Ana içeriğe atla

Önce eşeği kaybettirip sonra buldurma hikayesi!

 2008 Yılında 5510 Sayılı yasa ile emekli aylıklarını düşüren AKP iktidarı, seçimler yaklaştıkça sosyal devleti, emeği ve emeklileri hatırladı!

20 yıldır ülkeyi şirket gibi yöneten, bütçe kaynaklarını emekçilerden ve emeklilerden esirgeyen, yıllardır izlediği emekli aylığı politikası ile milyonlarca emekliyi sefalet düzeyinde aylıkla açlığa mahkum eden AKP iktidarı, seçimi kaybetme kaygısı ile sosyal devleti, emeği ve emeklileri hatırladı.

Emekliler arasında adil ve eşit olmayan, ayrımcı bir uygulamaya yol açacak olan bir kanun teklifi AKP grubu tarafından 24 Mart 2023’te TBMM’ye sunuldu. 

AKP iktidarı ve Sosyal Güvenlik Kurumu kamuoyu ile bilgi paylaşmamasına rağmen çeşitli kaynakları tarayarak bilgiye ulaşmaya çalıştık. Bu yazıda TBMM’ye sunulan kanun teklifinin kapsamını, SGK aylık sigortalı istatistiklerini ve 2023 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programında Sosyal Güvenlik Kurumu Gelir Gider dengesini, Kuruma yapılan bütçe transferlerini, sosyal güvenlik kapsamında aylık alan kişi sayısını (emekli sayısı) ve en çok sorulan ‘para nereden bulunacak’ sorularının cevaplarını ve gerçekleri paylaşıyoruz.

-   Kanun teklifi; Kanun teklifi ile yaşlılık, malullük, ölüm aylığı almakta olan emeklilere ve hak sahiplerine dosya bazında 5.500 TL olarak öngörülen aylık asgari ödeme tutarının 7 bin 500 TL’ye tamamlanması ve Ramazan ve Kurban Bayramı’nda ödenmekte olan 1100 TL emekli bayram ikramiyesinin 2 bin TL’ye yükseltilmesi öngörülmektedir.

Emeklilerin kendi kök aylıkları artırılmıyor. 7 bin 500 TL altında kalan emekli aylıkları Hazine tarafından yapılan ek ödeme ile 7 bin 500 TL’ye tamamlanıyor.

-          Toplam emekli sayısı


Emekli aylıklarının düzeyine /dağılımına ilişkin ise veri bulunmamaktadır.
 SGK asgari ücretin altında emekli aylığı alanlara ilişkin verileri saklamakta ve açıklamamaktadır. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Vedat Bilgin’in “yapılan çalışma bütün emeklilerin hayatında ciddi bir rahatlama sağlayacak” açıklaması gerçeği yansıtmamaktadır. Çünkü bu artıştan tüm emekliler faydalanmamaktadır. Faydalanacak emekli sayısı 8,8 milyon olup 6,8 milyon emekli ise faydalanamayacaktır.

4 milyon 100 bin dul ve yetim bu uygulamadan hisseleri oranında kısmen faydalanacaktır.

-          Emekli hak sahipliğine göre dağılım sayıları


Sefaletin de sefaleti miktara en düşük oranda ölüm aylığı alan dul ve yetimler 7.500 TL alamayacak

Emekli aylıklarının 7 bin 500 TL’ye tamamlanması sadece emeklilerin kendileri için geçerli olacak. Hak sahipleri (dul ve yetimler) kendi hisseleri oranında fark alacak. En düşük dul ve yetim aylığı bağlama oranı %25, en yüksek dul ve yetim aylığı bağlama oranı ise %75’tir. Dul ve yetim aylıkları vefat eden sigortalının aldığı yada hak ettiği emekli aylığına göre belirlenmektedir. Vefat eden kişinin sigortalılık süresi, prim gün sayısı gibi sebeplerden dolayı büyük farklılıklar oluşturmaktadır.

