Ana içeriğe atla

Binlerce aile huzursuz ve tedirgin!

 Bakıma ihtiyacı olan ağır engellilerin evde bakım yardımının durdurulması ve sonlandırılması mı söz konusu?

569 bin ağır engelliye ailenin gelirine göre yapılan evde bakım yardımının, çalışan maaşlarına yapılan son zamlar ile gelirin görece artmış olması ve evde bakım yardımı yönetmeliğinde yapılan değişik ile durdurulacağı korkusu aileleri huzursuz hale getirdi.

Evde Bakım Yardımı

2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunun ek 7'nci maddesi uyarınca Engelli Sağlık Kurulu Raporunda tam bağımlı/ağır engelli ibaresi olan ve hanede kişi başına düşen geliri net asgari ücretin 2/3’ünün altında bulunan engelli bireylerin evde bakımlarının sağlanması için Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığınca Evde Bakım Yardımı yapılmaktadır.

Faydalanıcı sayısı ve nakdi yardım tutarı

Evde bakım yardımı uygulaması 2006 yılında başlatılmış olup, 2023 yılı Ocak-Temmuz dönemi için tam bağımlı durumdaki engellisine evde bakmak isteyen ailelere aylık 4.336 TL nakdi yardım yapılmaktadır. 2023 yılı Nisan ayı itibarıyla Evde Bakım Yardımından 569 bin 627 kişi faydalanmaktadır. Bunların yaklaşık 140 bini engelli yaşlısına bakım veren kişilerdir. Temmuz ayında memur maaş katsayısında yaşanan değişikliğin ardından, yeni evde bakım yardım ödemesi ağustos ayından itibaren 5 bin 98 lira olacaktır.

569 bin ağır engelli, ölümle yaşam arasında bir çizgide bakıma muhtaç ve yatalak olarak ailelerinin desteğiyle hayatlarını sürdürmeye çalışmaktadırlar.

Yönetmelikte yapılan değişiklik ile herhangi bir gelir getirmeyen taşınmazların gelir durumunun tespitine eklenmesi evde bakım yardımından yararlanacak aile sayısının çok azalmasına yol açacaktır. 

26 Mayıs 2023 tarihli Resmi Gazete’ de yayımlanan evde bakım yardımı yönetmeliğinde yapılan değişiklerin en önemli kısmını gelir durumunun tespiti, usul ve esasları oluşturmaktadır.

Evde bakım yardımından yararlanacak kişilerin gelir tespitinde hanede ikamet eden tüm bireylerin her ne ad altında olursa olsun her türlü gelir toplamı esas alınmak suretiyle, hane içinde kişi başına düşen ortalama aylık gelir tutarının, asgari ücretin aylık net tutarının 2/3’ünden daha az olması hükmü 15 başlık altında ayrıntılı olarak tanımlandı. Buna göre; herhangi bir gelir getirmeyen sahip olunan taşınmaz konut, dükkan, binek araç; köyde ikame ediyorsa traktör, tarla, büyükbaş ve küçükbaş hayvanlar, tarımsal destek geliri; vergi indirimlerinden faydalanılarak alınan ve engelli adına kayıtlı olan engelli aracın varlığı; Bakanlık tarafından ödenen düzenli ve düzensiz sosyal yardımlar; öğrencilere verilen burslar, ailede sigortalı çalışma ve çalışanların gelirleri şeklinde detaylandırıldı.

Ailede sigortalı çalışan varsa, evde bakım yardımı almak nerdeyse imkansız hale gelmiştir.

Yapılan bu yönetmelik değişikliği ile anne- babadan konut, köyde arsa büyük ve küçükbaş hayvan miras olarak kaldıysa, engelli adına kayıtlı olan engelli aracı ve aileden sigortalı çalışan varsa evde bakım yardımı almak nerdeyse imkansız hale gelmiştir.

Temmuz ayında memurlara yapılan zam ile 3 kişilik aileden bir birey devlet memuru olarak çalışıyorsa veya anne ve baba asgari ücret ile çalışıyor ve çocukları bakıma ihtiyacı olan ağır engelli ise evde bakım yardımından yararlanmama durumu ortaya çıkmaktadır. 

