EGE ÜNİVERSİTESİNDE İSRAFIN BÖYLESİ: YAPILMAMIŞ BİR İŞ YAPILMIŞ GİBİ GÖSTERİLMİŞ HEM DE AYNI İŞ İÇİN İKİ KEZ ÖDEME YAPILMIŞTIR!
EGE ÜNİVERSİTESİNDE İSRAFIN
BÖYLESİ: YAPILMAMIŞ BİR İŞ YAPILMIŞ GİBİ GÖSTERİLMİŞ HEM DE AYNI İŞ İÇİN İKİ
KEZ ÖDEME YAPILMIŞTIR!
Kamu üniversiteleri,
bilindiği gibi uzun bir süredir finansal sıkıntı yaşamakta ve tıbbi malzeme ile
ilaç borçlarını ödemekte zorlanmakta iken; Sayıştay raporundan anlaşıldığına göre
Ege üniversitesi Yapı İşleri Daire Başkanlığı, kamuyu zarara uğratacak şekilde
inşaat, tadilat ve onarım işlerinde inşaat şirketlerine haksız ödeme yapmıştır.
Sayıştay Düzenlilik
Denetim Raporu ile merkezi ameliyathane binası yapım işinde maliyetin olması
gerekenden yüksek gösterildiği, Diş Hekimliği Fakültesi ek binasının yapım işi
için üç ihale yapılmasına karşın bitirilmediği, Üniversite 15 yıldır doğalgaz
kullanmasına rağmen kömürlü kazan ihalesi yapıldığı, Kadın Sorunları Araştırma Merkezi
binası tadilat ve onarım işinde ise yapılmamış iş yapılmış gibi gösterildiği ve
aynı iş için iki kez ödeme yapılmış olduğu ortaya çıkarılmıştır.
Ege
üniversitesi 2018 yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporunda, başta Yapı İşleri
Daire Başkanlığı (YİDB) olmak üzere kamuyu zarara uğratan ve mevzuata uygun
olmayan usulsüz uygulama ilişkin tespit ve değerlendirmeleri şunlardır:
BULGU 1: EÜ Merkezi ameliyathane binası yapım işinde yaklaşık maliyetin mevzuata uygun olarak belirlenmemesi
YİTDB
tarafından anahtar teslimi götürü bedel teklif almak suretiyle belli istekliler
arasında ihale yoluyla yaptırılan E.Ü merkezi ameliyathane binası yapım işinde
yaklaşık maliyetin olması gerekenden yüksek olarak tespit edildiği görülmüştür.
BULGU 3:
Anahtar teslim götürü bedel ihale yönteminin mevzuata aykırı olarak amacı
dışında kullanılması
Diş Hekimliği Fakültesi Ek Binasının üç
yapım ihalesi yapılarak tamamlanmaya çalışılması “Anahtar Teslim Götürü Bedel”
sözleşmesinin özüne ve amacına uygun düşmediği gibi, yapım maliyetinin aşırı
derecede yükselmesine ve kamu zararının oluşmasına yol açtığı
değerlendirilmiştir.
BULGU 7:
İhale tarihi itibariyle henüz yapımına karar verilmemiş binalara ilişkin
imalatların başka yapım ihaleleri kapsamına dahil edilerek bedellerinin ödenmesi
BULGU 8: Üniversite bünyesinde
süresi geçtiği halde kesin kabulü yapılmamış 46 adet yapım/onarım işi
bulunması
EÜ YİTDB tarafından 2010-2017 yılları
arasında yürütülen/yapılan yeni inşaatlar ile mevcut binalar için yapılan büyük
onarım işleri ile çevre düzenleme işlerinden 46 adedinin denetimin yapıldığı
2019 tarihi itibariyle henüz kesin kabullerinin yapılmadığı tespit edilmiştir.
BULGU 11: 2012 Yılında bitirilmesi
gereken bir bina onarımı işi ’ne ait geçici ve kesin kabul işlemlerinin halen
yapılmamış olması
EÜ Kadın Sorunları Araştırma Merkezi Binası
Tadilat ve Onarımı İşi (1.ihale) kapsamındaki imalatların tamamı yapılmış gibi,
hatta iş artışı da yapılarak yüklenicisine sözleşme bedelinin tamamı ödenmesine
karşın aynı yer için aynı imalat kalemleriyle ikinci bir ihaleye çıkılmış ve iş
ikinci ihale kapsamında tamamlanmış, aynı iş için iki kez ödeme yapılmıştır.