Örneğin emeklinin eşi %75 oranında ölüm aylığı alıyorsa onun aylığı 7.500 TL’ye değil 5.625 TL’ye tamamlanacak. En düşük aylık bağlama oranı ve en düşük emekli aylığı göz önünde bulundurulduğunda SSK ve BAĞ-KUR’ dan alınan ölüm aylıkları en düşük 1.375 TL, emekli sandığından alınan ölüm aylıkları en düşük 1.731 TL. en düşük %25 oranında ölüm aylığı alıyorsa 1.875 TL’ye tamamlanacak

Sosyal Güvenlik Kurumunun Gelir- Gider Dengesi



Sosyal güvenlik sistemi sigortalılara ve hak sahiplerine prime dayalı katkılar üzerinden güvence sağlamaktadır.  SGK, merkezi yönetim bütçesine dahil olmayan ve 2022 yılı itibariyle mali büyüklüğü 1.010. 843 milyon TL olan en yüksek bütçeli kamu kurumlarından biridir. Sosyal Güvenlik Kurumunun en önemli gelirlerini prim gelirleri ve Devlet katkısı oluştururken giderlerini ise emekli aylıkları ve sağlık giderleri oluşturmaktadır. SGK giderlerinin %65’ni emekli aylık giderleri oluşturmaktadır.

Kuruma bütçe transferleri artırılmasa emekli aylıklarının ödenmesi zora girer 

-          SGK’ya yapılan bütçe transferlerinin GSYH’ye oranı

Bütçe görüşmelerinde muhalefetin getirdiği emekli aylıklarının alt sınırının asgari ücrete eşitlenmesi teklifini AKP ve ortakları reddetmişti.

TBMM de 4 ay önce yapılan bütçe görüşmelerinde AKP iktidarı emekli aylıklarının alt sınırının asgari ücret düzeyine çıkarılmasına karşı çıkmıştı. Ayrıca kurumun performans göstergelerinde 2023 yılı için kuruma yapılan bütçe transferlerinin GSYH’ye oranında artış olmayacağını açıklanmıştır.

Dün yapılan plan bütçe komisyon görüşmelerinde yapılacak düzenlenmenin yıllık maliyetinin EYT hariç ikramiye 24,9 milyar TL, en düşük emekli aylıklarının tamamlanması ve diğer değişiklikler için  120,8 milyar TL. olacağı açıklanmıştır.

Kuruma yapılan bütçe transferleri artırılmalıdır; Ekonomik krizin günden güne büyüdüğü, alım ve ödeme gücünün hızla düştüğü, çalışanın cebindeki deliğin her geçen gün biraz daha büyüdüğü bir dönemde bütçe açığının boyutundan rahatsız olmamak gerekiyor. Açıktan ziyade Kuruma yapılacak bütçe transferlerin tutarı ve kime yapılacağı önemlidir.

EYT’den önce bütçe görüşmelerinde 2023 yılında 582,9 milyar TL bütçeden sosyal güvenlik kurumuna aktarma yapılacağı açıklanmıştı. EYT ve yapılacak ikramiye artışı ve en düşük emekli aylığının 7.500 TL’ye tamamlanması yıllık maliyetleri eklendiğinde SGK’ya yapılacak bütçe transferlerinin GSYH’ye oranı artmazsa önümüzdeki dönem emekli aylık ödemelerinin zora düşeceğini görmek gerekmektedir.

SGK kamuoyundan bilgi saklamaktadır. Gizlenmeye çalışılan nedir?

SGK sadece asgari ücretin altında emekli aylığı alanlara ilişkin verileri saklamamakta ayrıca Sosyal Güvenlik Kurumunun bütçe gelirlerinin ve bütçe giderlerinin ekonomik sınıflandırma verilerini de saklamakta, açıklamamaktadır.

