Sağlık Bakanlığı kamu
hastanelerinin borçlarına çare arıyor.
Sağlık Bakanlığı, çok ciddi borç yükü
altında olan ve finansal sürdürülebilirlikleri sıkıntılı kamu hastanelerine
yeni kaynak arayışı içine girdi. Bu amaçla da geleneksel ve tamamlayıcı tıp
uygulamaları ile estetik amaçlı
yapılan sağlık hizmetlerini Sağlık Uygulama Tebliği ve eki listelerinde yer
alması, teşhis ve tedavi bedellerinin ise Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından
karşılanabilmesi için çalışma başlattı.
Sağlık Bakanlığı Kamu Hastaneleri Genel
Müdürlüğü "SUT Değişikliği
Talepleri" hakkında duyuru yayımlayarak “SUT eki
listelerde bulunmayan işlemlere veya
SUT’ta bulunan hükümler/kısıtlamalara yönelik’’ sağlık tesislerinin ve
hekimlerin SUT değişiklik ve geri ödemeye dair taleplerin Sağlık Bakanlığı
üzerinden SGK’ ya gönderilmesinin uygun olacağı ifade edildi.
Vakıf ve
üniversite hastaneleri, Sağlık Bakanlığına bağlı kurum ve kuruluşlar ile özel sağlık
kuruluşlarınca üretilen
sağlık hizmetlerinin tek kamu ‘alıcısı’ Sosyal Güvenlik Kurumudur. Kurum,
finansmanı sağlanacak olan sağlık
hizmetlerinin kapsamını, bedellerini ve hangi usul ve esaslarla ödeme
yapacağını yayımladığı Sağlık Uygulama Tebliği (SUT) aracılığı ile
belirlemektedir.
Geleneksel ve tamamlayıcı tıp
uygulamaları ile estetik amaçlı
yapılan sağlık hizmetleri SUT eki
listelerde bulunmamaktadır. Bu uygulamalar sağlık hizmetinin niteliği itibariyle hayati öneme
sahip ve kanıta dayalı tıp uygulamaları olmadığından bedelleri SGK tarafından ödenmemektedir.
Kurumca
finansmanı sağlanmayacak sağlık hizmetleri
5510 Sayılı
Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu Madde 64-) Kurumca finansmanı
sağlanmayacak sağlık hizmetleri şunlardır:
a) Vücut bütünlüğünü sağlamak amacıyla yapılan ve iş kazası
ile meslek hastalığına, kazaya, hastalıklara veya konjenital nedenlere bağlı
olarak ortaya çıkan durumlarda yapılacak sağlık hizmetleri dışında estetik amaçlı yapılan her türlü sağlık
hizmeti ile estetik amaçlı ortodontik diş tedavileri.
b) Geleneksel,
tamamlayıcı, alternatif tıp uygulamaları ve Sağlık Bakanlığınca izin veya
ruhsat verilmeyen sağlık hizmetleri ile Sağlık Bakanlığınca tıbben sağlık
hizmeti olduğu kabul edilmeyen sağlık hizmetleri.
c) Yabancı ülke vatandaşlarının; genel sağlık sigortalısı
veya genel sağlık sigortalısının bakmakla yükümlü olduğu kişi sayıldığı
tarihten önce mevcut olan kronik hastalıkları.
d) 63 üncü maddeye göre yöntem, tür, miktar ve kullanım
sürelerinin belirlenmesi sonucunda Kurumca finansmanı sağlanacak sağlık
hizmetlerinin kapsamı dışında bırakılan sağlık hizmetleri.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usûl ve esaslar Sağlık
Bakanlığının uygun görüşü alınarak, Kurumca çıkarılacak yönetmelikle
düzenlenir.