Onarım işinin 21.12.2012 tarihinde
bitmesi gerekmektedir. Ancak denetimin yapıldığı 2019 yılı itibariyle söz
konusu onarım işinin geçici ve kesin kabul işlemlerinin halen yapılmadığı
görülerek ayrıntılı incelemeye alınmıştır.
BULGU 14: Yüksek tutarlı ve özellik
arzeden yapım işlerinde mevzuata aykırı şekilde kontrol teşkilatı üyesi görevlendirmeleri
Merkezi ameliyathane binası yapım İşinin
özelliği itibariyle uzmanlık ve ileri teknoloji gerektirdiği ve bu kadar
uzmanlık gerektiren iş için Üniversitede yeterli sayıda kontrol mühendisi
bulunduğu halde, çoğunlukla mühendis ve mimarlar yerine kontrol teşkilatı üyesi
olarak "tekniker" ve "teknisyen" kadrosundaki teknik
personelin görevlendirilmiş olduğu görülmüştür.
BULGU
17: Yapılması fiilen mümkün olmayan imalat kalemlerinin yaklaşık maliyete dahil
edilmesi suretiyle işin yaklaşık maliyetinin yüksek gösterilmesi
EÜ Diş Hekimliği Fakültesi ile Sağlık
Kültür Spor Daire Başkanlığı Kazan Daireleri Tadilat ve Onarımı İşine ilişkin
Yaklaşık Maliyet Hesap Cetvelinde 2 adet kömürlü + 2 adet doğalgazlı kazan
olmak üzere 4 adet kazanın yaklaşık maliyet hesabına dahil edildiği
görülmüştür.
EÜ Yerleşkesinde yaklaşık 15 yıldır
doğalgaz kullanılmakta olup hali hazırda kullanılan kömür kazanı
bulunmamaktadır.
İşin yapılacağı mahalde yeterli alan
bulunmaması ve yaklaşık 15 yıldır Üniversitede kömürlü kazan kullanılmamasına
rağmen yaklaşık maliyete 2 kömür kazanı eklenerek maliyetlerin yükseltilmesi
bir yandan kamuyu zarara uğratacak nitelikte olup diğer taraftan da ihaleye
teklif veren isteklilerin aşırı düşük teklifte kalıp elenmelerine yol
açabilecek bir eylem olarak görülmüştür.
BULGU
20: Ege Üniversitesi yerleşkesinin bir altyapı planının bulunmaması
E.Ü. Yerleşkesinde bulunan elektrik, su
ve doğalgaz hatlarının güzergâhlarını gösteren bir altyapı planının mevcut
olmadığı görülmüştür.
BULGU 22: Üniversite bünyesindeki bir
yüksekokulun fiilen atıl durumda olması
Üniversite bünyesinde bulunan Ödemiş
Sağlık Yüksek Okulunun mevzuata uygun olarak çalıştırılamadığı tespit
edilmiştir. Sonuç olarak Raporumuzun yazıldığı Haziran 2019 tarihi itibariyle
fiilen hiç öğrencisi bulunmayan Ödemiş Sağlık Yüksekokulunda 4 idari personelin
yanı sıra 3 akademik personelin de 2018 yılından itibaren istihdam edilmeye
başlandığı, 2018 yılı sonuna sonuna kadar personel giderleri ve binanın cari
giderleri kapsamında bütçeden harcama yapıldığı tespit edilmiştir.
Sonuç olarak;
Üniversite Hastanelerinin öncelikli
varlık nedeni bilim üretmek, öğrencilerini geleceğe en iyi şekilde hazırlamak,
nitelikli sağlık hizmeti ve eğitim vermektir.
Kamu üniversite
hastanelerinin asli görevlerini yerine getirmelerini güçleştiren mali yetersizlik
söz konusu iken ve çok ciddi bir borç yükü altında, kısa vadeli borçlarını dahi
karşılayamaz halde iken Üniversitede tıbbi
malzeme ve ilaç borçlarını ödemede zorlukların olduğu ve bu nedenle de ameliyatların
ertelenmesinin söz konusu olduğu bir dönemde Ege üniversitesi Yapı İşleri Daire
Başkanlığının kamuyu zarara uğratan, mevzuata uygun olmayan ve usulsüz
uygulamaları ile inşaat şirketlerine haksız menfaat sağlayacak uygulamalar
yapması ve bu durumun görmezden gelinmesi üniversitelerimizin içinde bulunduğu
çürümüşlüğü açıkça gözler önüne sermektedir.
Dr. Ergün DEMİR
Kaynak;
Ege Üniversitesi 2018 Yılı Sayıştay Denetim Raporu
https://www.sayistay.gov.tr/tr/?p=2&ContentID=12700
Erişim 15.10.2019
Yorumlar
Yorum Gönder