Ana içeriğe atla

İÇİMİZ ACIRKEN….


İÇİMİZ ACIRKEN….
‘’Gerçek acıtır’’ sözü Hatay’da Valilik binası önünde ‘’Çocuklarım aç, iş istiyorum’’ diye haykıran ve bedenini ateşe veren vatandaş için ne kadar da geçerli. Önemli olan ise acıtan gerçeği kanıksamamak. Bunun ilk adımı ise gerçek bilgiyi paylaşmaktır.

18 yaşını doldurmuş, öğrenci olmayan 9 milyon kişi işsiz, aç ve muhtaç



Sosyal Güvenlik Kurumunun aylık istatistik bülteni 2019 Kasım sigortalı istatistiklerinde; Hiç bir sosyal güvencesi olmayan, çalışmayan, SGK’dan gelir veya aylık almayan, 18 yaşını doldurmuş öğrenci olmayan ve maddi yoksunluk nedeniyle GSS primlerini ödeyemediği için Devletin gelir testine girip aylık geliri asgari ücretin 1/3’ünden az olduğu tespit edilen kişi sayısının 9.080.221 olduğu belirtilmektedir.
Gelir testine girip aylık geliri asgari ücretin 1/3’ünden az olan vatandaşların primleri devlet tarafından ödenmektedir. Aylık geliri asgari ücretin 1/3’ünden fazla olan vatandaşlar ise 2019 yılı için aylık 76.75 TL GSS primini kendileri ödemektedir.


Yukarıdaki tabloda görülen;
1-2018  - 2019 Kasım arasında bir yıllık süre içerisinde 1.337.201 kişi sosyal güvenceden yoksun hale düşmüş ve işini kaybetmiştir.
2- Yine bir yıllık süre içerisinde 948.789 kişi yoksul, aç ve muhtaç duruma düşmüştür.
3-İnsani koşullarda yaşamı sürdürebilmek için yeterli gelire sahip olamama durumu artmakta ve vatandaşın ocağında ‘’aş yerine yoksulluk’’ kaynamaktadır.

Ekonomik yoksunluk nedeniyle koruma kararı talep edilen çocuk sayısı giderek artmaktadır.
Zenginleştik diyenlerin üzerini örttüğü yoksulluk artık saklanamayacak kadar yaygın ve alenidir. Binlerce aile yoksulluk ve işsizlik nedeniyle çocuklarının en temel ihtiyaçlarını karşılayamamakta yani karnını doyuramadığı, üzerini giydiremediği, altını değiştiremediği için çaresizlik içinde devletten çocukları hakkında koruma ve bakım tedbiri talep etmekteler.

Korunma, yardım ve bakıma muhtaç çocukların sayısı 2014 yılında 80.375 iken 2018 yılında bu sayı 176.564’e yükselmiştir. Son yıllardaki bu artışın en önemli nedenleri arasında işsizlik, yoksulluk ve gelir dağılımındaki eşitsizliğinin bulunduğu görülmektedir. 

 Yoksulluktan dolayı temel ihtiyaçlarını karşılayamayan ve yaşamlarını en düşük düzeyde dahi sürdürmekte güçlük çeken, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüklerine müracaat eden ailelere ekonomik yardım ile destek sağlanmaktadır. Bu şekilde ailenin parçalanmadan bir arada yaşamasına çalışılmaktadır.

  Açlığın Elleri Sınır Tanımıyor
Türkiye’de 2018 yılsonu rakamlarına göre çocuklar (0-17 yaş) nüfusun yüzde 28’ini oluşturmaktadır. Eylül 2019 itibarıyla şartlı sağlık yardımından 1.008.147, şartlı eğitim yardımından 2.470.752 çocuk yararlanmıştır. ( Şartlı Sağlık Yardımları; Nüfusun en yoksul kesiminde yer alan ailelere 0-6 yaş arası çocuklarını düzenli olarak sağlık kontrollerine götürmeleri şartı ile düzenli yardım yapılmaktadır. Şartlı Eğitim Yardımları; Yoksulluk riski altındaki ailelerin çocuklarını düzenli okula göndermelerini hedefleyen nakdi bir sosyal yardım programıdır.)

 Ülkemizde gençler (15-24 yaş) 2018 yılsonu rakamlarına göre nüfusun yaklaşık yüzde 16’sını oluşturmaktadır. 2018 yılı OECD verilerine göre, ülkemizde gençlerin (15-29 yaş grubu) yüzde 42,4’ü eğitimde, yüzde 31,1’i istihdamdadır. Eğitimde ve istihdamda olmayan gençlerin oranı ise yüzde 26,5 olup bu oran yüzde 13,2 olan OECD ortalamasının çok üzerindedir.