 Yatağa bağımlı M. K’nın öğretmen babası evde bakım yardımı kesilecek diye kara kara düşünüyor.

M.K yatalak. Doğum esnasında oksijensiz kaldığı için spastik tetraparezi (ağır) – mental retardasyon tanılı ve engel durumuna göre çalışma gücü kaybı oranı %100 raporu var.  Aile, üç kardeş, anne çalışmıyor MK’ye bakıyor baba ise öğretmen. Kardeşlerden biri üniversiteyi bitirip başka bir ilde işe girmiş diğer kardeşi ise üniversite öğrencisi. Aynı zamanda vergi indiriminden faydalanılarak alınan engelli aracı var. Okullar açıldığında öğretmen olan babanın ek ders ücreti alması ve üniversite öğrencisi kardeşin okulların açılmasıyla burs alması ile yönetmeliğe göre evde bakım yardımı kesilecek olması M.K’ ya yıllardır bakan anne ve öğretmen babayı kara kara düşündürüyor.

 Ağır engellilik gelir getirmeyen kriterler ile ölçülmez

Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanı Mahinur Özdemir Göktaş’a soruyoruz;

2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunun 4. Maddesi f bendinde engellilere ilişkin plan ve programlar ile ekonomik ve sosyal statülerini etkileyen tüm kararların alınması sırasında engellilerin katılımlarının sağlanması hükmü var iken yönetmelik değişikliğinde engellilerin ve ailelerin görüşü neden alınmamıştır?

Yine 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunun ek 7. Maddesinde gelir durumunun tespitinde  5510 sayılı Kanunun ek 18 inci maddesi uyarınca Ramazan ve Kurban bayramlarında ödenen bayram ikramiyeleri hane içinde kişi başına düşen ortalama aylık gelir tutarının hesaplanmasına dâhil edilmez hükmü varken yönetmelik değişikliği ile neden herhangi bir  gelir getirmeyen  engelli aracı, babadan dededen köyde kalan tarla, büyük ve küçükbaş hayvan, süreli olmayan sosyal yardımlar, öğrencilere verilen burs vs gibi durumlar gelir tespitine eklenmiştir.

SONUÇ OLARAK;

"Bakıma İhtiyacı Olan Engelli"; engellilik sınıflandırmasına göre resmî sağlık kurulu raporu ile ağır engelli olduğu belgelendirilenlerden, günlük hayatın alışılmış, tekrar eden gereklerini önemli ölçüde yerine getirememesi nedeniyle hayatını başkasının yardımı ve bakımı olmadan devam ettiremeyecek derecede düşkün olan kişidir.

Bakıma ihtiyacı olan ağır engellilerin tıbbî bakım başta olmak üzere her türlü bakım hizmetinin ve rehabilitasyonlarının sağlanmasının kolay olmadığını en iyi Sayın Bakan bilmektedir. Bedensel, zihinsel, ruhsal ve duygusal bakımdan zaten sıkıntı çeken bu aileler huzursuz edilmemelidir.

Çalışan maaşlarına temmuz ayında yapılan zamlar ve evde bakım yardımı yönetmeliğinde gelir durumunun tespitinde yapılan değişiklik ile başta memurlar olmak üzere binlerce çalışanın faydalandığı evde bakım yardımının durdurulması ve sonlandırılması söz konusu olacaktır.

Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanı Mahinur Özdemir Göktaş’a çağrımızdır:

Bakıma ihtiyacı olan ağır engelli bireylerin ailenin yanında bakılabilmesi ve evde bakım yardımından faydalanabilmesi sadece gelir tespit sonucuna bağlanmamalıdır. Meslek uzmanları tarafından yapılacak sosyal inceleme ile engelli bireyin ve ailesinin fiziksel, zihinsel, duygusal, psiko-sosyal özelliklerinin inceleme sonucuna göre değerlendirme yapılması olası mağduriyetlerin yaşanmasını önleyecektir.

 

                               Dr. Ergün DEMİR                                     Dr. Güray KILIÇ

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Emekli hekim maaşları arasında sosyal güvenlik kurumu kaynaklı ayrımcılık son bulsun!

  Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Bütçe, Kesin Hesap, Sayıştay Raporu 11.11.2022 Cuma günü TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülecek. Görüşme öncesi Sayın Bakan Vedat Bilgine binlerce emekli hekim adına; Emekli hekim maaşları (4a/4b/4c statüsündeki) arasındaki uçurumun kapatılması ve sadece 4c’lı (Sağlık Bakanlığı) hekimlere yapılan ek ödeme düzenlemesinin tüm emekli hekimleri kapsaması, çalışan emekli hekimlere ek ödemenin kesilmemesi taleplerini iletiyoruz. Emekli hekimler arasında emekli olduğu sosyal güvenlik kurumuna göre emekli maaşları arasındaki farklılıklar bulunmaktadır. Emekli Sandığı, BAĞ-KUR ve SSK’ dan emekli olan hekimlerin emekli maaşları arasında büyük farklılıklar vardır.  SSK ve BAĞ-KUR’dan emekli olan hekimlerin Emekli Sandığından emekli olan hekimlere göre maaşları son derecede düşüktür. Bunun da en önemli nedeni emekli hekimlere ödenen ek ödemenin SSK ve BAĞ-KUR’dan emekli olan hekimlere ödenmemesidir. Emekli Sandığı emeklisi hekimlerin e...

KANSER TEDAVİSİ İÇİN İLAVE ÜCRET ALINABİLİR Mİ?

  Kanser hastalarından alınan ilave ücret sağlık hizmetine erişimlerini kısıtlamaktadır. Sosyal Güvenlik Kurumu il müdürlükleri şahıs ödemeleri bölümüne iletilen dilekçelerin büyük bir çoğunluğunu ö zel sağlık kurum ve kuruluşlarında özellikle kanser hastalarının başvurularında alınan ilave ücretler ve tedavi için ek olarak önerilen endikasyon dışı ilaç kullanım durumunda ilaç bedellerinin ödenmemesi oluşturmaktadır. Ayrıca acil servise müracaat eden hastalardan ilave ücret alınması da şikayet başvuruları arasında ön sırada gelmektedir. İlave ücret alınması 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu 73. Maddesi gereği ve Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliği’nin 1.9.1 maddesi uyarınca Kurumla sözleşmeli; vakıf üniversiteleri ile özel sağlık kurum ve kuruluşlarınca; Kurumca belirlenmiş sağlık hizmetleri bedelinin %200’ünü geçmemek kaydıyla kişilerden ilave ücret alınabilmektedir. Tüm sağlık hizmetlerinin sunumuna ilişkin olarak SGK tarafından ...

EMEKLİLERE MAAŞ ve İKRAMİYE ARTIŞI İÇİN SGK BÜTÇESİNDE YETERLİ KAYNAK VARMIŞ!

  Artık yeter! 15 Milyon 207 Bin 787 emekli ve hak sahibini oyalamaktan vazgeçin. Milyonlarca emekli ve hak sahibi asgari ücretin çok altında aylık ve gelir ile yaşamını sürdürmek zorunda; öte yandan düşük gelir nedeniyle emeklilerin neredeyse yarısı ya çalışmakta ya da iş aramakta. Aylardır emekli maaş ve ikramiyesine artış yapmamak için Sosyal Güvenlik Kurumu bütçesinin yetersizliği ve mali disiplininin korunmasını öne sürülmekte; Kasım-Aralık ayı olmadı, yeni yıl başında artış yapacağız diyerek milyonlarca emekli oyalanmaya çalışılmaktadır. Oysa SGK 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporuna göre emekli aylıklarını ve sağlık giderlerini karşılayan Sosyal Güvenlik Kurumu’nun gelirleri giderlerini karşılamakta hatta fazla vermektedir. SGK neyi gizlemeye çalışıyor?  Sosyal Güvenlik Kurumu’nun, 2022 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporu nda 2022 yılı bütçesi ve gelir – gider tablosu  sonuçlarına göre, 2022 yılı bütçe gideri toplamı 1.032.718.600.200,39 TL’dir. Ne...