi bazı branşlar için belki 10 dakikanın yeterli olabileceğini, Cerrahi, çocuk, dahiliye gibi birçok branş, ağırlıklı branşlar için on dakikanın da yeterli olmadığını ifade etmiştir.
SONUÇ OLARAK
Vatandaşlar muayene olabilmek için bazı branşlarda ve
yan dallarda randevu alamadıkları için kamu sağlık hizmetine ulaşamamakta özel
sağlık kuruluşuna yönelmektedir.
Bu sürecin en önemli nedeni ise;
- Salgının
ilk birinci yılında kamu hastanelerinin neredeyse tamamı pandemi hastanesi ilan
edildi ve zorunlu olmayan (elektif) vakalar ertelendi. Ancak özellikle riskli
gruplara yönelik sağlık hizmetlerine erişimde bir planlama yapılmadı. Bu
durumda yaşlı hastalar, gebeler, hematoloji-onkoloji hastaları, kronik
hastalığı (kalp, şeker, hipertansiyon, böbrek, KOAH vb.) olanlar ve ameliyat
olması gerekenler özel sağlık kuruluşlarına yönelmek durumunda kaldı. Ayrıca
pandemiyle birlikte diş hekimleri filyasyon ekiplerinde görevlendirildi, bu
uygulama kamu ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin aksaması sonucunu doğurdu, ağız
ve diş sağlığı sorunu olan vatandaşlar zorunlu olarak özel diş hekimliği
merkezlerine yöneldi.
- Hekim
emeğinin değersizleştirilmesi, kötü çalışma koşulları, muayene sürelerinin 5
dakikaya indirilmesi vs. sonucu istifa veya emeklilik yoluyla kamu hastanelerinden
ayrılan hekim sayısının son iki yılda 10
binlere yaklaşması, istifa edenlerin birçoğunun Almanya başta olmak üzere
Avrupa ülkelerine gitmesi.
- Hastaların
birçok branşta ve yan dallarda Merkezi Hekim Randevu Sistemi (MHRS)
üzerinden randevu alamadıkları için kamu sağlık hizmetine ulaşamamaktadır.
Parası olanlar veya borç para bulabilenler ise özel sağlık kuruluşlarına
yönelmektedir. Bu durumu fırsat olarak gören birçok özel hastane ve sağlık
kuruluşu kayıt dışı olarak her türlü tıbbi işlem için SUT bedellerinin %200 ve
ötesinde ücret talep ettiler. Daha çok cerrahi işlemlerde olmak üzere kayıt
dışı olarak elden ödeme şeklinde uygulamalar çok hızlı bir şekilde artmaya
başladı.
Sağlık Bakanı, vatandaşların muayene için
MHRS sistemi üzerinden randevu alamamalarının en önemli nedeninin kışkırtılmış
sağlık sistemi ile hekim emeğinin değersizleştirilmesine bağlı hekim istifaları
veya kamudan emekli olanlarının sayılarının 10 bine yaklaşmış olduğunu çok iyi
bilmektedir. Ancak Bakan, sorunu çözmek yerine daha karmaşık hale getirilmesine
katkı vermektedir.
Dr. Ergün DEMİR Dr. Güray KILIÇ
Yorumlar
Yorum Gönder