Sağlık hizmetlerinin
ödenecek bedellerinin belirlenmesi
5510 Sayılı
Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu Madde 72-) sağlanan sağlık hizmetlerinin Kurumca ödenecek
bedellerini; Devletin doğrudan veya dolaylı olarak sağlamış olduğu
sübvansiyonlar, sağlık hizmetinin
niteliği itibariyle hayati öneme sahip olup olmaması, kanıta dayalı tıp
uygulamaları, teşhis ve tedavi maliyetini esas alan maliyet-etkililik ölçütleri
ve genel sağlık sigortası bütçesi dikkate alınmak suretiyle, her bir sağlık
hizmeti için belirlemeye Sağlık Hizmetleri Fiyatlandırma Komisyonu yetkilidir.
Finansmanı sağlanan
sağlık hizmetlerinin sağlanma yöntemleri ve ödeme kuralları
(SUT 2,2)
Kurumca
finansmanı sağlanan sağlık hizmetlerinin teşhis ve tedavi yöntemleri SUT ve eki
listelerde belirtilmiştir. SUT ve eki listelerde yer almayan teşhis ve tedavi
yöntemlerinin bedellerinin Kurumca karşılanabilmesi için Kurum tarafından uygun
olduğunun kabul edilmesi ve Sağlık Hizmetleri Fiyatlandırma Komisyonu
tarafından Kurumca ödenecek bedellerinin belirlenmesi gerekmektedir.
Vücut
bütünlüğünü sağlamak amacıyla yapılan ve iş kazası ile meslek hastalığına,
kazaya, hastalıklara veya konjenital nedenlere bağlı olarak yapılanlar hariç estetik amaçlı yapılan sağlık hizmetleri Kuruma
faturalandırılamaz. Estetik amaçlı yapıldığı tespit edilen sağlık hizmetlerine
ilişkin giderler Kurumca karşılanmaz.
Finansmanı sağlanan sağlık hizmetleri,
Kurumla sağlık hizmeti sunucuları arasında sağlık hizmeti satın alımı
sözleşmeleri yapılması suretiyle karşılanır.
Kurumca
finansmanı sağlanan sağlık hizmetlerinde geri ödeme kural ve/veya kriterleri
belirlenmemiş sağlık hizmetleri için güncel bilimsel klinik uygunluğun bulunması
gerekir.
Genel
sağlık sigortası gelirlerinin kullanım amacı, kısa ve uzun vadeli sigorta
kolları için yapılan sağlık harcamaları
5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanunu Madde 74-) Genel sağlık sigortası prim
gelirleri; yönetim giderleri, genel sağlık sigortasından sağlanan sağlık
hizmetleri ve diğer haklar dışında başka bir amaçla kullanılamaz.
Oysa
SGK, genel sağlık sigortasından sağlanan ve sağlık hizmetleri dışında başka bir
amaçla kullanılmaması gereken genel sağlık sigortası fonunu Kanunlara aykırı
olarak sosyal sigorta fonu açıklarını kapatmak için kullandığını Sayıştay
raporları ortaya çıkarmıştı.
Borç yükü altındaki kamu hastaneleri döner
sermaye ile döndürülmüyor!
Sağlık Bakanlığı’nın “kürek
çeken değil dümen tutan” olacağı iddiası ile döner sermaye ile döndürdüğü, özel
sağlık sektörü ile rekabete açtığını iddia ettiği kamu hastanelerinin Sayıştay
raporunda “esasen ortada döndürülen bir
sermaye olmadığı, mali gücünün yetersizliği, çok ciddi bir borç yükü altında
olduğu ve kısa vadeli borçlarını karşılayamaz
durumda olduğu’’ tespiti
yapılmıştır.
Hacamat
ve sülük uygulamaları finansal sıkıntıya çare olur mu?
Son yıllarda hayatın her alanına müdahale
eden AKP iktidarı, sağlık alanında gericileştirme uygulamalarını
bilimsel ve kanıta dayalı tıp uygulamaları yerine geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamalarını
önceleyerek ve yaygınlaştırarak yapmaktadır. Mayıs 2019 istatistik bilgilerine
göre toplam 67 geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulama merkezi, 21 eğitim
merkezi Sağlık Bakanlığı, devlet üniversite ve vakıf üniversite hastanelerinde
açılmıştır.