Tüm yıllar Sosyal Güvenlik Kurumu faaliyet raporlarında yayımlanan bütçe gelirlerinin ve bütçe giderlerinin ekonomik sınıflandırma verileri 2020- 2021-2022 yılı faaliyet raporlarında yayımlanmamıştır. Böylece Kurumun gelirlerinin miktar olarak nerelerden geldiği, harcamaların nerelere ve ne miktarda yapıldığı gizlenmektedir. 2020 -2021 ve 2022 yılı SGK faaliyet raporlarında bütçe gelirlerinin ve bütçe giderlerinin ekonomik sınıflandırması, bütçe gelir ve gider hesaplarının, devlet katkısının, katılım payları verilerinin yayımlanması ve böylece de hem kamuoyunun hem de TBMM’nin bilgilendirilmesi gerekmektedir.

Kurumun yayımlanan mali tabloları birbirini tutmamaktadır.

Sayıştay Başkanlığına Sosyal Güvenlik Kurumu 2020 yılı Sayıştay denetimi için SGK tarafından sunulan mali tablolar ile SGK faaliyet raporundaki mali tablolar arasında önemli farklılıklar bulunmaktadır. Örneğin Kurumun Sayıştay’a gönderdiği mali tablolarda 2019 yılı GSS prim gelirleri 127 milyar TL iken faaliyet raporunda bu rakam 114,1 milyar TL olarak açıklanmıştır.  Yine 2023 yılı Cumhurbaşkanlığı yıllık programında Kurumun 2022 yılı gelir- gider dengesi açık 88.2 Milyar TL iken 2022 yılı SGK faaliyet raporunda 39.7 Milyar TL olarak açıklanmıştır.

SONUÇ OLARAK

TBMM de 4 ay önce yapılan bütçe görüşmelerinde emekçilerin ve emeklilerin taleplerini görmezden gelen, AKP iktidarı, seçim kaybetme telaşıyla Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Vedat Bilgin’e ‘’emekli aylığının bugünkü şartlar içerisinde yetersiz kaldığını gördük’’ açıklamasını yaptırarak gerçekleri saklamaya ve algı yaratarak seçim rüşveti dağıtmaya çalışmaktadır.

Bu kanun teklifi eşitsizlik yaratacak ayrımcı bir düzenleme olup ayrıca farklı prim ve çalışma süresine sahip emeklilerin haklarının da gasp edilmesidir. Yapılması gereken emekli aylıklarının alt sınırının yasa ile asgari ücrete eşitlenmesi, aylık bağlama oranlarının ve güncelleme katsayısının eski düzeyine getirilmesi ve tüm emeklilere eşit oranlı zam yapılmasıdır. 

En çok sorulan soru; AKP  ve ortakları ne düşünüyor?

Ø  Öne alarak, yılın bütünü için öngörülmüş olan ödeneklerin neredeyse tamamının seçim öncesinde harcanması söz konusudur. Böylece bütçe başlangıç ödeneklerinin harcanması, yılın ilk yarısına sıkıştırılması söz konusu olacaktır. Başlangıç ödenekleriyle yıl sonunu bitirmek mümkün olamayacak ve ek bütçeye gidilmesi kaçınılmaz hale gelecektir.

Ø  Vergi gelirleri, topluma yeni bir vergi yükü getirilecektir.

Ø  Borçlanma

Ø  Para basma

Ø  Benden sonrası tufan tarzı geçerli hale gelmiştir.

Oysa çözüm bütçe kaynaklarının doğru tahsis edilmesi, emekçilerden ve emeklilerden yani halktan yana kullanılmasıdır.  Buda ancak halkın iktidarıyla mümkündür. 

                   Dr. Ergün DEMİR                                  Dr. Güray KILIÇ

 




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

EMEKLİLERE MAAŞ ve İKRAMİYE ARTIŞI İÇİN SGK BÜTÇESİNDE YETERLİ KAYNAK VARMIŞ!