SONUÇ OLARAK;
Yaşanan trajedi üzerine, insanlıktan nasibini almamış, ’Böyle ucuz siyasi manevraları millet yemez ‘’ diye tweet atan siyasetçilere karşı,
‘’Çocuklarım aç, iş istiyorum’’  diyen haykırışı ve acıtan gerçeği kanıksamamak için Devletin resmi kurumlarının istatistiklerindeki;
Gerçek yoksulluk, işsizlik ve muhtaç kişi sayılarını,
 Karnını doyuramadığı, üzerini giydiremediği, altını değiştiremediği için çaresizlik içinde devletten koruma ve bakım tedbiri talep edilen bebek/çocuk sayılarını,
Yoksul hanelerde yaşayan, şartlı eğitim ve sağlık yardımından yararlanan çocuk sayılarını,
Eğitimde ve istihdamda olmayan gençlerin oranını,
Yani gerçek bilgiyi paylaştık. Son yıllardaki bu artışın en önemli nedenleri arasında işsizlik, yoksulluk ve gelir dağılımındaki eşitsizlik bulunmaktadır.
Sistemi bu hale getiren AKP iktidarı kendi sorumluluklarını gizlemek ve sosyal devleti konuşmamak için her gün yapay projelerle halkın gündeminin üzerini örtmeye çalışmaktadır. Ancak mızrak çuvala sığmamaktadır.
Şimdi gelir dağılımındaki eşitsizliğe, vatandaşları muhtaç duruma düşürüp açlığa mahkûm eden politikalara yüksek sesle ortaklaşa itiraz etme zamanıdır.
İşsizlik ve yoksullukta ki artışla birlikte sosyal korunmaya olan gereksinim artarken; krizin etkilerini hafifletmek için sosyal harcamaların arttırılmasını ve sosyal devleti konuşma zamanıdır.

                           Dr. Ergün DEMİR                                                               Dr. Güray KILIÇ



Kaynak;

SGK Aylık İstatistik Bülteni. Sigortalı İstatistikleri 2018-2019 Kasım Tablo;19 Sosyal Güvenlik Kapsamında Kişi Sayısı.
Korunmaya muhtaç çocuk istatistikleri, Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü
2020 Yılı Cumhurbaşkanlığı Programında Çocuk, Gençlik, Sosyal Yardımlar ve Yoksullukla Mücadele


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Emekli hekim maaşları arasında sosyal güvenlik kurumu kaynaklı ayrımcılık son bulsun!

  Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Bütçe, Kesin Hesap, Sayıştay Raporu 11.11.2022 Cuma günü TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülecek. Görüşme öncesi Sayın Bakan Vedat Bilgine binlerce emekli hekim adına; Emekli hekim maaşları (4a/4b/4c statüsündeki) arasındaki uçurumun kapatılması ve sadece 4c’lı (Sağlık Bakanlığı) hekimlere yapılan ek ödeme düzenlemesinin tüm emekli hekimleri kapsaması, çalışan emekli hekimlere ek ödemenin kesilmemesi taleplerini iletiyoruz. Emekli hekimler arasında emekli olduğu sosyal güvenlik kurumuna göre emekli maaşları arasındaki farklılıklar bulunmaktadır. Emekli Sandığı, BAĞ-KUR ve SSK’ dan emekli olan hekimlerin emekli maaşları arasında büyük farklılıklar vardır.  SSK ve BAĞ-KUR’dan emekli olan hekimlerin Emekli Sandığından emekli olan hekimlere göre maaşları son derecede düşüktür. Bunun da en önemli nedeni emekli hekimlere ödenen ek ödemenin SSK ve BAĞ-KUR’dan emekli olan hekimlere ödenmemesidir. Emekli Sandığı emeklisi hekimlerin e...

KANSER TEDAVİSİ İÇİN İLAVE ÜCRET ALINABİLİR Mİ?

  Kanser hastalarından alınan ilave ücret sağlık hizmetine erişimlerini kısıtlamaktadır. Sosyal Güvenlik Kurumu il müdürlükleri şahıs ödemeleri bölümüne iletilen dilekçelerin büyük bir çoğunluğunu ö zel sağlık kurum ve kuruluşlarında özellikle kanser hastalarının başvurularında alınan ilave ücretler ve tedavi için ek olarak önerilen endikasyon dışı ilaç kullanım durumunda ilaç bedellerinin ödenmemesi oluşturmaktadır. Ayrıca acil servise müracaat eden hastalardan ilave ücret alınması da şikayet başvuruları arasında ön sırada gelmektedir. İlave ücret alınması 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu 73. Maddesi gereği ve Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliği’nin 1.9.1 maddesi uyarınca Kurumla sözleşmeli; vakıf üniversiteleri ile özel sağlık kurum ve kuruluşlarınca; Kurumca belirlenmiş sağlık hizmetleri bedelinin %200’ünü geçmemek kaydıyla kişilerden ilave ücret alınabilmektedir. Tüm sağlık hizmetlerinin sunumuna ilişkin olarak SGK tarafından ...

EMEKLİLERE MAAŞ ve İKRAMİYE ARTIŞI İÇİN SGK BÜTÇESİNDE YETERLİ KAYNAK VARMIŞ!

  Artık yeter! 15 Milyon 207 Bin 787 emekli ve hak sahibini oyalamaktan vazgeçin. Milyonlarca emekli ve hak sahibi asgari ücretin çok altında aylık ve gelir ile yaşamını sürdürmek zorunda; öte yandan düşük gelir nedeniyle emeklilerin neredeyse yarısı ya çalışmakta ya da iş aramakta. Aylardır emekli maaş ve ikramiyesine artış yapmamak için Sosyal Güvenlik Kurumu bütçesinin yetersizliği ve mali disiplininin korunmasını öne sürülmekte; Kasım-Aralık ayı olmadı, yeni yıl başında artış yapacağız diyerek milyonlarca emekli oyalanmaya çalışılmaktadır. Oysa SGK 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporuna göre emekli aylıklarını ve sağlık giderlerini karşılayan Sosyal Güvenlik Kurumu’nun gelirleri giderlerini karşılamakta hatta fazla vermektedir. SGK neyi gizlemeye çalışıyor?  Sosyal Güvenlik Kurumu’nun, 2022 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporu nda 2022 yılı bütçesi ve gelir – gider tablosu  sonuçlarına göre, 2022 yılı bütçe gideri toplamı 1.032.718.600.200,39 TL’dir. Ne...