Sosyal Güvenlik Kurumu, 5510 sayılı Kanun
hükümleri gereğince '’geleneksel'’, ‘'tamamlayıcı'’, ‘’alternatif
tıp” uygulamalarını kanıta dayalı tıp uygulamaları olarak kabul etmediğinden bedelini ödememektedir.
Bu hizmetlerin bedelinin tamamını hizmet alan kişiler ceplerinden ödemektedir.
Öyle anlaşılıyor ki Sağlık Bakanlığı,
borç batağında olan kamu hastaneleri ile batma noktasına gelen üniversite
hastanelerine yeni kaynak yaratmak için insanların inançları, duyguları ve
acıları istismar edilerek ‘’sülük, hacamat, sinek larvası, arı,
bitkisel ilaç, hipnoz ve çıkıkçı’’ uygulamalarını
SUT eki listesine alınması ve bedellerinin SGK tarafından ödenmesi için gayret
göstermektedir.
Sağlık Bakanlığına önerimizdir;
Hastanelerin
finansal sıkıntılarını ’’ SUT eki listelerde bulunmayan işlemlerin’’
listeye alınması ile çözemezsiniz. Hastaneleri döner sermaye uygulamaları ile
döndüremezsiniz.
SGK’ ya
yüksek sesle söylemeniz gereken; Genel sağlık sigortası fon gelirleri, genel
sağlık sigortası kapsamında sağlanan sağlık hizmetlerini karşılamak için
yeterli gelmekte ve hatta fazla vermektedir.
Genel
sağlık sigortasından sağlanan ve sağlık hizmetleri dışında başka bir amaçla
kullanılmaması gereken genel sağlık sigortası fonunun 5510 ve 5502 Sayılı
Kanunlara aykırı olarak sosyal sigorta fonu açıklarını kapatmak için
kullanılmamalıdır. GSS fon gelirleri Kanun’da belirtilen sağlık hizmetleri için
kullanılmalıdır. SUT’ta bulunan hükümlerin/kısıtlamaların
kaldırılarak finansal sıkıntı yaşayan hastanelerin sorunlarının acilen
çözülmesi gerekmektedir.
Yoksa
hastanelerin borçlu olduğu tıbbi malzeme, medikal ve ilaç firmaları kapıdan
eksik olmayacağı ve gerekli olan tıbbi malzeme ve ilaçların temin edilemeyeceği
günler çok uzak olmayacaktır.
Dr. Ergün
DEMİR
Dr.Güray KILIÇ
Kaynak;
https://www.saglikaktuel.com/d/file/30972,sut-degisikligi-talep-duyuru-19062019pdf
(Erişim 1.07.2019)SUT değişikliği talep duyurusu.
http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=1.5.5510&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch=(Erişim 1.07.2019) 5510 Sayılı Kanun
MADDE 64-Kurumca finansmanı
sağlanmayacak sağlık hizmetleri,
MADDE 72- Sağlık hizmetlerinin
ödenecek bedellerinin belirlenmesi
MADDE 73- Sağlık hizmetlerinin
sağlanma yöntemi ve sağlık giderlerinin ödenmesi
MADDE 74-Genel sağlık sigortası
gelirlerinin kullanım amacı, kısa ve uzun vadeli sigorta kolları için yapılan
sağlık harcamaları
http://www.sgk.gov.tr/wps/portal/sgk/tr/kurumsal/merkez-teskilati/ana_hizmet_birimleri/gss_genel_mudurlugu/anasayfa_duyurular/18062016_guncel_sut (Erişim 1.07.2019)Güncel SUT
SUT 2,2 -
Finansmanı sağlanan sağlık hizmetlerinin sağlanma yöntemleri ve ödeme kuralları
Geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamaları daire
başkanlığı istatistikleri
Sayıştay Türkiye
Kamu Hastaneleri Kurumuna Bağlı Döner Sermaye İşletmeleri 2015 -2016 Yılı
Düzenlilik Denetim Raporu
Yorumlar
Yorum Gönder