  Artık yeter! 15 Milyon 207 Bin 787 emekli ve hak sahibini oyalamaktan vazgeçin. Milyonlarca emekli ve hak sahibi asgari ücretin çok altında aylık ve gelir ile yaşamını sürdürmek zorunda; öte yandan düşük gelir nedeniyle emeklilerin neredeyse yarısı ya çalışmakta ya da iş aramakta. Aylardır emekli maaş ve ikramiyesine artış yapmamak için Sosyal Güvenlik Kurumu bütçesinin yetersizliği ve mali disiplininin korunmasını öne sürülmekte; Kasım-Aralık ayı olmadı, yeni yıl başında artış yapacağız diyerek milyonlarca emekli oyalanmaya çalışılmaktadır. Oysa SGK 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporuna göre emekli aylıklarını ve sağlık giderlerini karşılayan Sosyal Güvenlik Kurumu’nun gelirleri giderlerini karşılamakta hatta fazla vermektedir. SGK neyi gizlemeye çalışıyor?  Sosyal Güvenlik Kurumu’nun, 2022 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporu nda 2022 yılı bütçesi ve gelir – gider tablosu  sonuçlarına göre, 2022 yılı bütçe gideri toplamı 1.032.718.600.200,39 TL’dir. Net bütçe geliri ise

Binlerce aile huzursuz ve tedirgin!

  Bakıma ihtiyacı olan ağır engellilerin evde bakım yardımının durdurulması ve sonlandırılması mı söz konusu? 569 bin ağır engelliye ailenin gelirine göre yapılan evde bakım yardımının, çalışan maaşlarına yapılan son zamlar ile gelirin görece artmış olması ve evde bakım yardımı yönetmeliğinde yapılan değişik ile durdurulacağı korkusu aileleri huzursuz hale getirdi. Evde Bakım Yardımı 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunun ek 7'nci maddesi uyarınca Engelli Sağlık Kurulu Raporunda tam bağımlı/ağır engelli ibaresi olan ve hanede kişi başına düşen geliri net asgari ücretin 2/3’ünün altında bulunan engelli bireylerin evde bakımlarının sağlanması için Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığınca Evde Bakım Yardımı yapılmaktadır. Faydalanıcı sayısı ve nakdi yardım tutarı Evde bakım yardımı uygulaması 2006 yılında başlatılmış olup, 2023 yılı Ocak-Temmuz dönemi için tam bağımlı durumdaki engellisine evde bakmak isteyen ailelere aylık 4.336 TL nakdi yardım yapılmaktadır. 2023 yılı Nisan

İlaç tedarikinde kriz kapıda!

  Multipl Skleroz hastaları, Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilaç firmaları arasındaki gerilim nedeniyle mağdur edilmemeli, duyguları sömürülmemelidir. Roche firması kamuoyuna yaptığı bir açıklama ile ruhsat sahibi oldukları ve 2018 yılından beri Türkiye’de bir grup Multipl Skleroz (MS) hastasında kullanılan Ocrevus isimli ilacının Sosyal Güvenlik Kurumu tarafında ‘pasiflendiğini’ ve bu durumun MS hastalarının tedavisinde aksamaya yol açacağını bildirerek SGK’yı bu girişiminden vaz geçirmek üzere kamuoyunu tepki vermeye davet etmiştir. SGK ise MS hastalarının ilaca erişim konusundaki kaygılarını giderecek bir açıklamayı henüz yapmamıştır. Türkiye’nin en kritik seçimlerinde bile maalesef gündem olamayan sağlık ve tıbbi hizmetler ancak vatandaşın canı yandığı zaman tartışılabilmektedir. Sağlık alanında sorunlar seçim döneminde de tüm ağırlığıyla süregeldi. Ancak vatandaşların bazı ilaçlara erişememesi, birçok kamu hastanesinde tıbbi malzeme eksikliği nedeniyle ameliyatların yapılama